الواح گلی هخامنشی از آمریکا به ایران باز می گردند

به گزارش دور زمین، الواح گلی دوره هخامنشی که در آمریکا بودند، خاتمه با رای زنی های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، مجوز بازگشت به ایران را گرفتند.

الواح گلی هخامنشی از آمریکا به ایران باز می گردند

رئیس سازمان توریستی، صنایع دستی و میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهوری اعلام نمود یک هزار و 784 قطعه لوح گلی ایران در آمریکا، به کشور باز می گردد.

علی اصفر مونسان شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه توریستی پارس در شیراز گفت:

مجوز بازگشت الواح گلی که مربوط به تخت جمشید است، از وزارت خزانه داری آمریکا گرفته شده و اکنون در مرحله بسته بندی، بیمه و بازگشت است. وی تعداد آثار این مجموعه را در دانشگاه شیکاگو در حدود 11هزار شی برآورد کرد.

معاون رئیس جمهوری در این مورد اضافه نمود:

با وجود اینکه نظر بر این بود که الواح را در تهران تحویل بگیریم، اما به بهانه تحریم برای بیمه این اشیا مشکل ایجاد کردند و گفته شده است اشیا باید در آمریکا تحویل داده گردد، هرچند در نهایت انتظار داریم اشیا را در لاهه تحویل بگیریم.

رئیس سازمان توریستی، اعلام کرد:

گفته شده مابقی الواح، طی برنامه ای سه ساله بازگشت داده می گردد، اما ما نپذیرفتیم و در حال مذاکره هستیم تا زمان بازگشت کوتاه تر گردد.

وی بعلاوه در خصوص حریم ارگ کریم خانی که از آثار دوره زندیه در شیراز است و ثبت جهانی آن در لیست یونسکو به علت ارتفاع هتل آسمان با مشکل روبرو شده است، گفت:

با توجه به این که این بنا هتل است و مجوز دارد، کوشش می کنیم مشکل آن را بامذاکره حل کنیم، اما اگر کاربری بنا شخصی بود می توانستیم برخورد جدی تری داشته باشیم.

مونسان درباره اخراج توریستان ایرانی در گرجستان هم نظر خود را داد و گفت:

نباید این موضوع واکنش احساسی و ناگهانی نشان بدهیم، ما به همتای خود در گرجستان هشدار داده ایم، اما روابط دو کشور محبت آمیز است.

رئیس سازمان توریستی، میراث فرهنگی و صنایع دستی جایگاه توریست در ایران را مهم دانست و اذعان کرد در صورت تکرار رفتار تفلیس، در روابط توریستی ایران با گرجستان، تجدید نظر خواهد شد. وی در خصوص تخریب بافت های تاریخی به خصوص تخریب بافت تاریخی شیراز اظهار نظر کرد و گفت:

تخریب بافت تاریخی شیراز را با جدیت پیگیری کردیم و در این زمینه با وزارت کشور در تهران و نیز مسئولان شیراز جلسه گرفتیم و قرار شد تخریب صورت گرفته و بازسازی صورت گیرد.

نمایشگاه توریستی پارس شامگاه چهارشنبه، با حضور معاون رئیس جمهوری در شیراز شروع به کار کرد. این نمایشگاه تا 24 آذر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی شیراز برپا است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5101

به "الواح گلی هخامنشی از آمریکا به ایران باز می گردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الواح گلی هخامنشی از آمریکا به ایران باز می گردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید