گشتی در جزیره مورانو ونیز در مدت تور ایتالیا

به گزارش دور زمین، جزیره کوچک مورانو در 1.5 کیلومتری شهر قدیمی ونیز ایتالیا قرار گرفته است. بسیاری از مسافران تور ایتالیا که به ونیز می‌روند از جزیره‌های اطراف بازدید نمی‌کنند؛ ولی اشتباه می‌کنند، حداقل در مورد مورانو این چنین است. به دور از شلوغی و زرق و برق ونیز، در مورانو می‌توانید لحظاتی آرامش‌بخش را گذرانده و از این جزیره زیبا دیدن کنید. از کارخانه‌های شیشه‌سازی معروف این جزیره دیدن کنید و با زندگی واقعی مردمانی که در این قسمت از ایتالیا زندگی می‌کنند از نزدیک آشنا شوید.

گشتی در جزیره مورانو ونیز در مدت تور ایتالیا

سه دلیل مهم برای بازدید از جزیره مورانو در مدت تور ایتالیا و در زمانی که در ونیز حضور دارید این‌ها هستند:

  • اول این که شخصیت مورانو باعث می‌شود بازدید از آن نسبت به دیدن ونیز تجربه‌ی متفاوت‌تری باشد.
  • دوم این که این جزیره برای تولید شیشه در تمام جهان معروف است.
  • سوم این که مورانو امکانات متفاوت‌تر و جذاب‌تری برای ماندن دارد و از آن جا می‌توان به راحتی به ونیز دسترسی داشت.

حقایقی که باید در مورد مورانو ونیز بدانید

مورانو با یک سفر کوتاه با قایق به سمت شمال شهر تاریخی ونیز قابل دسترس است. جزیره مورانو تقریبا شکلی دایره‌ای دارد و از یک سمتش به سمت دیگر حدود 1.5 کیلومتر عرض دارد. مورانو در واقع از هفت جزیره تشکیل شده است که به هم دیگر بسیار نزدیکند و توسط راههای آبی از یکدیگر جدا شده‌اند. در این مورد، این جزیره، انگار نسخه کوچکتر و ساده‌تر ونیز است. ونیز از 177 جزیره تشکیل شده که با شبکه‌ای از 117 کانال از هم جدا شده‌اند. آبراه‌های مورانو از بیشتر کانالهای ونیز عریض‌تر هستند. این کانال‌ها برای 5000 نفری که در این جزیره زندگی می‌کنند نقش بسیار مهمی دارند.

ولی یک عامل دیگر غیر از کانال‌های مورانو وجود دارد که باعث رونق این جزیره در طی قرن‌ها شده است، عاملی که باعث می‌شود هر روز تعداد زیادی قایق پر از مسافران تور ایتالیا به این جزیره بیایند. جزیره مورانو در اواخر قرون وسطی و دوره رنسانس پیشروترین مرکز ساخت شیشه در دنیا شده بود؛ مهارت و سنتی که تا به امروز در این جزیره باقی مانده است.

تاریخ مورانو ونیز

تاریخ مورانو به اندازه خود ونیز قدیمی است و به دوران رومیان باستان بر می‌گردد. این جزیره‌ها با مردمی پر شدند که از حمله ژرمنها به این نقطه آمده بودند. جزیره‌های این تالاب از جمله مورانو، پناه امنی شدند در مقابل Hunها، Gothها و Lombardها؛ کسانی که برای قدرت دریانوردیشان شهره نبودند. در طول اولین هزاره بعد از میلاد مورانو توسعه پیدا کرد. اول به عنوان یک بندر ماهیگیری، بعد از آن تولیدکننده نمک و یک مرکز تجاری. ولی مورانو هیچ گاه نتوانست با پتانسیل ونیز رقابت کند و این طور بود که به تدریج تمام تجارت و تاثیرگذاری‌ها به سمت ونیز جذب شدند و مورانو به منطقه‌ای حومه‌ای بدل شد.

ونیز تا اواخر قرن سیزدهم چنان رونق پیدا کرد که دیگر تنها یک شهر نبود. ونیز قدرتی فوق‌العاده پیدا کرده بود و تجارتش در سراسر اروپا و حتی تا خاورمیانه پیش رفته بود. نفوذ و قدرت ونیز در سراسر ایتالیا و در تمام دریای آدریاتیک گسترش یافته بود و در نتیجه باعث غلبه قدرتش بر دیگر جزیره‌های تالاب شد. از قضا موفقیت اقتصادی ونیز، حالا دیگر به هدیه‌ای حیاتی برای مورانو تبدیل شده بود.

تنها یکی از چندین منابع کسب درآمد ونیز، ساخت شیشه بوده است. شیشه‌سازی در ونیز صنعتی است که تاریخش به قرن دهم بعد از میلاد می‌رسد. در آن زمان ونیز شهری پر از ساختمان و متراکم بود، ساختمانهایی که عمدتا چوبی بودند. در اواخر قرن سیزدهم نسخه قرون وسطایی ایمنی و بهداشت به روی کار آمد و دولت ونیز متوجه شد که کوره‌های روباز که برای ساخت شیشه ضروری بودند، یک خطر بالقوه و مهم برای راه انداختن یک آتش‌سوزی بزرگ در کل جزیره هستند؛ اگر یک آتش غیر قابل کنترل در سراسر جزیره پخش می‌شد، می‌توانست تمام آن چیزی که ونیز در طول قرون گذشته به دست آورده بود را با خاک یکسان کند. بنابراین در سال 1291 مقرر شد که کارگاه‌های تولید شیشه ونیز باید به جزیره کمتر ساخته شده و همسایه یعنی مورانو انتقال داده شوند.

همانطور که هنرمندان تراز اول به این جزیره آمدند، صنعت شیشه‌سازی در مورانو رونق گرفت. به تدریج که ثروت جزیره بیشتر شد، شهرت مورانو برای ساخت بهترین و خلاقانه‌ترین شیشه‌ها در سراسر جهان پخش شد. پنجره‌های شیشه‌ای که در مورانو ساخته می‌شدند به عنوان بزرگترین و شفاف‌ترین در اروپا شناخته می‌شدند. برای مدت زمانی طولانی، ساخت شیشه منحصر به جزیره مورانو بود. شیشه‌هایی که در این جزیره ساخته می‌شدند راه خود را به قصرهای سلطنتی و عمارتهای سرتاسر اروپا باز کردند. برای این که این امتیاز انحصاری نانوشته برای ساخت شیشه‌های باکیفیت که جزیره از آن منفعت می‌برد، حفظ شود، مهارتهای ساخت شیشه به شدت محافظت می‌شد. سازندگان شیشه در مورانو برخی از بالاترین حقوق و امتیازات شهروندی را در کل منطقه داشتند. از آن سو برخی اوقات بوده است که کسانی که تلاش کردند جزیره را ترک کنند و از دانش خود برای به راه انداختن کارگاهی در جایی دیگر از اروپا اقدام کنند دچار مجازات‌های سنگینی شدند. ولی همانطور که جلوتر رفت تکنیک‌های سری ساخت شیشه در همه جا پخش شد. بین قرون 16 و 18، کارخانه‌های تولید شیشه در سراسر اروپا توسعه پیدا کردند و واردات از خاور دور نیز به این بخش از اروپا رسیدند. اهمیت مورانو در این صنعت به شکلی جدی از بین رفت. بیشتر کسانی که در این حزیره کار می‌کردند جزیره را ترک کردند. در قرن بیستم مورانو دوباره پرستیژ خود را به عنوان مرکزی برای ساخت شیشه به دست آورد و صنعت توریسم ایتالیا باعث رونق دوباره شیشه‌سازی در جزیره شد. مورانو ممکن است مونوپلی خود در مورد ساخت شیشه را از دست داده باشد، با این حال 700 سال رابطه بین این جزیره و صنعت شیشه، زنجیری ناگسستنی و تجارتی پر منفعت ایجاد کرده است.

شیشه‌سازی در جزیره مورانو ونیز در زمان حال حاضر

امروزه یک دلیل اصلی وجود دارد که باعث می‌شود گردشگران تور ایتالیا حاضر در ونیز به مورانو بیایند. آن‌ها برای شیشه‌های مورانو می‌آیند. شرکت‌هایی در ونیز وجود دارند که سواری رایگان با قایق به مورانو ترتیب می‌دهند، همراه با یک تور بازدید از یکی از شرکت‌های شیشه‌سازی مورانو. در این تورها شما توضیحات مختصری در مورد فرآیند ساخت شیشه دریافت می‎کنید در حالی که به تماشای کار هنرمندان شیشه‌ساز می‌نشینید. البته که این راحت‌ترین راه برای انجام این کار است ولی کسانی که این روش را برای دیدن شیشه‌سازی مورانو انتخاب می‌کنند باید در ذهن داشته باشند که احتمالا مجبور می‌شوند شیشه‌های آن کارخانه را بخرند. برنامه برگشت سریع این تورها نیز باعث می‌شود بازدیدکنندگان فرصت گشتن در جزیره مورانو را با خیال راحت و در آرامش از دست بدهند.

راه جایگزین برای انجام این کار در مدت تور ایتالیا، استفاده از اتوبوس‌های آبی ونیز (vaporetto) و رفتن به مورانو است. به این شکل شما می‌توانید به طور مستقل از جزیره دیدن کرده و کارخانه شیشه‌سازی مطلوب خودتان را پیدا کنید. در این حالت هم شما می‌توانید به توضیحات راهنما گوش دهید و مراحل ساخت شیشه را نیز ببینید. معمولا در این حالت خرید از فروشگاه‌های این کارخانه‌ها ضروری نیست. بازدید از مورانو به صورت مستقل به شما اجازه می‌دهد جزیره را به خوبی گشته و وسایل شیشه‌ای متنوع‌تری را ببینید. در مورانو می‌توانید از وسایل شیشه‌ای که به اندازه یک برگ کاغذ وزن دارند تا چلچراغ‌های بزرگ و پر زرق و برق را پیدا کنید. در این بازدید می‌توانید همچنین از موزه شیشه (Museo del Vetro) نیز دیدن کنید.

یک نگاه سریع که بیاندازید متوجه خواهید شد که چه قدر شیشه و توریست‌های تور ایتالیا که به واسطه این صنعت به این جزیره کوچک جذب می‌شوند چه قدر برای مورانو حیاتی و مهم هستند. برای مثال در کنار یکی از کانال‌های مورانو، از 18 کسب و کاری در آنجا وجود دارد، 12 تای آن‌ها به شیشه و شیشه‌سازی اختصاص داشته، در حالی که 4 تای دیگر رستوران و کافه هستند.

وقتی در تور ایتالیا و در مورانو شیشه می‌خرید، اصل "مراقب باشید چه چیزی می‌خرید" مانند هر جای دیگری در دنیا در این جا هم صدق می‌کند. امروزه بخشی زیادی از شیشه‌ای که در مورانو وجود دارد از دیگر کشورهای اروپا یا کشورهای آسیایی وارد شده و یکبار دیگر باعث ضربه زدن به صنعت شیشه مورانو شده‌اند. برای مقابله با این هجمه، 50 شرکت شیشه‌سازی مورانو با هم متحد شدند و نام تجاری اصل را ایجاد کرده‌اند. این علامت تجاری لزوما نشان دهنده کیفیت خیلی بالای آن وسیله شیشه‌ای نیست، ولی با این حال تضمین می‌کند که آن شیشه در مورانو ساخته شده است.

دیدنی‌ها و انجام دادنی‌ها در مورانو در مدت تور ایتالیا

مانند خود ونیز تمام رفت و آمد مورانو نیز از طریق کانال‌های آبی‌اش انجام می‌شود. البته با وجود فضای بیشتر برای ساخت و ساز در این جزیره، کانال‌های پهن مورانو بیشترشان دارای پیاده‌رو هستند. در مورانو تقریبا می‌توانید این جزیره را با پای پیاده بگردید و کانال‌ها نیز نسبت به ونیز ساکت‌تر و آرام‌تر هستند. اگر در مدت تور ایتالیا در مورانو زمان بیشتری داشتید و می‌توانستید بیشتر در این جزیره بمانید، بعد از دیدن کارخانه‌های تولید شیشه، کلی چیز دیگر نیز برای دیدن در مورانو وجود دارد. در مورد مغازه‌هایی که به صنعت شیشه‌سازی جزیره متصل هستند گفتیم؛ ولی در جزیره مورانو تعداد زیادی مغازه دیگر نیز وجود دارد که سوغاتی‌های خیلی خوب می‌فروشند.

در مدت تور ایتالیا می‌توانید از جاذبه‌های معماری مورانو نیز دیدن کنید. در حال حاضر تنها 4 کلیسا در جزیره وجود دارد. بسیاری از آنها برای ساخت کارخانه‌ها و خانه‌های مسکونی بیشتر، در زمان‌های قدیم نابود شدند. مهمترین این کلیساها، کلیسای Santa Maria e San Donato است. از دیگر کلیساها می‌توان Chiesa di San Pietro Martire را نام برد. این کلیسا در سال 1437 ساخته شده ولی بعد از آسیب شدیدی که بر اثر آتش‌سوزی به آن وارد شده بود، در سال 1509 بازسازی شد. این کلیسا محل نگهداری چندین گنجینه هنری ایتالیا است.

برای بازدید از کلیسای San Pietro Martire در مدت تور ایتالیا می‌توانید به کانال کوچک Rio dei Vetrai مورانو بروید. در آن سوی همین کانال، Campo Santo Stefano قرار دارد که صاحب یک برج ناقوس قرن نوزدهمی کوچک ولی بسیار تزئین شده و زیبا است. این کلیسا به خاطر محل قرارگیری‌اش در تقاطع Rio dei Vetrai و کانال Ponte Lungo و قرار داشتن در نزدیک یک مجسمه شیشه‌ای فوق‌العاده زیبا و بزرگ، خیلی بیشتر به چشم می‌آید.

در تور ایتالیا و در مورانو می‌توانید از چندین عمارت باستانی نیز دیدن کنید که از دوران شکوفایی مورانو به جای مانده‌اند. البته این عمارتها به اندازه آنهایی که در ونیز قرار دارند شکوه و عظمت ندارند. مورانو همچنین فانوس دریایی فعال خودش را نیز دارد. فانوس دریایی مورانو که در سال 1912 ساخته شده 35 متر بلندی دارد و از شعاع 30 کیلومتری قابل رویت است. این فانوس به روی عموم باز نیست ولی دیدن آن خالی از لطف نیست و یکی از ایستگاه‌های اتوبوس‌های آبی با نام Faro نزدیک فانوس دریایی قرار دارد.

رفت و آمد بین مورانو و ونیز

مورانو یک جزیره است و فقط از طریق قایق می‌توان به آن رسید. بسیاری از توریست‌های تور ایتالیا مستقیم به ونیز می‌روند ولی بعضی نیز مستقیم از سرزمین اصلی و به ویژه فرودگاه مارکو پولو به مورانو می‌آیند. برای کسانی که از ونیز و در قالب یک سفر نیم روزه به مورانو می‌آیند بهترین وسیله اتوبوس‌های آبی ونیز هستند. این اتوبوس‌های آبی ایستگاه‌های زیادی در اطراف ساحل، اطراف شهر ونیز و در طول کانال بزرگ دارند. بلیت این اتوبوس‌ها را می‌توانید به صورت تک سفره خریداری کنید یا اگر قصد دارید زیاد از این وسیله‌ها استفاده کنید بلیت‌های چند روزه تهیه کنید. بسیاری از مسیرهای اتوبوس‌های آبی، ونیز را ترک کرده و به جزیره‌های اطراف ونیز از جمله مورانو می‌روند.

مورانو هفت ایستگاه اتوبوس آبی دارد و تمامشان به جاذبه‌های گردشگری که قبلا اشاره کردیم و همچنین کارخانه‌های تولید شیشه که به روی عموم باز هستند نزدیکند. سرویس‌های مورانو خوب هستند ولی تناوب و زمان سفرشان بسته به مسیر و این که چه زمانی از روز باشد، بستگی دارد. در طول روز قایق‌ها هر 20 تا 30 دقیقه یکبار در بیشتر خطوط به سمت مورانو حرکت می‌کنند. نزدیکترین ایستگاه به مورانو Fondamente Nove در شمال ونیز است. از اینجا تا مورانو فقط 10 دقیقه طول می‌کشد. ولی رسیدن به مورانو از جاذبه‌های گردشگری معروف مانند میدان سینت مارک در ونیز یا از ایستگاه راه آهن ونیز حدود 30 تا 40 دقیقه بسته به تعداد ایستگاه‌های مسیر طول می‌کشد.

ماندن یا نماندن در مورانو در مدت تور ایتالیا

بسیاری از کسانی که در مدت تور ایتالیا به ونیز می‌روند در خود شهر هتل می‌گیرند. البته در مورانو هتلهای 4 ستاره‌ای وجود دارد که قیمتهایشان خیلی بیشتر از یک هتل 2 یا 3 ستاره در ونیز نیست. بعضی از این هتلها امکاناتی دارند که شاید هتلهای کوچک ونیز آنها را نداشته باشند. جواب به این سوال که آیا کسی که برای دیدن ونیز به ایتالیا آمده لازم است در مورانو بماند یا نه، به سه عامل بستگی دارد: بودجه، مدت زمان ماندن در ونیز و نیازهای شخصی.

مهمترین مزیت ماندن در مورانو در مدت تور ایتالیا قیمتها است. اتاق‌های هتلها ارزانتر از نمونه‌های مشابهشان در ونیز هستند. اصلی‌ترین عیب این کار راحت نبودن سفر هر روزه به ونیز و برگشتن به مورانو است. همچنین در مورانو زندگی شبانه کمتری نسبت به ونیز وجود دارد. البته رفت و آمد بین ونیز و مورانو نسبتا نگرانی کمی ایجاد می‌کند چرا که اتوبوس‌های آبی، مداوم بین دو جزیره رفت و آمد می‌کنند، ارزان هستند و کارآمد و استفاده از آنها نیز راحت است. هتل LaGare Hotel Venezia در مورانو در طول روز اتوبوسهای رایگان به ونیز دارد.

اگر برای دو یا سه روز در این منطقه می‌مانید مورانو مکان خوبی برای ماندن است. قیمت‌های خوبی دارد و می‌توانید بدون سر و صدای شب‌های ونیز راحت بخوابید. تعداد اقامتگاه‌ها مسلما از ونیز کمتر است ولی اگر زندگی شبانه برایتان مهم است یا در مدت تور ایتالیا برای یک هفته یا بیشتر در ونیز می‌مانید شاید ماندن در مورانو آنچنان منطقی نباشد.

بسیاری از کسانی که در مدت تور ایتالیا از مورانو دیدن می‌کنند آنچنان زمان صرف این جزیره نمی‌کنند. از نحوه ساخت شیشه در کارخانه‌ها دیدن می‌کنند، به چند مغازه فروش شیشه سر زده و جزیره را ترک می‌کنند. اگر در میانه روز در مورانو باشند شاید برای ناهار بمانند. ولی بیشتر مردم بیشتر از این در مورد این جزیره فکر نمی‌کنند. مورانو مطمئنا به اندازه ونیز جاذبه‌های تاریخی ندارد و به اندازه دیگر جزیره‌های تالاب ونیز خوش رنگ و لعاب نیست، مانند آن شکلی که بورانو است. ولی اگر بورانو و ونیز وجود نداشتند آن وقت می‌شد دید که مورانو نیز جاذبه‌های بصری خود را دارد. مورانو با یک قایق سواری کوتاه از ونیز قابل دسترس است. برای هر کسی که در تور اروپا در ونیز بیشتر از چند روز می‌ماند بازدید از مورانو فوق‌العاده توصیه می‌شود. در ضمن اقامت در هتل‌های مورانو به جای هتل‌های ونیز از آن ایده‌هایی است که می‌توان به صورت جدی به آن فکر کرد.

انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2715

به "گشتی در جزیره مورانو ونیز در مدت تور ایتالیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "گشتی در جزیره مورانو ونیز در مدت تور ایتالیا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی در جزیره مورانو ونیز در مدت تور ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید