جشنواره سونگکران یا جشنواره آب در پاتایا

به گزارش دور زمین، سونگکران در پاتایا مانند هیچ جای دیگری در تایلند نیست. این فستیوال معروف آب در این شهر به نهایت خود رسیده و کل شهر نه به یک جنگ آب‌بازی بلکه به یک نبرد تمام‌عیار یک هفته‌ای تبدیل می‌شود. ریشه‌های آرام و موقر این جشن سنتی در پاتایا در میان سطل‌های آب یخ، آبفشان‌های پر فشار و جشن‌های کف در جاده ساحلی، تقریبا به طور کامل از دست رفته‌اند.

جشنواره سونگکران یا جشنواره آب در پاتایا

در حالی که تعطیلات سونگکران به طور رسمی تنها سه روز است، وقتی صحبت از حال و هوای جشن و شادی پاتایا باشد، یعنی در اینجا شما تقریبا یک هفته قبل و چند روز بعد از این تعطیلات رسمی خیس خواهید بود. بعضی از مهاجرانی که در شهر زندگی می‌کنند و چند بار بهترین لباس کارشان با آب منجمدکننده خیس شده، این هفته را بی‌خیال کار شده و به جزیره کو سامت یا پناهگاه‌های نزدیک فرار کرده یا آذوقه مورد نیاز خود را جمع‌آوری کرده و در داخل خانه‌شان خود را محبوس می‌کنند. البته خیلی‌ها از جمله مسافران تور تایلند در شهر می‌مانند تا بهترین جشن پر هیجان آب‌بازی در کل تایلند را تجربه کنند. اگر جشن و تفریح را دوست دارید، هیچ گزینه بهتری از بودن در تور پاتایا در نیمه‌های آوریل نخواهید داشت.

سونگکران چیست؟

سونگکران فستیوال بودایی سال جدید است و عموما به خانه‌تکانی بهاره و آماده شدن برای رسیدن سال نو مربوط است. این جشن زمان تکریم بزرگترها و وقت گذراندن با خانواده است. مردم تایلند در این جشن، بر روی آشنایان، دوستان نزدیک و همسایه‌ها خیلی آرام آب گرم می‌ریزند تا بدشانسی‌های 12 ماه قبل را بشویند و یک شروع تازه برای آینده ایجاد کنند. سونگکران در پاتایا البته متفاوت است. این فعالیت‌ها در خانه‌های سنتی و معابد اطراف شهر انجام می‌شود و بوداییان معتقد به معبدها می‌روند تا پیشکش‌های خود را ارائه کنند. ولی در خیابان‌های شهر در کل هفته شاهد یک جنگ آب‌بازی تمام‌عیار البته با حال هوایی شاد و مفرح خواهید بود.

در تور پاتایا در زمان سونگکران کجا برویم؟

سونگکران به طور رسمی 3 روز است اما شورای شهر مدت این جشن را در پاتایا بیشتر کرده، در نتیجه برای یک هفته کامل برقرار بوده و آخرین روز، دیوانه‌وارترین روز است. این تعطیلی اضافی Wan Lai نام دارد ولی عموما با جشن سونگکران ترکیب شده و به همین نام خوانده می‌شود. با این که Wan Lai تنها یک روز است (آخرین روز)، بیشتر مردم آن را به تعطیلات اولیه اضافه کرده و چند روز اضافی غیر رسمی برای سونگکران ایجاد می‌کنند. در روز Wan Lai اوضاع خیلی عوض می‌شود؛ تمام افراد حاضر در شهر به نوعی از وسیله آبفشان مجهز می‌شوند. بعضی به ابزارهای نیمه‌سنتی مانند سطل آب متوسل می‌شوند و بسیاری به سراغ تفنگ‌های آبپاش می‌روند و برخی نیز از شلنگ‌های فشار بالا استفاده می‌کنند. این شلنگ‌ها به سادگی در دسترس هستند اما خیلی قدرتمند بوده و اگر پلیس ببیند آنها را ضبط می‌کند.

یکی دیگر از سلاح‌هایی که شما در تور پاتایا در جشن سونگکران با آن برخورد خواهید کرد، یک خمیر مرموز سفید رنگ است. مخلوط پودر تالک و آب، معمولا به صورت زده می‌شود اما اینجا پاتایا است. این خمیر سلاح مورد علاقه کارکنان کافه‌ها است، پس خود را برای دیدن نقش دست‌های سفید روی تمام بدنتان در آخر روز آماده کنید. این کار ریشه فرهنگی ندارد و تماما برای تفریح انجام می‌شود؛ البته که اگر وارد چشمانتان شود تفریح آنچنانی برای باقی روز برایتان نمی‌ماند.

تمام کافه‌های شهر تعداد زیادی سطل آب آماده کرده‌اند که معمولا چند تکه بزرگ یخ درون آنها شناور است. بیشتر آنها تقاضا می‌کنند که حداقل یک نوشیدنی بخرید، اگر می‌خواهید تفنگ آب‌پاشتان را پر کنید. البته اگر به اندازه کافی بگردید، کلی سطل آب که برای استفاده عموم قرار داده شده‌اند را پیدا خواهید کرد. به طور طبیعی این یعنی تک تک کافه‌ها به سنگری عالی برای تفنگ‌به‌دستان مشتاق تبدیل می‌شوند و اگر از کنار آنها عبور کنید به احتمالا خیلی زیاد، سر تا پا خیس خواهید شد. با جاده‌هایی که در آنها هر ساختمانی یک کافه است (به خصوص خیابان‌های شماره 6 و 7)، یک دنیای پر از آب دیوانه‌وار خلق شده و شما با شلیک بی‌وقفه و اجتناب‌ناپذیر تفنگ‌های آبپاش روبه‌رو خواهید بود.

جاده ساحلی به روی اتومبیل‌ها بسته می‌شود و محوطه‌هایی برای اجرای موسیقی زنده و دستگاه‌های کف‌ساز برقرار می‌شود. سازمان آتشنشانی، اتومبیل‌های خود را در اینجا پارک می‌کند و سطل‌های آب را برای مسافران سر تا پا خیس تور تایلند پر می‌کند. در جاده‌هایی اصلی که عبور اتومبیل‌ها مجاز است، ترافیکی سنگین با حرکت کند ماشین‌ها به وجود می‌آید. وانت‌ها به جشن‌های سیار تبدیل می‌شوند؛ عقب وانت‌ها با سطل‌های آب پر شده، صدای ضبط تا انتها بالا برده شده و چندین جوان تایلندی در عقب وانت، رهگذران و سرنشینان دیگر ماشین‌ها را خیس می‌کنند.

یکی از صحنه‌های جالبی که در زمان این جشن در تور پاتایا خواهید دید، راهبانی هستند که پشت وانت‌ها نشسته‌اند و در شهر می‌چرخند و به مردم خیرات و تبرک می‌دهند. به خاطر احترام زیادی که به این افراد گذاشته می‌شود، لباس‌های نارنجی رنگ آنها کاملا خشک است درحالی که تمام اجسام اطرافشان خیس آب هستند. و ما خیلی شدید توصیه می‌کنیم فکر تغییر دادن این وضعیت را هم به ذهنتان نیاورید. پلیس‌ها در وضعیتی متفاوت، احتمالا بیشتر از هر کسی خیس می‌شوند.

خطرات سونگکران

سونگکران در پاتایا عموما فعالیت خطرناکی نیست، اما هستند کسانی که در زمان این مراسم صدمه می‌بینند. با این همه آبی که در محیط در حال ریخت و پاش است، وقوع بعضی اتفاق‌ها انتظار می‌رود. فوق‌العاده محتاط باشید، اگر با موتورسیکلت جابه‌جا می‌شوید، چرا که بسیاری، ابایی از ریختن آب یخ بر روی کسانی که در حال رانندگی هستند ندارند. بهترین کار این است که در زمان جشن در تور پاتایا رانندگی نکنید. از وانت‌های مسافربری استفاده کنید یا با پای پیاده جابه‌جا شوید.

هیچ وسیله گران قیمتی همراه نداشته باشید، به خصوص اگر الکترونیکی است. نه تنها ممکن است خیس شوند، بلکه مشهور است که جیب‌برها در شلوغی کار می‌کنند. کیف‌های پول ضد آب که می‌توانید آنها را دور گردنتان بیاندازید، قبل از جشن به شکل گسترده‌ای در دسترس هستند. کلی کرم ضد آفتاب همراه داشته باشید چرا که کرم مدام شسته می‌شود و شما باید دوباره آن را روی بدنتان بمالید. در آخر مراقب باشید روی چه کسی آب می‌ریزید. تقریبا تمام کسانی که در زمان سونگکران به خیابان‌ها می‌آیند برای تفریح و شادی آمده‌اند و مسئله‌ای ندارند که مسافران تور تایلند و غریبه‌ها آنها را خیس کنند. اما قبل از خیس کردن بچه‌های کوچک و سالمندان با یک سطل پر از یخ کمی فکر کنید. به صورت کسی نیز آب نپاشید. از آن سو خودتان هم از خیس شدن خوشحال باشید و ناراحت نشوید. و اگر امیدوار هستید در زمان این جشن بیرون بیایید و خشک بمانید، هتل‌تان را ترک نکنید.

انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2862

به "جشنواره سونگکران یا جشنواره آب در پاتایا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره سونگکران یا جشنواره آب در پاتایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید