حلقه ای که هرروز تنگ تر می گردد

به گزارش دور زمین، خبرنگاران/آذربایجان غربی شیوع کرونا درسطح کشور مسائل متعددی را برای مردم وجامعه ایجاد نموده اما قشر کارگری و متوسط به پایین جامعه که روزمزد هستند بیشتر از سایر اقشار جامعه متضرر شده اند.

حلقه ای که هرروز تنگ تر می گردد

درشرایطی که تمامی شهرهای کشور در شرایط قرمز کرونایی هستند و توصیه به ماندن درخانه ، رعایت فاصله اجتماعی وکاهش تماس های فیزیکی ودورکاری برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است دراین شرایط کارگران فصلی و ساختمانی برای دریافت اندک حقوق روزانه خود مجبورند این خطرات را به جان بخرند ودرمیادین کارگری که محل تجمع صدها نفر کارگر بدون رعایت فاصله و بهداشت است، حضور یابند.

گذران زندگی با شیوع کرونا سخت تر شده است

احمد یک کارگر روزمزد در گفت وگو با خبرنگاران اضافه نمود: کرونا شرایط زندگی را برای قشر کارگر بسیار سخت نموده اگر بخواهیم در این شرایط در خانه بمانیم به دلیل عدم حمایت دولت وافزایش قیمت ها و تورم از گشنگی می میریم.

وی بیان نمود: شرایط زندگی سخت است ، هیچ امنیت مالی نداریم که درخانه بمانیم.

این کارگر اعلام کرد: مسئولان فقط شعار حمایت از قشر ضعیف داده اند و با توجه به گفت و گوهایی که باهم داریم بیش از 80درصد کارگرانی که دراین میدان هستند تسهیلاتی رادریافت ننموده اند.

وی اظهارکرد: تنها تسهیلات کرونایی که دریافت نموده ام یک میلیون تومان وامی است که هرماه ازیارانه کم می گردد.

بیمه نیستم

حسین محمدی یک کارگر میانسال ساختمانی نیز در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: شرایط زندگی در دوران کرونا بسیار نامناسب است چراکه به علت کرونا و گرانی ها کار ساختمانی بسیار کند شده است.

وی یاد آورشد: هرروز چندصدنفر دراین میدان منتظر ماشین هستیم تا بلکه یک نفر چند کارگر را برا کار صدا کند ما کارگران هرچقدر از مسائل خود بگوییم کم گفته ایم.

محمدی توضیح داد: بیمه نیستم و درآمدم آنقدر نیست که بیمه شوم.

این کارگر ساختمانی با بیان اینکه هیچ اطلاعی ازتسهیلات کرونا ندارد، اظهار کرد: فقط یک بار بسته معیشتی و وام یک میلیونی گرفتم که بااین شرایط مالی هیچ فرقی در شرایط معیشتی ام نداشته است.

حمایت از قشر کارگر ضعیف است

عباس کارگر دیگر ارومیه ای که یک دانشجو و یک فرزند محصل دارد، در گفت وگو با خبرنگاران اضافه نمود: کارگر فصلی ام و دستمزد روزانه می گیرم زندگی به سختی میگذرد تامین هزینه های دانشگاه ، اجاره بهای خانه و فشار مالی کمرم را خم نموده است.

وی با اشاره به اینکه کرونا باعث شده 80درصد ساخت وساز کمتر گردد و احتیاج به کارگر کاهش یابد، توضیح داد: باتمام شدن فصل کاردر باغات هفته ای یک یا دوبار نمی توان کار کرد.

عباس با اشاره به اینکه دراین میدان بیش از90درصد کارگران بسته معیشتی نگرفته اند، خاطر نشان کرد: اگر دولت به خوبی و درحد کافی از کارگر جماعت حمایت می کرد شاید فشار مالی تاثیر کمتری بر قشر کارگر می گذاشت.

وی ادامه داد: قیمت محصولات بهداشتی انقدر زیاد است که مجبوریم از یک ماسک چندین مرتبه استفاده کنیم یا اصلا استفاده نکنیم.

عباس با اشاره به اینکه بیمه هستم ولی هرسال مبلغ حق بیمه انقدر افزایش می یابد که مسائل کارگر را چندین برابر می نماید، اعلام کرد: برای تسهیلات کرونایی ثبت نام نموده ام ولی تا به امروز هیچ مبلغی دریافت ننموده ام.

تسهیلات کرونا شامل همه اقشار نمی گردد

فرخی سرپرست مدیریت اشتغال وکار آفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگاران یا بیان اینکه تسهیلات کرونایی شامل همه اقشارنمی گردد وتنها 14رسته شغلی با 840زیر رسته شغلی را شامل می گردد، گفت: کارگران ساختمانی شامل این رسته های نیستند و تنها کارگری میتواند ازاین تسهیلات استفاده کند که زیرمجموعه شرکت ، کارخانه یا واحدی تولیدی ، خدماتی باشد.

فرخی با اشاره به اینکه سهم استان در تسهیلات کرونایی 1203میلیارد تومان است، یاد آور شد: کل پرداختی تسهیلات کرونایی در استان 149 میلیارد و 300میلیون تومان است.

وی اظهار کرد: کل ثبت نامی های اجرا شده برای دریافت تسهیلات کرونایی در استان 19هزارو 335نفر است که طبق برنامه به افراد مشمول پرداخت می گردد.

سرپرست مدیریت اشتغال و کار آفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی اعلام کرد: توزیع بسته معیشتی دربین کارگران برعهده اداره کارنبوده و هرسازمان ودستگاه اجرایی به زیرمجموعه خود براساس اولویت بسته معیشتی توزیع نموده است.

وی درخصوص عدم اطلاع بعضی کارگران از پرداخت تسهیلات کرونایی نیرگفت: اداره کار چندین ماه از هرطریقی اطلاعیه های را صادرنموده است.

به گزارش خبرنگاران؛ مسائل جامعه کارگری مختص دوران شیوع کرونا نیست ،با گذشت بیش از 8 ماه از شیوع این ویروس مهلک اقشار مختلفی زیر بار فشار مالی کمر خم کردند که قشر کارگری نیز از این جامعه مستثنی نیست و هرروز حلقه فشارها تنگ و تنگتر شده است اما تاکی این قشر زحمتکش کارگری باید برای داشتن یک لقمه نان شرافتمندانه لای منگنه بی تدبیری تاب بیاورد؟!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3440

به "حلقه ای که هرروز تنگ تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حلقه ای که هرروز تنگ تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید