کدام منطقه تایلند خوش آب و هواتر است؟

به گزارش دور زمین، تایلند آب و هوای گرمسیری با یک فصل بارانی مشخص دارد؛ به این معنی که شما هر زمانی به تور تایلند بروید، هوا گرم و مرطوب و در بعضی مواقع بارانی خواهد بود. تایلند سه فصل دارد: فصل خنک سال از نوامبر تا فوریه، فصل گرم از مارس تا می و موسم بارندگی بین ماه‌های ژوئن تا اکتبر. میزان گرما، رطوبت و بارش باران، به شکل قابل ملاحظه‌ای به جایی که می‌روید و زمانی که به سفر می‌روید بستگی دارد.

کدام منطقه تایلند خوش آب و هواتر است؟

به هر جای دنیا که سفر می‌کنید دانستن بهترین زمان برای سفر به آن منطقه مهم است. وقتی صحبت از تایلند باشد، باید بدانید که در این سرزمین خبری از شرایط آب و هوایی سخت و شدید نیست. در این سرزمین فصل وجود ندارد، لااقل نه با آن مفهومی که ما می‌شناسیم؛ در تمام طول سال هوا گرم و مطلوب است و چند ماهی از سال هم باران بیشتری می‌بارد. به شکل کلی 3 فصل وجود دارد: فصل گرم، فصل بارانی و فصل خنک. در تابستان هوا گرمتر از حد معمول می‌شود. نوامبر تا فوریه خنک‌ترین ماه‌های سال هستند، در این مدت باران کمتری نسبت به باقی زمان‌ها می‌بارد. برای انتخاب زمانی مناسب برای رفتن به تور تایلند، حذف گزینه فصل بارندگی (جولای تا اکتبر) احتمالا بهترین تصمیم باشد. البته اگر در این زمان هم به سفر رفتید مشکل آنچنانی نخواهید داشت؛ باران به صورت دائمی و شبانه‌روز نمی‌بارد، بارش‌ها شدید اما کوتاه هستند و بعد از آن با خود خنکی می‌آورند. فصل‌ها تقریبا در تمام کشور به یک شکل هستند، ولی مناطقی با الگوهای آب و هوایی متفاوت هم وجود دارند.

در زمان بررسی بهترین زمان رفتن به تور تایلند، غیر از آب و هوا باید در مورد هزینه‌ها هم اطلاعات داشته باشید. قیمت‌ها در زمان‌های مشخصی از سال، شامل کریسمس و سال نو میلادی و مخصوصا در نواحی ساحلی گران‌تر هستند. رویدادها و فستیوال‌های مشهور این سرزمین هم قیمت تور تایلند را بالا می‌برند. فصل پرگردشگر در این منطقه را می‌توان همزمان با تعطیلات در کشورهای غربی دانست، زمانی که بسیاری از گردشگران از آمریکا و اروپا به سواحل گرم این کشور پناه می‌آورند. قیمت‌ها در این زمان به بالاترین مقدارشان می‌رسند و هتل‌ها پر می‌شوند. در این دوره، قبل از رفتن حتما باید رزرو انجام دهید.

فصل کم‌گردشگر سال همزمان با فصل بارندگی است. البته بسیاری از مسافران، مشکلی با کنار آمدن با معدود معایب فصل کم‌گردشگر سال و دریافت مزایایی مانند سواحل خلوت و قیمت‌های پایین ندارند، آن هم وقتی که آب و هوای این دوره از سال را نمی‌توان در رده‌بندی غیر قابل تحمل قرار داد. باران‌های گاه‌به‌گاه وجود دارند اما پایین بودن قیمت تور تایلند و خلوتی، کفه دیگر ترازو را بالا می‌برند. البته یک فصل پرگردشگر کوچک هم در ماه‌های جولای و آگوست و همزمان با تعطیلات مدارس در آمریکا وجود دارد، زمانی که خانواده‌ها به سمت سرزمین لبخندها سرازیر می‌شوند. برای مسافران ایرانی، فصل پرگردشگر تعطیلات عید نوروز به حساب می‌آید؛ با بالا رفتن تقاضای سفر در این مدت، قیمت تور تایلند هم به نسبت افزایش پیدا می‌کند.

آب و هوای شمال تایلند

چیانگ مای و بقیه مناطق شمالی تایلند، هوای خنک‌تر و معتدل‌تری در طول سال دارند. در فصل خنک، متوسط بالاترین دما حدود 26 درجه سانتیگراد و متوسط پایین‌ترین دما حدود 15 درجه سانتیگراد است. دما در مناطق کوهستانی ممکن است پایین‌تر هم باشد. این تنها مکان در تایلند است که شما احتمالا در محیط بیرون به یک ژاکت نیاز خواهید داشت.

در فصل گرم دما در طول روز می‌تواند تا حدود 32 درجه سانتیگراد بالا برود. هوا شب‌ها آنچنان خنک نمی‌شود اما در ارتفاعات در بعضی مناطق، دما قابل تحمل‌تر از باقی کشور است. فصل بارانی در شمال، باران کمتری را نسبت به دیگر نقاط کشور به خود می‌بیند. توفان‌های موسم بارندگی در این منطقه همچنان سخت و شدید هستند، مخصوصا در ماه سپتامبر، پر باران‌ترین ماه سال.

آب و هوای شمال و شمال شرق تایلند

شمال و شمال شرق تایلند همان الگوی فصلی را دارند که در مناطق مرکزی و شرقی قابل مشاهده است، با این تفاوت که فصل خنک در این مناطق خنک‌تر است. در مناطق کوهستانی دمای هوا می‌تواند حسابی پایین بیاید و حتی به صفر درجه هم برسد. در این مناطق، فصل خنک از نوامبر شروع شده و تا فوریه ادامه دارد. بدون شک این ماه‌ها بهترین زمان‌ها برای رفتن به تور تایلند و شمال آن هستند؛ گل‌ها و گیاهان، سرسبز و پر از شکوفه هستند، هوا خشک و خنک است و مه و غبار در مناطق کوهستانی منظره‌های بی‌نظیر این محیط‌ها را تماشایی‌تر از قبل می‌کنند. آوریل با این که گرم است اما وقت خوبی برای سفر به حساب می‌آید. این ماه زمان برگزاری فستیوال آب بازی یا سونگکران است، زمانی که هر جایی که باشید و هر جایی که بروید، مردم روی‌تان آب می‌پاشند، بنابراین گرما را حس نخواهید کرد.

آب و هوای بانکوک

سه فصل بانکوک همگی در یک چیز مشترک هستند: گرما. در واقع پایین‌ترین دمایی که تا به حال در بانکوک ثبت شده 10 درجه سانتیگراد و مربوط به سال 1951 است. دمای فصل خنک معمولا بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد متغیر است. جای تعجبی ندارد که این زمان یکی از محبوب‌ترین اوقات برای رفتن به تور تایلند است.

در فصل گرم انتظار دماهای بالا بین 26 تا 32 درجه را داشته باشید. دما در بعضی روزها تا 38 درجه هم بالا می‌رود. اگر در فصل گرما به بانکوک می‌روید، سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که دمای بالای هوا به سفرتان لطمه نزند. گرمای هوا پیاده‌روی در محیط‌های بیرونی برای مدتی طولانی را مشکل می‌کند.

برای بیشتر اوقات در فصل بارانی، دما چند درجه‌ای پایین می‌آید. توفان‌ها در عرض یک یا دو ساعت تمام می‌شوند. اگر می‌خواهید با انبوه جمعیت گردشگران مواجه نشده و مشکلی هم با کمی خیس شدن ندارید، این وقت از سال زمانی خوب برای رفتن به تور تایلند است.

آب و هوای مرکز و شرق تایلند

در مرکز و استان‌های شرقی کشور، تابستان داغ از نیمه‌های فوریه شروع شده و تا آوریل ادامه دارد. در آوریل دمای هوا می‌تواند تا 40 درجه سانتی‌گراد هم بالا برود. فصل خنک سال در این مناطق از نیمه نوامبر تا نیمه فوریه است؛ البته روزهای کمی در این ماه‌ها وجود دارند که واقعا می‌توان صفت خنک را به آن‌ها داد. برای آن دسته از مسافرانی که به سردی پاییز و زمستان عادت دارند، این ماه‌ها همچنان گرم به حساب می‌آیند. فصل بارانی از ماه می شروع شده و تا اکتبر ادامه دارد. بارش باران در این مدت مکرر و گاهی اوقات فوق‌العاده شدید است. بارش‌ها معمولا حدود 30 دقیقه طول می‌کشند. اگر در تور تایلند به سواحل شرقی مانند پاتایا می‌روید، بهترین زمان برای سفرتان دسامبر تا می خواهد بود.

آب و هوای جنوب تایلند

آب و هوا در جنوب تایلند، الگویی اندکی متفاوت با باقی کشور دارد. در این منطقه عملا فصل خنک وجود ندارد، چرا که دما بین خنک‌ترین و گرم‌ترین ماه‌های سال تنها حدود 5 تا 6 درجه تغییر می‌کند. فصل بارانی در بخش غربی یا بخش شرقی شبه جزیره، در زمان‌های مختلفی اتفاق می‌افتد. در جنوب غربی کشور جایی که پوکت و دیگر مقصدهای ساحل دریای آندامان قرار گرفته‌اند، فصل بارانی کمی زودتر و در آوریل شروع شده و تا پایان اکتبر ادامه دارد. در جنوب شرقی تایلند جایی که کو سامویی و دیگر مقصدهای محبوب گردشگری خلیج تایلند قرار دارند، بیشتر بارش‌ها بین ماه‌های اکتبر و ژانویه اتفاق می‌افتد.

فصل‌ها در مناطق جنوبی کمتر از باقی مناطق قابل تفکیک هستند؛ در عمل در این بخش از کشور تنها فصل گرم و فصل بارانی وجود دارد. بهترین زمان برای رفتن به تور تایلند و مناطق غربی مانند پوکت، فانگ نگا و کرابی از نیمه‌های نوامبر تا آوریل است. باران‌های موسم بارندگی، بازدید از جزیره‌ها را مشکل و در برخی موارد خطرناک می‌کنند. بهترین زمان برای رفتن به مناطق شرقی مانند کو سامویی دوره بین دسامبر تا ژوئن است. البته در تمام طول سال می‌توان به منطقه خلیج تایلند (پاتایا و هواهین) رفت، ولی بد نیست قبل از رفتن وضعیت بارش‌ها را بررسی کنید. اگر می‌خواهید در زمان سفرتان هر دو طرف مناطق ساحلی جنوب را ببینید، دسامبر تا آوریل بهترین گزینه‌تان خواهد بود.

انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3712

به "کدام منطقه تایلند خوش آب و هواتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام منطقه تایلند خوش آب و هواتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید