تامین بازار خراسان رضوی

به گزارش دور زمین، بهناز رحیمیان - خراسان رضوی-خبرنگار: نشست خبری حمیدرضا نوری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 در مشهد برگزار گردید.

تامین بازار خراسان رضوی

شروع کشت گندم دیم پس از سال های کم بارانی، روند خرید تضمینی گندم، دانه های روغنی، تامین و توزیع کالاهای اساسی شکر و برنج و روغن در استان در راستای سیاست های تنظیم بازار و نیز سیاست های اجرایی در حوزه آرد و نان، از موضوعاتی بود که مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 در نشست خبری اش مطرح نمود.

  • 60 مرکز خرید گندم

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 با اعلام خبر خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان از جزئیات این طرح به خبرنگاران می گوید. به گفته او، از 4 خرداد 98 خرید گندم و کلزا از کشاورزان شروع و 60 مرکز خرید برای گندم در نظر گرفته شده است. این تعداد در سال گذشته 39 مرکز بوده که سال جاری برای دسترسی آسان کشاورزان و تحویل به موقع محصول، این مراکز افزایش یافته است.

نوری با اظهار خشنودی از افزایش بارندگی های سال آبی سال جاری به میزان 300 میلیمتر بیان می نماید: سال گذشته کشت گندم دیم نداشتیم اما سال جاری به دلیل افزایش بارندگی ها در استان 142 هزار هکتار سطح زمین زیر کشت گندم دیم، آماده برداشت است. همچنین 130 هزار هکتار زمین زیرکشت گندم آبی قرار گرفته است. سال جاری با پیش بینی فراوری اجرا شده برای خرید 500 هزار تن گندم از کشاورزان استان آمادگی داریم.

به گفته وی بر اساس قیمت مصوب شورای اقتصاد گندم معمولی از قرار کیلویی هزار و 700 تومان از کشاورزان خریداری می گردد و مبلغ آن پس از ثبت اطلاعات در سامانه پهنه بندی در کمترین زمان به کشاورزان پرداخت خواهد شد. این مقام مسئول با تاکید بر این که روند خودکفایی فراوری گندم در کشور برای چندمین سال ادامه دارد، اظهار می نماید: پیش بینی می گردد سال جاری فراوری گندم در کشور به 5/14 میلیون تن برسد که دولت برای خرید 5/11 میلیون تن آن تدارکات لازم را پیش بینی نموده است. خرید این میزان گندم به بیش از 9 هزار میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد که بخش قابل توجهی از آن تامین شده است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 در خصوص خسارات ناشی از سیل در محصول گندم می گوید: آنالیز های سازمان جهاد کشاورزی نشان می دهد که جاری شدن سیلاب در استان بیشتر به حوزه دام و باغات خسارت وارد نموده است و مزارع استان آسیب چندانی ندیدند، ضمن این که کیفیت گندم سال جاری نسبت به سال گذشته از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. به گفته وی محصول کلزا از دانه های روغنی باارزش است که حجم عمده تامین روغن داخل کشور از این محصول فراوری می گردد. اکنون در استان 4 هزار و 300 هکتار سطح زیر کشت کلزا قابل برداشت است و برای خرید 8 هزار تن محصول کلزا پیش بینی های لازم اجرا شده است. قیمت مصوب سال جاری هر کیلو 3 هزار و 439 تومان در نظر گرفته شده است و 14 مرکز خرید برای آن پیش بینی شده است.

  • قیمت شکر شکسته شد

نوری تامین شکر به عنوان کالایی اساسی را در حوزه عملکرد این مجموعه می داند و می گوید: به مناسبت های مختلف طرح هایی برای توزیع و فروش شکر به مراکز عرضه مصرف خانوار، صنف و صنعت از سوی دولت پیش بینی و اجرا شده است. از بهمن 97 در کل 47 هزار و 900 تن شکر سفید برای مصارف خانوار، صنف و صنعت در خراسان رضوی و 9 استان دیگر توزیع شد.

وی با اشاره به این که در طرح ضیافت ماه مبارک رمضان شکر خام وارداتی به 7 کارخانه فعال تصفیه شکر خراسان رضوی و خراسان شمالی منتقل شده است، بیان می نماید: در ماه ضیافت 20 هزار تن شکر خام برای مصرف خانوار صنف و صنعت در استان خراسان رضوی و استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بخشی از شهر کرج، آذربایجان شرقی و اردبیل تحویل داده شد و این طرح همچنان ادامه دارد. اکنون بیش از 8 هزار تن موجودی شکر سفید آماده تحویل وجود دارد و 22 هزار تن شکر خام در حال تصفیه است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 با تاکید بر این که هیچ کمبودی در حوزه شکر در بازار وجود ندارد، ادامه می دهد: قیمت شکر نیز در بازار شکسته شده و از 8 هزار تومان به حدود 5 هزار و 100 تومان رسیده است. شکر به فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی مصرف کارکنان دولت و کارگری و نیز حواله هایی که از سوی سازمان صمت صادر می گردد، بر اساس نرخ مصوب شورای تنظیم بازار کشور برای مصرف خانوار هر کیلو 3 هزار تومان و برای مصرف صنعت هرکیلو 3 هزار و 400 تومان تحویل داده می گردد.

  • برنج هندی کیلویی 7 هزار تومان

به گفته مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5، برنج نیز در طرح ضیافت استان در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شد. سهمیه برای ماه مبارک رمضان 2 هزار و 415 تن بود که حواله ها از سازمان صمت با قیمت هر کیلو 7 هزار تومان برنج هندی خالص با کد شناسایی هزار و 121 صادر شد که در چند روز گذشته 170 تن با حواله های مختلف تحویل داده شده است و روند توزیع ادامه خواهد یافت. برنج نیز تا انتها سال در انبارهای استان موجود است. نوری تاکید می نماید: تا انتها سال برای تامین کالاهای اساسی آرد، گندم، برنج، شکر و روغن در خراسان رضوی هیچ مسئله ای وجود ندارد.

  • افزایش اجتناب ناپذیر قیمت ماکارونی

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرنگاران در خصوص افزایش قابل توجه قیمت ماکارونی در یک ماه اخیر که فشار زیادی به ویژه به خانواده های کم برخوردار وارد می نماید، می گوید: کارخانجات فراوری ماکارونی، گندم یارانه ای به قیمت 900 تومان را دریافت می کردند و با صادرات ماکارونی با ارز آزاد به یک سود غیرمنطقی و بالادست می یافتند، از این رو اکنون دولت یارانه گندم به این کارخانجات را قطع نموده است و آن را با نرخ هزار و 850 تومان به آنها عرضه می نماید تا کالا با نرخ واقعی خود به فروش برسد.

وی می افزاید: افزایش قیمت ماکارونی اجتناب ناپذیر بود مانند قیمت فراورده های لبنی، زیرا ثابت نگاه داشتن قیمت ها فشار زیادی را به دولت وارد می نماید که گاه از تحمل آن خارج می گردد و قیمت ها به یکباره افزایش می یابد. در واقع قیمت تمام شده گندم بسیار بیشتر از این میزان است و قیمت نان با گندم یارانه ای اصلا توجیه مالی ندارد و دولت فقط به دلیل حمایت از قشر آسیب پذیر قیمت ها را حفظ نموده است، اما روند منطقی این است که به تناسب افزایش هزینه ها، قیمت گندم نیز افزایش یابد تا رشد ناگهانی قیمت ها اتفاق نیفتد. نوری یادآور می گردد: شرکت غله و خدمات بازرگانی تامین کننده کالاهای اساسی است و معین قیمت ها از سوی شورای سیاست گذاری تنظیم بازار کشور بر اساس مستندات و اطلاعات دقیق انجام می گیرد.

  • ماجرای عکس انبار روباز گندم

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 در خصوص عکس و خبری که در خصوص وجود انبار روباز گندم در استان و مخلوط شدن شن، ماسه و خاک با گندم با آنها منتشر شده بود، شرح می دهد: در استان مرکز خرید روباز گندم وجود ندارد. سیلوهای استان ظرفیت نگهداری یک میلیون و 300 هزار تن گندم را دارند. مکان دقیق این عکس هم معین نبود و این موضوع در استان دیگری رخ داده بود و نباید آن را به همه استان ها تعمیم داد. ضمن این که برای فرد متخلف بالاترین حکم با 82 سال زندان و جریمه نقدی سنگین صادر شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1840

به "تامین بازار خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین بازار خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید