فراوری 12 هزار تن گوشت قرمز به وسیله عشایر خراسان رضوی

به گزارش دور زمین، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: از ابتداء امسال تا کنون از 80 هزار تن گوشت قرمز فراوریی در خراسان رضوی حدود 12 هزار تن گوشت قرمز به وسیله عشایر استان فراوری شده است.

فراوری 12 هزار تن گوشت قرمز به وسیله عشایر خراسان رضوی

محمد نبوی فرد در گفت وگو با خبرنگاران در مورد مقدار فراوری گوشت به وسیله عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: عشایر 1/5 درصد معادل یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و حداقل 25 درصد گوشت قرمز مصرفی معادل 200 هزار تن را در کشور فراوری می نمایند. در خراسان رضوی نیز عشایر 2 درصد جمعیت روستایی و کمتر از یک درصد جمعیت کل استان یعنی معادل 7145 خانوار را تشکیل می دهند. این تعداد در 13 شهرستان استان مستقر هستند.

وی اضافه نمود: از ابتداء امسال تا کنون از 80 هزار تن گوشت قرمز فراوریی در خراسان رضوی حدود 12 هزار تن گوشت به وسیله عشایر استان فراوری شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی توضیح داد: از ابتداء امسال تا کنون 88 هزار تن از انواع علوفه بین عشایر استان توزیع شده که از این مقدار 38 هزار تن کنسانتره مخصوص دام سبک عشایر فقط در خراسان رضوی فراوری و توزیع شده است.

نبوی فرد اظهار داشت: در حال حاضر ضمن پیگیری های اجرا شده حدود 30 درصد از علوفه مورد احتیاج عشایر به وسیله سازمان جهاد کشاورزی استان، حدود 30 درصد به وسیله سازمان عشایر ایران و حدود 40 درصد به وسیله بازار آزاد تامین شده است. خریداری علوفه از بازار آزاد سبب تغییر قیمت آن شده است.

شاخص برخورداری از آب شرب بهداشتی پایدار عشایر خراسان رضوی 68 درصد است

وی با اشاره به تامین آب عشایر استان ادامه داد: شاخص برخورداری از آب شرب بهداشتی پایدار یا دائم میان عشایر در کشور 63 درصد است که خوشبختانه در خراسان رضوی این شاخص به 68 درصد رسیده است و 32 درصد به جای مانده نیز هیچگونه مسئله ای در برخورداری از آب شرب نداشته و مقدار آب مورد احتیاج به وسیله تانکر آبرسانی می گردد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی بیان کرد: در کوشش هستیم تا ظرف سه الی چهار سال آینده تمام منطقه ها استان را از آب شرب پایدار برخوردار کنیم. در امسال نیز این پروژه در حال انجام است، بعلاوه در هفته گذشته کلنگ پروژه انتقال آب از سد چهچهه کلات به منطقه ها عشایری کلات و سرخس زده شد. امیدوارم که این طرح به زودی اجرا گردد و این دو شهرستان از آبرسانی سیار بی احتیاج شوند.

نبوی فرد اظهار کرد: هرساله اعتباری که برای آبرسانی بین عشایر 900 میلیون تومان بود، اما خوشبختانه در امسال این اعتبارات هرچند که اوراق بود به 2 میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش پیدا نموده و سه برابر شده است.

خرید حمایتی حدود 32 هزار و 700 راس دام در خراسان رضوی/ تحویل 4000 تن جو با قیمت دولتی به عشایر استان

وی با اشاره به سهمیه خرید حمایتی دام عشایر توضیح داد: سهمیه ای که برای خرید دام عشایر در کشور تخصیص پیدا نموده یک میلیون راس دام بوده است و تا به امروز 113 هزار راس دام خریداری شده که از این مقدار حدود 32 هزار و 700 راس دام در خراسان رضوی با مبلغ 48 میلیارد تومان از عشایر خریداری و هزینه آن پرداخت شده است. بعلاوه 4000 تن جو با قیمت دولتی به عشایر تحویل داده شده است. خراسان رضوی مقام اول خریداری دام عشایر را به خود اختصاص داده است.

ذخیره سازی 1300 تن گوشت قرمز در خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: تا به امروز کلیه دام های خریداری شده معادل 1300 تن در استان کشتار و ذخیره سازی شده و در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام و دولت نیز قرار گرفته است.

توزیع 1300 دستگاه پنل خورشیدی میان عشایر خراسان رضوی

نبوی فرد با اشاره به توزیع پنل های خورشیدی میان عشایر استان خاطر نشان کرد: در امسال 1300 دستگاه پنل خورشیدی سهمیه استان بوده که میان منطقه ها عشایری توزیع شده است. برای سال آینده 300 دستگاه پنل خورشیدی سهمیه استان است که پیگیر افزایش این سهمیه هستیم تا به منطقه ها ییلاق و قشلاق یا منطقه های که از برق دائمی برخوردار نیستند تحویل داده گردد.

افزایش 20 درصدی توزیع علوفه میان عشایر خراسان رضوی

وی اضافه نمود: توزیع علوفه بین عشایر نسبت به سال گذشته تقریبا 20 درصد افزایش پیدا نموده و احتمالا عشایر نیز دام بیشتری به بازار عرضه نموده اند. در امسال برآورد اولیه فراوری گوشت به وسیله عشایر تقریبا 12 هزار و 550 تن بوده است با این حال خشکسالی نیز بی تاثیر نبوده و فراوری لبنیات میان عشایر کاهش پیدا نموده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: در چند روز گذشته در استان احداث کارخانه فراوری کنسانتره مخصوص دام سبک عشایر اجرا شده و ظرف حداکثر 10 ماه آینده این کارخانه تکمیل و با تحویل 60 هزار تن کنسانتره در سال راه اندازی خواهد شد.

نبوی فرد تاکید نمود: چانچه منابع دولتی مانند وزارتخانه، سازمان عشایر و استانداری یاری نمایند تا اعتبار مورد احتیاج برای ساخت کارخانه که حدود 50 میلیارد تومان است به اتحادیه عشایر پرداخت گردد می توانیم کنسانتره فراوری شده را به سایر استان ها نیز تحویل دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5443

به "فراوری 12 هزار تن گوشت قرمز به وسیله عشایر خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 12 هزار تن گوشت قرمز به وسیله عشایر خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید