شماره بیست و چهارم فرهنگ امروز منتشر شد

به گزارش دور زمین، به گزارش خبرنگاران، شمارۀ بیست وچهارم نشریه فرهنگ امروز با تصویری از بهمن فرمان آرا منتشر شد. مصاحبه با فرمان آرا که به منظور آنالیز موج نو سینمای ایران اجرا شده، زوایای جالبی از تاریخ سینمای دهۀ چهل را روشن می سازد. دهۀ چهل برای سینمای ایران بسیار متفاوت بود؛ در این دهه سینماگرانی ظاهر شدند که راهی متفاوت از آنچه پیش از آن وجود داشت در پیش گرفتند. فرمان آرا به دلیل نقشی که در فراوری آثار متفاوت سینمای ایران در زمان حضورش در شرکت گسترش صنایع سینمای ایران ایفا کرد و به دلیل ارتباط نزدیک با کارگزاران سینمای ایران، در این مصاحبه از افراد و سیاست های بسیاری سخن گفته است؛ از رابطه با ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و دیدگاهش نسبت به محمدرضا اصلانی و فریدون رهنما تا چگونگی متوقف کردن فیلم اورسن ولز. جزئیات این مصاحبه پر است از نکات جالب توجه در حوزۀ سینما و سیاست.

شماره بیست و چهارم فرهنگ امروز منتشر شد

اما تیتر یک این شماره به جنگ اختصاص یافته است. تاریخ ایران مملو از جنگ ها و صلح های متوالی است که به نحوی بر سرنوشت این کشور تأثیرگذار بوده است؛ اما علی رغم اهمیت این پدیدۀ سیاسی-نظامی، در کشورمان چندان در باب آن نظریه پردازی نشده است. این فقدان، فرهنگ امروز را بر آن داشت که برخی تأملات نظری پیرامون مفهوم جنگ در اندیشۀ سیاسی را ارائه دهد. البته پیش از ورود به بحث، بهزاد جامه بزرگ، سردبیر نشریه در سرمقالۀ این شماره این پرسش ها را مطرح می نماید: چرا آکادمسین ها و روشنفکران ایرانی از اندیشیدن در باب جنگ در هراسند؟ آیا اندیشیدن در باب جنگ به معنای موضع گیری علیه صلح است؟ به دلیل اهمیت پاسخ به این پرسش ها و تأمین اندکی از این احساس احتیاج، فرهنگ امروز در این شماره دو پروندۀ خود را به موضوع جنگ اختصاص داده است.

پروندۀ اول در بخش اندیشه به برخی تأملات نظری در تاریخ اندیشۀ سیاسی و فلسفه دربارۀ جنگ نظر دارد. کلاوزویتس و ماکیاوللی دو اندیشمند شناخته شده در این دو حوزه هستند؛ اما فرهنگ امروز بر آن شده تا اندیشمندان دیگری که در این حوزه کمتر شناخته شده اند، نیز بپردازد. در همین راستا سید جواد طباطبایی در یادداشتی مفصل نگاهی دارد به رسالۀ تقریرات دربارۀ حقوق جنگ اثر فرانثیسکو ویتوریا. همچنین در این پرونده آثار دیگری دربارۀ هوگو گروتیوس، ماکیاوللی، فیشته، کلاوزویتس، آگوستین قدیس، کانت، هگل، کارل اشمیت و... منتشر شده است.

در پروندۀ دوم تحت عنوان الهیات جنگ، نگاه دو دین اسلام و مسیحیت را به مقولۀ جنگ مدنظر قرار داده است. گفت وگو با احمد مبلغی و عماد افروغ و مطلبی از فاروک رحمانوویچ و شیرین سعیدی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه آرکانزاس ایالات متحده، از مطالب خواندنی این پرونده هستند.

شادی؛ از الوهیت تا صنعت، عنوان دیگر پروندۀ فرهنگ امروز است که به گذار مفهوم شادی و سعادت از عهد باستان تا عصر مدرن پرداخته است. این پرونده سعی دارد ضمن آنالیز موضوع شادی از منظر فلسفی، جامعه شناسی و روان شناسی، گذار شادی از مفهومی الهی و اصطلاحی ارزشی در دوران کهن، به ابزاری صرف برای پیشبرد مقاصد اقتصادی در جوامع پیشرفته را مورد توجه قرار دهد؛ و به چرایی وضعیت موجود جامعۀ ایرانی بپردازد. نعمت الله فاضلی گفتاری مفصل دربارۀ آنالیز طرح واره های لذت و شادی در دورۀ پیشامعاصر و مدرن ایرانی بیان نموده است. جبار رحمانی در بحثی جامعه شناسانه به زمینه های افول شادی در زندگی امروز ما اشاره نموده است. گفت وگو با همایون همتی در باب فضیلت، سعادت و شادی در قرون وسطی و گفت وگو با میثم سفیدخوش دربارۀ مفهوم خوشبختی از منظر کانت، از دیگر مطالب خواندنی این پرونده هستند. همچنین به دلیل اهمیت باور زرتشتیان به شادی، سید مجتبی آقایی به تحقیق در این مورد پرداخته است. داوود قاسم زاده، محسن پهلوان، امیر قاجارگر و مینا قاجارگر هریک از منظر جامعه شناسی و روان شناسی و فلسفه، فرهنگ امروز را در این پرونده کمک رسانده اند.

سرویس مطالعات فرهنگی این شمارۀ فرهنگ امروز با دست گذاشتن بر مسئلۀ ژانر در زمینۀ حیات اجتماعی و فرهنگی امروز کوشش نموده است ژانر را برای مخاطب علاقه مند فضاهای بینارشته ای هنر/ ادبیات و مطالعات فرهنگی/ اجتماعی آشنایی زدایی نموده و در معرض نگاه های تازه قرار دهد. فرهنگ امروز در این مسیر، گذری آسیب شناسانه بر موضوعی دارد که وجه زیبایی شناختی اش روشنگر فضای زیست انسانی است؛ در همین زمینه، از نظریۀ مصرف و سبک هنری به نظریۀ ادبی توجه داشته و با گذری بر سینما و گیم، دریچه ای بر نوعی کاربرد مهم نظریۀ ژانر در مطالعات اجتماعی می گشاید. در مقولۀ ژانر در سینما، مصاحبۀ مفصل و خواندنی با فرزاد مؤتمن بسیار راه گشاست. مؤتمن در این مصاحبه در خصوص علت پا نگرفتن ژانر در سینمای ایران بسیار سخن گفت. در حوزۀ ژانر و مطالعات اجتماعی، بخشی از کتاب برآمدن ژانر خلقیات در ایران در این شماره به چاپ رسیده است. این کتاب که با همکاری ابراهیم توفیق، حسام ترکمان و چند تن دیگر به نگارش درآمده، پژوهشی است پیرامون مجموعه متونی که کارکرد آن ها شرح خلقیات خاص و تکرارشوندۀ ایرانیان و رابطۀ آن با عقب ماندگی و استبدادپذیری است. همچنین در این پرونده در حوزۀ ژانر-گیم، متین ایزدی، در حوزۀ ژانر ادبیات، حسین ترکمن نژاد و در حوزۀ ژانر و مصرف روزمره، محمدرضا مریدی با فرهنگ امروز همکاری داشته اند.

در بخش پیشخوان، مصاحبه با محمد تهامی نژاد که به ترجمۀ کتاب سینما و تاریخ اثر مهم مارک فرو همت گماشته، برای علاقه مندان حوزۀ سینما و تاریخ می تواند قابل توجه باشد. سیاست نامه سعدی اثر روح الله اسلامی، راهنمای سرگشتگان اثری از موسی بن میمون، محاکمه سقراط اثر ایزیدور فو استون و درس گفتارهای ادبیات دنیا اثر گرنت ال وات، بخشی از کتاب هایی هستند که در این شماره معرفی و نقد شده اند. همچنین آناند گیریدهاراداس در مقاله ای دو کتاب تازه منتشرشده از فرانسیس فوکویاما و آنتونی آپیا را معرفی نموده است که در این نشریه به فارسی برگردانده شده است؛ و در نهایت اینکه ترجمۀ یادداشت پیتر کنراد در مورد کتاب میشیکو کاکوتانی از دیگر مطالب این بخش است. کاکوتانی در کتاب مرگ حقیقت با تمرکز بر دروغ پردازی در عصر ترامپ به بحران فکری عصر حاضر پرداخته است.

شمارۀ بیست وچهارم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه بزرگ در 132 صفحه با قیمت 17 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 اسفند 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1161

به "شماره بیست و چهارم فرهنگ امروز منتشر شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "شماره بیست و چهارم فرهنگ امروز منتشر شد" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شماره بیست و چهارم فرهنگ امروز منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید