سیستم درمانی و بیمه سلامت در کانادا

به گزارش دور زمین، کانادا دارای یکی از برترین سیستم­های درمانی در دنیاست؛ خیال تان از بابت کیفیت درمانی راحت باشد!

سیستم درمانی و بیمه سلامت در کانادا

اگر علاقمند به سفر با برترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا تماشا کنید و برترین تجربه سفر را داشته باشید.

از همۀ این ها مهم تر، شما در کانادا بابت مراجعه به پزشک هزینه ای نمی پردازید؛ احتمالاً فقط برای دارو و آمبولانس هزینه خواهید داشت. البته دندان پزشکی دارای هزینه است!

در سال 2017، یک گزارش جامع برای معین 11 کشور برتر در زمینه سیستم بهداشت انجام شد و کانادا را در رتبۀ نهم جهان قرار داد. بعلاوه در سال 2020 طبق آمار دریافت شده، 69 درصد از کانادایی ­ها گزارش کردند که خدمات بهداشتی عالی یا بسیار خوبی را تجربه نموده اند؛ درحالی که این آمار در سال 2018، 60 درصد بوده است.

حالا به دور از این تعارف و تمجید ها، بهتر است برویم سر اصل مطلب؛ یعنی همه چیز در خصوص خدمات پزشکی و درمانی در کانادا را آنالیز کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بیمه سلامت کانادا

شهروندان و افراد مقیم دائم کانادا می­توانند برای دریافت بیمه سلامت اقدام نمایند. بعلاوه بعضی از کارگران خارجی دارای اجازه کار یا ورک پرمیت و بعضی از دانشجویان خارجی قادر به دریافت بیمه سلامت هستند.

خدمات درمانی کانادا به وسیله بودجۀ عمومی تامین می­گردد و به وسیله سیستم ارضی و استانی ارائه می گردد. با این بیمه بسیاری از خدمات درمانی رایگان است و این هزینه ­ها به وسیله مالیات به دولت پرداخت می­گردد.

بیمه سلامت کانادا حدود 70 درصد از احتیاجهای پزشکی افراد را تامین می­کند و 30 درصد به جای مانده به وسیله بیمه­ های خصوصی پوشش داده می­گردد.

باید توجه داشت هر استان طرح بیمۀ خاص خودش را دارد. پس احتیاج است از قبل مطمئن شوید طرح بیمۀ استان شما چه بخش­هایی را پوشش می­دهد.

مزایای بیمه سلامت کانادا

شاید بهتر باشد این موارد را در خصوص بیمه سلامت کانادا بدانید:

  1. برای همه در دسترس است: سیستم درمانی کانادا با نام medicare برای همۀ شهروندان در دسترس است.
  2. برنامه ­های آموزشی بهداشتی: دولت کانادا در استان­ها و منطقه ها مختلف برنامه­ های آموزشی به منظور افزایش سطح اگاهی مردم تشکیل می­دهد. هدف این آموزش­ها، جلوگیری از آسیب و راهبردی پویش گرایانه به مسائل کلی بهداشتی است؛

همۀ این ها هم برای شناسایی زودتر بیماری ها و کاهش تاثیرات آن است. هزینۀ این برنامه­ ها کاملاً به وسیله دولت کانادا تامین می­گردد و همۀ افراد در هر سنی و با هر پیش زمینه ­ای می­توانند در آن شرکت نمایند.

  • حمایت از احتیاجهای خاص: برای شهروندان مسن، سربازان قدیمی ارتش و بچه ها از کار افتاده بسته های حمایتی و مراقبتی خاصی در نظر گرفته شده است.

مدت زمان دریافت بیمه سلامت

اندازه زمان لازم برای گرفتن بیمه سلامت در استان­ها فرق دارد؛ در بعضی استان­ها سریعاً بعد از ورود قادر به دریافت بیمۀ خود هستید، ولی در بعضی دیگر شاید احتیاج باشد زمانی را (مثلا تا سه ماه) منتظر بمانید.

برای آگاه شدن از اندازه زمان انتظار، باید به بیمه سلامت محل یا استان اقامت تان مراجعه کنید. در این میان می­توانید بیمۀ سلامت خصوصی خود را تهیه کنید تا احتیاجهای مربوط به درمان شما را در این مدت تامین کند.

کارت بیمه سلامت

شما باید کارت سلامت کانادا را از همان استان محل اقامت تان تهیه کنید و احتیاج است هر باری که به کلینیک یا بیمارستان مراجعه می­کنید، آن را همراه خود داشته باشید.

بیمه سلامت تکمیلی

بیمه­ سلامت، تمام احتیاجهای پزشکی ابتدایی و اساسی شما را شامل می­گردد. ولی اگر قصد دارید اندازه پوشش بیمۀ خود را افزایش دهید، می توانید از بیمه­ های خصوصی بهره ببرید تا هزینه­ هایی را که دولت نمی پردازد را پرداخت کند.

معمولی­ ترین این بیمه ­ها، طرح­های درمانی گسترده است. این طرح شامل هزینه­ های دندان­پزشکی، داروهای تجویزی، فیزیوتراپی، خدمات آمبولانس و عینک­های تجویزی است. اگر شما مشغول به کار باشید، ممکن است از طرف کمپانی یا سازمان، پوشش­های اضافی دریافت کنید. ولی همۀ مشاغل شامل این پوشش­ها نمی شوند.

در هنگام سفر به سایر استان­­ها باید توجه کنید که خدمات ارائه شده به وسیله استان شما ممکن است در استان دیگری پوشش داده نگردد؛ در این مواقع می­توانید از بیمه درمانی خصوصی بهره ببرید تا هزینه­ های درمان شما در استان­های دیگر پرداخت گردد.

خدمات درمانی خارج از استان محل اقامت تان

شما با بیمۀ سلامت خود امکان دسترسی به خدمات ابتدایی هر استانی را دارید. مثلا اگر شما تحت پوشش بیمۀ استان انتاریو هستید ولی در استان مانیتوبا حضور دارید و به خدمات درمانی احتیاج دارید، این خدمات در دسترس شماست. ولی در این شرایط همچنان یکسری محدودیت­هایی هم وجود دارد و شاید احتیاج باشد هزینه­ های بعضی خدمات مثل حمل و نقل با امبولانس، خدمات درمانی اورژانسی و خرید داروهای تجویزی را بپردازید.

بیمۀ سلامت مهاجران

در بعضی مواقع هم تا زمانی که افراد واجد شرایط، تحت پوشش بیمه سلامت استان یا منطقه شان قرار بگیرند، برنامۀ درمانی فدرال، بیمه های درمانی موقتی را برای این افراد فراهم می نماید.

بیمه سلامت دانشجویان بین ­المللی

دانشجویان باید پیش از وارد شدن به خاک باید اطمینان حاصل نمایند که پوشش­های بیمۀ سلامت شامل حال آن ها هم بگردد.

استانی که دانشجو در آن تحصیل می­کند، نقش اساسی در این زمینه دارد. با توجه به اینکه هر استان دارای قوانین خاص خودش است، پوشش­ های ارائه شده به وسیله استان­ها باهم تفاوت دارد. پس دانشجویان باید از قبل با قوانین استان محل اقامت شان آشنا باشند.

استان­های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، منیتوبا، نیوفاندلند و لابرادور و ساسکاچوان پوشش­های درمانی برای دانشجویان ارائه می­نمایند. ولی همچنان اندازه پوشش و شرایط آن باهم فرق دارد.

مثلاً دانشجویان در استان منیتوبا با داشتن اجازۀ تحصیل به مدت حداقل شش ماه، واجد شرایط هستند. از طرفی دانشجویان استان البرتا اگر اجازۀ تحصیل آن ها تا حداقل دوازده ماه نباشد، نمی توانند تحت پوشش قرار بگیرند.

در بعضی استان­ها مانند نیوفاندلند و لابرادور دانشجویان از هنگام رسیدن تحت پوشش قرار می گیرند؛ در بعضی دیگر از استان­ها تا دور­ۀ زمانی معمولا 60 روزۀ اقامت، بیمۀ سلامت تاثیری نخواهد داشت.

استان­های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، کِبـِک، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد و یوکان در حال حاضر بیمۀ سلامت برای دانشجویان درنظر نمی گیرند؛ دانشجویان در این استان­ها می­توانند از بیمه­ های خصوصی استفاده نمایند. البته استثنائاتی هم وجود دارد؛

مثلاً استان کبک با 9 کشور اروپایی توافقی دو طرفه امضا نموده و دانشجویان از این کشورها واجد شرایط دریافت بیمۀ سلامت هستند.

بعلاوه در استان اونتاریو برنامه­ ای به نام برنامه بیمه سلامت دانشگاه تنظیم شده است که بیشتر دانشگاه ها آن را قبول دارند.

انواع خدمات درمانی:

در خصوص انواع خدمات پزشکی در کانادا، اینجا صحبت می کنیم:

1.خدمات درمانی اولیه:

منظور از خدمات اولیه درمانی، همان اولین مراجعه ما به دکتر بعد از مشاهدۀ علائم بیماری است که شامل پیشگیری یا درمان بیماری­ها و آسیب های معمولی است. بعلاوه شکستگی استخوان، جراحت عضلانی، تحریک پوستی و… هم جزو این خدمات هستند.

در خدمات اولیه شما به متخصص یا سایر سطوح درمانی ارجاع داده می­شوید. این یعنی هیچ کسی بار اول نمی تواند یک متخصص را ببیند!

مهیانمایندگان خدمات اولیه می­تواند پزشکان، پرستاران یا دستیاران پزشک باشند. البته متخصصان خدمات اولیه درمانی هم وجود دارد؛ مثلاً متخصص زنان و زایمان، پیرپزشکی (فوق تخصصی از پزشکی داخلی که بر مراقبت های بهداشتی افراد سالخورده تمرکز دارد) و پزشک اطفال.

هزینۀ پزشکان در طبابت خصوصی با ویزیت پرداخت می­گردد. حقوق سایر کادرهای درمانی که در کلینیک یا در مراکز بهداشتی مشغول به کار هستند به صورت ماهانه یا پرداخت تلفیقی پرداخت می گردد.

2.خدمات درمانی ثانویه:

وقتی پزشکی شما را به درمان تخصصی در بیمارستان ارجاع می­دهد، خدمات درمانی ثانویه شروع می­گردد.

خدمات ثانویه بعلاوه می­ تواند در خانه، انجمن و سازمان­های درمانی هم انجام گردد. دستور ارجاع به خانه و دیگر سازمان­ها به وسیله دکتر، خانواده و بیمارستان داده می­گردد، ولی بیمار همچنان احتیاجمند مراقبت های حرفه ­ای درمانی است.

3.خدمات درمانی جانبی:

استان­ها و منطقه ها، هزینۀ درمانی افراد خاص (مثلاً بچه ها، افراد مسن و افراد کم عایدی) را که بیمه سلامت پوشش نمی دهد، پرداخت می نمایند. این خدمات شامل خدمات دندانپزشکی، چشم پزشکی، وسایل پزشکی مانند ویلچر و اندام مصنوعی، داروهای تجویزی در بیرون از بیمارستان و سایر خدمات پزشکی متخصصین مثل فیزیوتراپی می­گردد.

افرادی که نمی­توانند از خدمات تکمیلی استفاده نمایند، همانطوری که گفتیم می­توانند از بیمه خصوصی بهره ببرند.

در پایان…

در این مقاله اطلاعات جامعی دربارۀ سیستم خدمات درمانی و بیمه­ درمانی کانادا داده شده است، ولی همانطوری که گفته شد استان­ها از قوانین متفاوت و خاص خودشان پیروی می­نمایند، پس احتیاج است شما از قوانین مخصوص استان محل اقامت تان را مطالعه کنید و با آن آشنا باشید.

اگر سوالی دارید در بخش نظرات از ما بپرسید.

منبع: نقشه
انتشار: 27 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5885

به "سیستم درمانی و بیمه سلامت در کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "سیستم درمانی و بیمه سلامت در کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم درمانی و بیمه سلامت در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید