سرمایه گذاری هندی ها در چابهار، محور اصلی مذاکرات این کشور با آمریکا

به گزارش دور زمین، یک روزنامه چینی نوشت هند از نظر سیاسی و دیپلماتیک، متعهد به تکمیل بندر چابهار ایران است.

سرمایه گذاری هندی ها در چابهار، محور اصلی مذاکرات این کشور با آمریکا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، در فوریه سال جاری هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری طی 18 ماه در دو فاز بندر چابهار ایران شد. این بندر که در دریای عمان قرار گرفته است به هند اجازه دسترسی به بازار افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی را می دهد. هم چنین امکان دسترسی به روسیه و کشورهای اروپایی نیز در این مسیر برای هند میسر گردیده است.

هند از سال 2003 علاقه خود را نسبت به سرمایه گذاری در چابهار ابراز کرد اما به دلیل تحریم ایران این اتفاق تا سال 2015 به تعویق افتاده بود. علاوه بر بندر چابهار، هند 1.5 میلیارد دلار در پروژه توسعه راه آهن ایران و افغانستان سرمایه گذاری خواهد نمود.

بنادر چابهار هم چنین فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی بین ایران و هند است که دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. هند و چین در مجموع 60 درصد کالاهای صادراتی ایران را وارد می نمایند و از شرکای بزرگ ایران هستند. تحریم های نفتی آمریکا که از پنجم نوامبر بر ضد ایران اجرایی خواهد شد می تواند فشار زیادی به مناسبات ایران و هند وارد کند.

علاوه بر هند، چین نیز چشم به سرمایه گذاری در ایران دارد و این کشور بخش مهمی از پروژه جاده ابریشم جدید چین است که این کشور را به آفریقا و آسیا وصل می نماید. مقامات هندی گفته اند که مساله سرمایه گذاری هند در چابهار و واردات نفت از این کشور، محور اصلی مذاکرات هیات هندی با همتایان آمریکایی در روزهای اخیر خواهد بود.

درووا جیشانکار- کارشناس مسائل سیاست خارجی موسسه بروکینز در همین رابطه گفت: هند باید به دنبال خنثی کردن تحریم ها باشد. مسیرهای جایگزین نظیر هوایی نیز باید مدنظر قرار گیرند.

برای افغانستان نیز آثار تحریم ها بر اقتصاد جدی است: بندر چابهار مسیر حیاتی برای دسترسی افغانستان به آب های آزاد است و به علاوه واردات کالا از کشورهایی چون هند باعث می گردد وابستگی افغانستان به پاکستان کاهش یابد.

انتشار: 15 دی 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 781

به "سرمایه گذاری هندی ها در چابهار، محور اصلی مذاکرات این کشور با آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری هندی ها در چابهار، محور اصلی مذاکرات این کشور با آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید