در بحران سیل سیستان و بلوچستان آسیب دیدگان خاش فراموش شدند

به گزارش دور زمین، خبرنگاران/سیستان و بلوچستان در بحران سیل سیستان و بلوچستان، آسیب دیدگان ناشی از بارش های سنگین و سیلابی خاش فراموش شدند و هم اینک به پلاستیک، چادر امدادی، مواد غذائی، لوازم بهداشتی و سوخت نیاز دارند.

در بحران سیل سیستان و بلوچستان آسیب دیدگان خاش فراموش شدند

گرچه در برخی مناطق بلوچستان بارشها بین 180 تا 200 میلی متر زندگی مردم آن دیار و سامان را نابود کرد، اما در نقاط مختلف خاش بارش ها بین 100 تا 120 میلی متری وجود داشت که بعد از گذشت پنج روز آثار زیان بار و ویرانگر آن مشهود است.

ساکنان شهر خاش، نقاط گوهرکوه، ایرندگان، پشتکوه، حاشیه تفتان، نوک آباد، اسماعیل آباد، خان بی بی، تلگزی، شوگه، دشت آبخوان، کارواندر، سرتلاپ، چاه کمال، حوزه چاه احمد، ناصری، کلکوه، سنگان، ناصرآباد، فیروزآباد، تمندان، کوشه، نرون، سنیب، اسکل آباد، برهان آباد، قاسم آباد، ساکنان ارتفاعات بیرک و سیاه بند و الله آباد پنج انگشت، قادرآباد، دشت رباط و غیره در روزهای اخیر بر اثر وقوع بارش های سنگین خسارت دیده اند و شهرها و نقاط روستائی به زیر آب رفتند.

شماری از مردم محروم منطقه خاش سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه خدمات دهی هلال احمر فقط در زمان فرو ریختن سقف منازل و آن هم در حد اسکان اضطراری و تهیه برخی اقلام ضروری است، بر ضرورت و اهمیت اعطای تسهیلات بدون بهره و بلاعوض از سوی دولت تاکید کردند.

احمد کریمی از ساکنان ایرندگان خاش گفت: دهها منزل مسکونی مردم این بخش محروم که خشت و گلی هستند بین 70 تا 100 درصدی تخریب شده اند، اما از سوی نهادهای رسمی مانند هلال احمر و ارگان های دولتی برآورد خسارت نشده اند و ایرندگانی ها به مانند سایر مردم خاش مظلوم واقع شده اند.

رضا قلندرزهی از ساکنان گوهرکوه خاش هم با اشاره به اینکه افتخار ما این است که در زمان سختی ها به کمک آسیب دیدگان بشتابیم و ایثار داشته باشیم گفت: خدمات دهی به مردم آسیب دیده ناشی از بارش های سنگین و سیلابی در این منطقه بسیار ضعیف بوده است.

مسعود ریگی از ساکنان دیگر گوهرکوه خاش هم با بیان اینکه خانه های مردم خاش بعد از گذشت پنج روز از بارش ها چکه می کنند و بسکمک از منازل نیز فرو ریخته اند گفت: مردم گوهرکوه رسانه و صدای رسا ندارندو متاسفانه هر خدمتی در شهرستان و یا استان انجام می شود، مردم این منطقه محروم می مانند.

وی گفت: خدمات هلال احمر و دستگاه های امدادرسان به شرایط بحران و اضطرار و در زمان فرو ریختن سقف منازل بر سر مردم اختصاص دارد و اگر فردی به هلال احمر مراجعه کنند، پاسخ آنها به شکایت و گلایه مردم این است که وظیفه ما نیست به شما خدمتی انجام دهیم و این خدمات ما در زمان تخریب منزل تان هست.

محمد براهویی هم گفت: بسکمک از مردم منطقه خاش از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند و هیچ درآمدی نداشته و برای نان شب شان مانده اند و اگر درآمدی هست، همین یارانه شان بوده که آن هم در شرایط سخت اقتصادی کشور و گرانی های سرسام آور و نرخ بالای خدمات آب و برق و غیره هیچ دردی را دوا نمی کند.

وی گفت: فرمانداری و دستگاه های دولتی و کننده مردم در مجلس شورای اسلامی باید دردهای مردم مظلوم و مستضعف خاش را به مقامات بالا گزارش کنند تا به این قشر رنج کشیده کمک و خدمتی شایسته ارائه بشود.

مراد خاشی از ساکنان روستای شوگه خاش هم گفت: ساکنان روستا و روستاهای خان بی بی و تلگزی و کروجی ضعیف ترین قشر در خاش هستند، به طوری که برای تهیه نان شب شان مانده اند و سالهاست در سیاه چادر، کپر و خانه های بلوکی و آجری نا ایمن زندگی می کنند و در مواقع بارشی بدترین شرایط را دارند.

وی گفت: هلال احمر و خیران باید برای تامین چادر امدادی، پلاستیک، مواد غذائی و لوازم بهداشتی به کمک این مردم بشتابند و تاکید می کنیم این خدمات هر ماه باشد، زیرا شرایط این مردم و زندگی شان بسیار رنج آور و مشقت بار است.

خاشی ادامه داد: در این مناطق باید سوخت مازاد نیز داده شود زیرا مانند تفتان برف خیز، این نقاط بسیار سرد هستند و حداقل در 6 ماه از سال یخبندان شبانه و سرمای شدید در این منطقه وجود دارد و هم اینک در بحران کمبود گاز در خاش، گرمای منازل و پخت و پز مردم با نفت انجام می شود.

این شهروند گفت: سالهاست زندگی مردم در بارش های تند و سیلابی و سرما و یخبندان نابود می شود، اما از دولت برای پرداخت خسارتهای کشاورزی و دامداری خیری ندیده ایم و هر سال هم با بدتر شدن شرایط سخت اقتصادی بر فقر و محرومیت مردم اضافه می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2351

به "در بحران سیل سیستان و بلوچستان آسیب دیدگان خاش فراموش شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بحران سیل سیستان و بلوچستان آسیب دیدگان خاش فراموش شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید