بوکس در سال97، از درهای بسته اتاق ناطق تا پخش تلویزیونی و راه اندازی بوکس بانوان

به گزارش دور زمین، بوکس ایران هر چند که سال 1397 را خوب آغاز نکرد اما توانست روزهای خوبی را در سرانجام سال سپری کند.

بوکس در سال97، از درهای بسته اتاق ناطق تا پخش تلویزیونی و راه اندازی بوکس بانوان

به گزارش خبرنگاران، بوکس ایران از ابتدای سال 1397 با حواشی زیادی کار خود را شروع کرد، اتفاقی که با وجود رئیس جدید امری نسبتاً عادی برای این رشته بود. حسین ثوری کار خود در سال گذشته را با درهای بسته اتاق ریاستش شروع کرد، جایی که ناطق نوری کلید دفتر را به او تحویل نمی داد. اینکه سال گذشته با حواشی زیادی برای بوکس همراه بود صحت دارد اما با توجه به اقداماتی که در این یک سال صورت گرفت، می توان نمره قابل قبولی را به فدراسیون حسین ثوری داد. از این جهت اتفاقات و اقدامات یک ساله بوکس را به صورت برگزیده در ادامه این گزارش آورده ایم که آن ها را می خوانید.

ناطق کلید دفتر را تحویل داد

پس از آنکه حاج احمد ناطق نوری پس از 28 سال ریاست در فدراسیون بوکس از این سمت کناره گیری کرد، به نظر می رسید تمایلی به ترک اتاق ریاست نداشت و با گذشت چند ماه از ریاست حسین ثوری، کلید دفتر را به رئیس جدید فدراسیون بوکس تحویل نمی داد.

پس از رسانه ای شدن این موضوع ناطق نوری در تاریخ 18 فروردین ماه 1397 کلید دفتر ریاست را به رئیس جدید تحویل داد تا به این ترتیب انتها کار ناطق نوری در بوکس اعلام گردد.

ناکامی در کسب سهمیه المپیک جوانان

بوکسورهای جوانان ایران که با سرمربیگری عبدالرضا انصاری در رقابت های بوکس قهرمانی جوانان آسیا 2018- تایلند (انتخابی المپیک جوانان) شرکت نموده بودند، با کسب تنها سه مدال برنز در دریافت سهمیه المپیک پیروز نبودند.

مدال های برنز ایران در این رقابت ها را سجاد موسوی، علی سپهر و حسین مسرور به ترتیب در اوزان 81-، 91+ و 91- کیلوگرم کسب کردند.

البته پس از اینکه بوکسورهای ایران نتوانستند در رقابت های قهرمانی آسیا سهمیه المپیک کسب نمایند، رئیس فدراسیون دنیای پس از جلسه با حسین ثوری یک سهمیه وایلد کارت به ایران داد.

پدر بوکس ایران درگذشت

حسن باشت باوی، ملقب به پدر بوکس ایران صبح روز (سه شنبه) 18 اردیبهشت ماه سال 1397 در گچساران درگذشت. حسن باشت باوی ملقب به پدر بوکس ایران در سال 1306 در آبادان به دنیا آمد و از سال 1323 ورزش بوکس را به صورت کلاسیک در شهر آبادان و زیر نظر واگنر، مربی انگلیسی شروع کرد.

او در سال 1328 به مقام نایب قهرمانی کشور دست یافت و پس از کسب عناوین متعدد در مسابقات داخلی و خارجی در سال 1337 به کسوت مربیگری روی آورد. باشت باوی در سال های 1351 تا 1354 مربی تیم ملی بود و توانست تیم ملی کشورمان را در بازی های آسیایی 1974 تهران به مقام قهرمانی برساند.

تندیس او در یکی از بوستان های بزرگ شهر گچساران نیز ساخته شده بود اما در اقدامی عجیب این تندیس به صورت کامل شکسته شد که دلیل این اتفاق هیچگاه معین نشد.

احسان روزبهانی جراحی کرد

ملی پوش نام آشنای تیم ملی بوکس ایران روز یکم شهریور ماه 1397 با انجام جراحی دیسک گردن در بیمارستان بستری شد.

ناکامی در بازی های آسیایی جاکارتا با سبک وزن ها

پس از کش و قوس های فراوان در رابطه با تعداد بوکسورهای اعزامی ایران به بازی های آسیایی 2018 جاکارتا، خاتمه تعداد بوکسورها ابتدا از 6 نماینده به پنج و سپس به سه بوکسور کاهش یافت.

در این رقابت ها امید احمدی صفا در وزن 49- کیلوگرم، سجاد کاظم زاده در وزن 69- کیلوگرم و شاهین موسوی در وزن 75- کیلوگرم نمایندگان ایران بودند که با شکست مقابل حریفان از دور رقابت ها کنار رفتند. به این ترتیب بار دیگر بوکسورهای سبک وزن ایران از کسب مدال در بازی های آسیایی ناکام مانده و تیم ملی بوکس نیز دست خالی از اندونزی به ایران بازگشت.

راهنمایی تیم ملی ایران در این رقابت ها را اکبر احدی به عنوان سرمربی و علی مظاهری به عنوان مربی بر عهده داشتند.

استارت راه اندازی بوکس بانوان زده شد

پس از انقلاب جمهوری اسلامی، بوکس ایران تا کنون در بخش بانوان هیچ فعالیتی نداشته است اما، روز 29 آبان ماه 1397 سایت فدراسیون برای نخستین بار جهت ثبت نام بانوان در زمینه داوری و مربیگری بوکس باز شد که همین موضوع امیدواری ها برای شروع فعالیت بانوان در این رشته را بیشتر کرد.

راه اندازی بوکس بانوان از قول هایی بود که حسین ثوری در زمان انتخابات داد و به نظر می رسد تا حدودی هم در این زمینه پیروز عمل نموده است. ضمن اینکه فدراسیون دنیای بوکس ( AIBA) در اواخر سال 1397 پوشش زنان مسلمان برای حضور در مسابقات بین المللی بوکس را تأیید کرد تا این امیدواری بیش از پیش گردد.

راه اندازی دوباره لیگ برتر بوکس

پس از تشکیل کمیته فنی فدراسیون بوکس، یکی از بحث هایی که مورد آنالیز نهاده شد راه اندازی دوباره لیگ برتر بوکس بود که فدراسیون بوکس قول برگزاری این رقابت ها از سال 1398 را داد. طبق تصمیم حسین ثوری دبیر فدراسیون یعنی علیرضا کلانتری سرپرستی سازمان لیگ را نیز بر عهده دارد.

بوکسور تیم ملی پناهنده شد

یکی از اصلی ترین حواشی بوکس ایران در سال 1397 پناهنده شدن مبین کهرازه بوکسور تیم ملی در کشور اتریش بود. در حالی که تیم ملی ایران برای شرکت در مسابقات مجارستان ابتدا به شهر وین کشور اتریش سفر نموده بود تا از آنجا راهی محل برگزاری مسابقات یعنی شهر بوداپست گردد، مبین کهرازه از میان بوکسورهای تیم ملی فرار نموده و در این کشور پناهنده شد.

نخستین پخش زنده بوکس پس از انقلاب

بوکس ایران که در فعالیت پس از انقلاب خود هیچگاه پخش زنده مسابقات داخلی از رسانه ملی را تجربه ننموده بود، با کوشش های حسین ثوری و تیمش توانست این مهم را تجربه کند. اتفاقی که برای نخستین بار پس از انقلاب، در رقابت های قهرمانی کشور جوانان رخ داد. اتفاقی که مسلماً در همگانی تر شدن بوکس تأثیرات مثبتی خواهد داشت.

البته این پخش زنده چند ماه بعد در مسابقات بین المللی جام مکران چابهار نیز تکرار شد.

میزبانی ایران از تورنمنت بین المللی بوکس

آخرین و یکی دیگر از دستاوردهای مهم فدراسیون بوکس در این یک سال که راهنمایی حسین ثوری فعالیت کرد، میزبانی ایران از تورنمنت بین المللی جام مکران در استان سیستان و بلوچستان بود. این موضوع مهم که سال ها بود در بوکس ایران فراموش شده بود با پیگیری های رئیس فدراسیون رخ داد تا ایران پس از سال ها میزبان تورنمنتی بین المللی گردد.

قطعاً سطح تورنمنت مکران در منطقه آزاد چابهار در سطح اول آسیا و دنیا نبود اما، با حضور کشورهای صاحب سبکی چون فیلیپین و هند در بوکس دنیا، می توان این اتفاق را شروعی تازه برای بوکس ایران دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1737

به "بوکس در سال97، از درهای بسته اتاق ناطق تا پخش تلویزیونی و راه اندازی بوکس بانوان" امتیاز دهید

1 کاربر به "بوکس در سال97، از درهای بسته اتاق ناطق تا پخش تلویزیونی و راه اندازی بوکس بانوان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوکس در سال97، از درهای بسته اتاق ناطق تا پخش تلویزیونی و راه اندازی بوکس بانوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید