باید و نبایدهای چین

به گزارش دور زمین، فرهنگ چین با فرهنگ دیگر کشورها کمی متفاوت است. این مطلب به شما کمک می‌کند با این تفاوت‌ها آشنا شوید تا در هر موقعیتی مودبانه رفتار کرده باشید.

باید و نبایدهای چین

سلام و احوال پرسی در چین

بزرگترها را با یک عنوان تجلیلی خطاب کنید (رابطه خانوادگی یا عبارت لائوشی به معنی استاد و معلم) یا از نام خانوادگی استفاده کنید، همراه با عبارت آقا (ژیانشنگ) و خانم (نوشی).

دست دادن معمول‌ترین شکل احوالپرسی بدون کلام است. می توانید سرتان را تکان دهید، اگر چه که هیچ کدام واجب نیستند.

با مسن‌ترین فرد به نشانه احترام، همیشه زودتر از بقیه احوالپرسی می‌شود.

آداب میز غذا در چین

در ضیافت یا جلسه رسمی، مودبانه است که غذای تمام ظرف‌ها را امتحان کنید. در پایان باید کمی غذا در ظرف باقی بگذارید تا سخاوتمندی میزبان را نشان دهید.

استخوانها را در کاسه یا جای دیگر قرار ندهید. از دستمال کاغذی یا دستتان استفاده کنید و آن را در ظرفی کوچکی که برای این کار فراهم شده قرار دهید. یا نگاه کنید که بقیه چه کار انجام می‌دهند و شما هم همین کار را انجام دهید.

تحت هیچ شرایطی چوب‌های غذاخوری را به صورت عمودی در کاسه قرار ندهید. این کار نماد مرگ است.

هیچ وقت با چوب‌ها به کاسه ضربه نزنید.

دادن و گرفتن هدیه در چین

چیزها را با دو دست بدهید یا بگیرید.

مردم چین معمولا بعد از گرفتن هدیه کادوپیچ آن را باز نمی‌کنند. در فرهنگ چینی مودبانه است که بعد از رفتن هدیه دهنده، کادویش باز شود. وقتی از یک چینی هدیه دریافت می‌کنید آن را باز نکنید، مگر این که اصرار کند، یا می‌توانید سوال کنید که آیا می‌توانید آن را باز کنید یا نه.

در موقع کادوپیچ کردن از کاغذهای سفید و سیاه استفاده نکنید. دور کادو روبان نبندید. از رنگ‌های شاد مانند رنگ قرمز استفاده کنید.

عددهای زوج عددهایی خوش یمن تلقی می‌شوند، به جز 4 که استثنا است. مناسب است که یک هدیه و یا یک جفت هدیه بدهید.

مناسب نیست که ساعت یا چیزهایی که به عدد چهار ربط دارند هدیه دهید. به این خاطر که این چیزها به مرگ و مراسم ختم مربوطند.

قیچی و اجسام برنده نیز مناسب نیستند به این خاطر که سمبل گسستن رابطه‌ها هستند.

چیزهای کوچک مانند کتاب‌ها، سی دی موسیقی، عطر، سیگار و شکلات‌هایی آورده شده از کشورتان همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرند.

باید و نبایدهای عمومی در چین

مردم چین همان قدر به کشورشان افتخار می‌کنند که گردشگران به کشور خودشان. ناراحت می‌شوند وقتی در مورد چین انتقاد می‌کنند. آن‌ها می‌دانند همه چیز در چین کامل و عالی نیست و آنها هم مانند دیگر کشورها خیلی سخت کار می‌کنند تا با مشکلات محیط زیستی و آلودگی هوا و دیگر چیزها مقابله کنند.

بحث در مورد سیاست، رهبران کشور، تاریخ معاصر و مشکلاتی که با تایوان، شین‌ژیانگ و تبت وجود دارد هنوز بحث‌های حساسیت برانگیزی هستند.

وقتی از شما در مورد وضعیت ازدواج، خانواده ، سن، شغل و مبلغ درآمدتان سوال می‌شود واکنش بدی نشان ندهید. اینها سوالاتی معمول برای گرم شدن صحبت هستند.

در مواجه با افسران دولتی آرامش خود را حفظ کنید، حتی اگر موقعیت تنش‌زایی به وجود آمد. بالا بردن تن صدا یا عصبانی شدن هیچ کمکی به شما نمی‌کند و موجب می‌شود در دردسر بیشتری گیر بیافتید.

با جوهر قرمز چیزی ننویسید. نشانه نارضایتی و اعتراض به حکومت است.

وقت شناسی در چین نشانه‌ای از تقوی و پرهیزکاری است. سر وقت بودن نشانه احترام به دیگران است. مردم چین کمی زودتر در قرارها حاضر می‌شوند تا علاقه و شوق خود را نشان دهند. سر وقت بودن برای تور یا هر زمان دیگری، احترام شما به راهنما و همسفرانتان را نشان می‌دهد.

به پشت کسی زدن، بغل کردن و قرار دادن دست رو شانه یک نفر را انجام ندهید. چرا که مردم چین از لمس شدن توسط غریبه‌ها اکراه دارند و این کارها آنها را ناراحت می‌کند.

باید و نبایدهای تبت

  • بدون اجازه از افراد پیر عکس نگیرید.
  • بر روی سایه لاما قدم نگذارید.
  • در معبد کلاه خود را در آورید و به هیچ چیز با دست اشاره نکنید.
  • از جلوی کسی که در حال عبادت روبه‌روی مجسمه بودا است عبور نکنید.
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3653

به "باید و نبایدهای چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید