درخواست اسپانیا از بلژیک برای استرداد رهبر استقلال طلبان کاتالونیا

به گزارش دور زمین، دادگاه عالی اسپانیا برای سومین بار از سال 2017 میلادی، خواهان استرداد رهبر استقلال طلبان منطقه کاتالونیا از بلژیک شد.

درخواست اسپانیا از بلژیک برای استرداد رهبر استقلال طلبان کاتالونیا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اسپانیا برای بار سوم درخواست استرداد رهبر استقلال طلبان منطقه کاتالونیا را به بلژیک ارسال کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی دادستان بروکسل روز چهارشنبه اعلام نمود، بلژیک سومین درخواست صدور حکم بازداشت را برای کارلس پوئیگدمون رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا صادر نموده است.

پوئیگدمون از سال 2017، در تبعید خود خواسته در بلژیک به سر می برد. بلژیک پیش تر دو بار در سال های 2017 و 2018 درخواست استرداد او به اسپانیا را رد نموده بود.

اکنون تنها چند روز پس از محکومیت 9 تن از سران استقلال طلبان کاتالونیا در مادرید، دادگاه عالی اسپانیا سومین درخواست استرداد رهبر استقلال طلبان را به بلژیک ارسال نموده است.

سخنگوی دادستان بروکسل در این خصوص گفت: با توجه به پیچیدگی پرونده و دو حکم دستگیری که پیش تر علیه آقای پوئیگدمون صادر شده است، این پرونده باید مورد تجزیه و تحلیل قضایی قرار گیرد. او گفت تصمیم گیری در این مورد ممکن است چند هفته طول بکشد و مسئله کلیدی از دید مقامات محلی این خواهد بود که آیا محکومیت به جرم آشوب گری در بلژیک نیز به طور قانونی قابل تشخیص است یا خیر.

در دو مورد قبلی درخواست استرداد نیز دادگاه بلژیک همین استدلال را بیان نموده بود.

استقلال طلبان کاتالونیا در سال 2017، استقلال این منطقه از اسپانیا را طی یک نظرسنجی به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی گیری و کوشش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان در آن همه پرسی، به جدایی این منطقه رأی دادند. این اقدام مهم ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان انتها یافتن حکومت دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو در این کشور قلمداد شد.

یک ماه پس از انجام نظرسنجی که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، مجلس کاتالونیا به طور یک جانبه استقلال این منطقه را اعلام نمود. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری پوئیگدمون و سایر اعضای دولت را صادر کرد.

رسیدگی به اتهامات این استقلال طلبان در دادگاه عالی مادرید چهار ماه طول کشید و بیش از 400 شاهد در آن حاضر شدند. از جمله این شهود می توان به ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا در دوره برگزاری همه پرسی اشاره نمود.

سنگین ترین حکم دادگاه اسپانیا را اوریل جانکراس معاون سابق رئیس دولت محلی دریافت کرد و به 13 سال حبس محکوم شد. همچنین این دادگاه جرم 9 نفر از مقامات دولت محلی کاتالونیا را خیانت، شورش و سوء استفاده از بودجه دولتی اعلام نموده و آن ها را مجموعاً به حدود 100 سال زندان محکوم کرد.

پوئیگدمون روز دوشنبه بلافاصله پس از اعلام حکم دادگاه عالی مادرید در محکوم کردن 12 مقام ارشد دولت محلی سابق کاتالونیا به حبس طولانی مدت، این اقدام را قساوت توصیف کرد.

به دنبال صدور این احکام در دادگاه عالی اسپانیا، معترضان در کاتالونیا مسیرهای قطار، مترو و جاده منتهی به فرودگاه شهر بارسلون را مسدود کردند و تجمعاتی چند هزار نفری در میادین مهم شهرهای این منطقه صورت گرفت.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2026

به "درخواست اسپانیا از بلژیک برای استرداد رهبر استقلال طلبان کاتالونیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست اسپانیا از بلژیک برای استرداد رهبر استقلال طلبان کاتالونیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید