اقتصاد دیجیتال توسعه فعالیت استارتاپی کشور را هدف گرفت

به گزارش دور زمین، تهران- خبرنگاران- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای شکل دهی به زیست بوم نوآوری شرکت های نوپا در زمینه توسعه طرح های فناورانه، از نیمه سال گذشته، نام ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی را به ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی تغییر داد و ماموریت های آن را متحول کرد.

اقتصاد دیجیتال توسعه فعالیت استارتاپی کشور را هدف گرفت

به گزارش روز شنبه خبرنگاران از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بی توجهی به حوزه های نیازمحور و بهره نگرفتن از توانمندی های فناورانه و آینده محور از جمله چالش های اکوسیستم نوآوری و استارتاپی کشور است که پس از آسیب شناسی های انجام گرفته، معین شد که این موضوع منجر به ایجاد چرخه های معیوب شده است.

این درحالی است که اغلب ایده ها و فعالیت های اکوسیستم اکنون بر روی فعالیت های خدماتی مانند فروش، حمل و نقل و غذا به صورت آنلاین متمرکز شده اند و با توجه به پیروزیت چند شرکت در این حوزه ها، اغلب افراد جدیدی که تمایل دارند وارد اکوسیستم استارتاپی شوند به همین حوزه ها ورود می کنند.

ترویج این موضوع باعث شده تا از یک سو نرخ شکست در این حوزه ها بالا رفته و از سوی دیگر منجر به سرخوردگی کارآفرینان شود و در کل، کاهش اثرات اقتصادی و ایجاد اشتغال در اکوسیستم را همراه داشته باشد.

به همین دلیل ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با هدف توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال، با سه مأموریت اصلی شامل تقویت اکوسیستم موجود با رویکرد رگولاتوری، زیرساختی و میانجی گری، متنوع سازی اکوسیستم با رویکرد فناوری محور و آینده محور و متنوع سازی اکوسیستم با رویکرد نیازمحور و مسأله محور، فعالیت خود را آغاز کرد.

با توجه به گستردگی موضوعات قابل تعریف ذیل مفهوم کلی اقتصاد دیجیتال و همچنین محدودیت های اجرایی ستاد، به منظور تحقق مأموریت های تعریف شده، ستاد ناگزیر از تعریف اولویت هایی در هریک از این مأموریت ها بوده است. به همین دلیل حوزه های دارای اولویت مربوط به هر یک از مأموریتها معین شدند که در ادامه این گزارش به بررسی آنها پرداخته شده است.

** حوزه های متمرکز بر اکوسیستم موجود

در سال 1397 علاوه بر رویکرد توسعه محور، ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی از اکوسیستم موجود غافل نشده و تلاش کرد تا با بهره گیری از ابزارهای موجود، چالش ها و موانع پیشِ روی فعالان اکوسیستم موجود را مرتفع سازد.

حوزه هایی که در این بخش به عنوان اولویت ستاد شناخته می شود شامل مواردی چون کسب وکارهای الکترونیکی موجود، سخت افزارهای الکترونیک، میکرو الکترونیک و ارتباطات و فناوری اطلاعات و نرم افزار و امنیت فضای تبادل اطلاعات هستند.

** اولویت های فناوری محور و آینده محور

همچنین فناوری هایی که در این بخش به عنوان اولویت های ستاد انتخاب شده اند، فناوری های نوظهوری هستند که بر اساس پیش بینی مؤسسات بزرگ دنیا، در 5 سال آینده فراگیر می شوند. از میان خیل عظیم فناوری هایی که احتمالاً تا چند سال آینده شکل دهنده اصلی اکوسیستم های مختلف صنعتی و کارآفرینی خواهند بود، فناوری هایی شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده های بزرگ و پردازش ابری، زنجیره های بلوکی، فناوری های هوشمندسازی و نسل چهارم صنعتی و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، به عنوان اولویت ها و نقاط تمرکز ستاد، انتخاب شدند. به همین منظور ستاد در سال گذشته به این موضوع از ابعاد مختلف پرداخت.

** اولویت های نیازمحور

در سال های اخیر با توسعه اکوسیستم کارآفرینی شرکت های نوپا در ایران و افزایش تعداد این شرکت ، زمینه ایجاد اشتغال و به ظهور رسیدن ایده های نوآورانه فراهم شده است. هم اکنون که این پارادایم جدید خلق ثروت در حال رشد است و از نوپایی خارج شده، نیازمند متنوع سازی و تمرکز بیشتر بر حوزه های جدید است این موضوع از جمله اولویت های نیازمحور ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در سال گذشته بود که به آن پرداخته شد.

** برنامه های ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی

ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی مبتنی بر اولویت های معرفی شده فوق، برنامه هایی را برای تحقق مأموریت های خود تدوین کرده است. با توجه به نیازسنجی های اجرا شده و همچنین نظرات خبرگان، سه سطح اصلی برای شکل دهی به برنامه های ستاد در نظر گرفته شد.

** پرورش نیرو و استعداد انسانی مناسب جهت توسعه حوزه های اولویت دار

در سالی که گذشت پرورش نیرو و استعداد انسانی مناسب جهت توسعه حوزه های اولویت دار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی دیگر از برنامه های این ستاد بود.

** حمایت از شکل گیری استارتاپ ها در حوزه های اولویت دار

یکی از مهم ترین دلایلی که امروزه استارت آپ های معدودی در حوزه های دوازده گانه مورد اشاره فوق وجود دارند، کمبود نهادهایی است که به صورت تخصصی در این حوزه ها ورود پیدا کرده باشند. بنابراین در این سطح، در سال گذشته توسط این ستاد برنامه هایی ارائه شده اند که چه از منظر علمی و دانشگاهی و چه از منظر بازار، شرایط را برای خلق استارت آپ ها فراهم خواهند کرد.

** کمک به رشد و بزرگ شدن استارتاپ ها

در سالی که گذشت با حمایت کارگروه سلامت الکترونیک ستاد توسعه فناوری اطلاعات ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی؛ رویداد ملی استارتاپ ویکند سلامت الکترونیکی، به عنوان یک رویداد مهم نوآورانه و کارآفرینانه با موضوع فناوری اطلاعات در حوزه سلامت نخستین رویداد استارتاپ ویکند سلامت الکترونیکی به منظور ارائه خدمات سلامت در بستر فضای مجازی و فنّاوری های نوین برگزار می شود.

** زیست بوم حمایت از شرکت های خلاق حوزه ICT

این ستاد در سالی که گذشت از شرکت های خلاق و نوآوری فعال در حوزه ICT نیز حمایت کرد.

** حمایت از نخستین رویداد ملی استارتاپ ویکند سلامت الکترونیک

یکی از دیگر اقدامات این ستاد حمایت از برگزاری نخستین رویداد ملی استارت آپ ویکند سلامت الکترونیک بود که به عنوان یک رویداد تاثیرگذار نوآورانه و کارآفرینانه با موضوع فناوری اطلاعات در حوزه سلامت و به منظور ارائه خدمات سلامت در بستر فضای مجازی و فنّاوری های نوین در خرداد ماه سال گذشته برگزار شد.

** پویایی شرکت های ایرانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات در کنیا

در سالی که گذشت یکی دیگر از اقدامات این ستاد پویایی شرکت های ایرانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات در کنیا بود که شرکت های ایرانی توانستند در نشستی با شرکت ها، سازمان ها و نهاد های کنیایی محصولات خود را عرضه کردند و با استقبال چشمگیری از طرف های مقابل روبه رو شدند.

استقبال شرکت ها، سازمان ها و نهاد های کنیایی در این نشست از محصولات دانش بنیان ایرانی بسیار خوب بود و محصولات دارویی، کشاورزی و زیربنایی در این نشست توانستند مشتریان خاص خود را پیدا کنند.

** حضور و شرکت در نمایشگاه های مناسبتی، ملی و بین المللی

پکیج حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان در پاویون ایران جیتکس 2018، برگزاری دومین نمایشگاه شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور، حمایت از شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه ITU Telecom ، برگزاری پاویون برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات در دومین نمایشگاه شرکت های دانش بنیان کشور و حضور و فعالیت در نمایشگاهی رسانه های دیجیتال، الکامپ، دومین نمایشگاه شرکت های دانش بنیان، خلاق از جمله اقدامات حمایتی این ستاد در نمایشگاه های مناسبتی در سال گذشته بود.

** گامی رو به جلو در جهت توسعه فعالیت های دانش بنیان

برگزاری سلسله نشست برای تعریف تعرفه های پیشنهادی و معقول کالاها و شرکت های دانش بنیان، فرصت حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان در دهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور، بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه جی تکس از جمله اقدامات این ستاد در جهت توسعه فعالیت های دانش بنیان در سال گذشته بود .

** اولویت دهی تدوین استراتژی امنیت سایبری

با توجه به فقدان یک نمونه استراتژی پیروز در عرصه امنیت سایبری تدوین استراتژی امنیت سایبری یکی از اولویت های اساسی بود که در سال گذشته در این ستاد به آن پرداخته شد.

** تعامل با کارگروه های ستاد فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی

این ستاد با کارگروه های زیر مجموعه خود تعاملاتی داشت در جهت پیشبرد اهداف ستاد این جلسه در خصوص برنامه های جدید ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی و شیوه ارزیابی شرکت های خلاق و نحوه حمایت از این شرکتها گفت وگو، بحث و بررسی شد. همچنین در خصوص شیوه فعالیت کارگروه ها در ادامه سال 97 نیز مباحثی مطرح شد، این ستاد از سال گذشته تغییراتی در شیوه حمایت های خود به وجود آورده و مباحث جدیدی در خصوص انعقاد تفاهم نامه های عملیاتی با مجموعه های مختلف در خصوص حمایت از شرکت های نوپا، شکل گیری شتابدهنده های مختلف با مشارکت بخش های دانشگاهی و خصوصی کشور، ایجاد صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر و تلاش برای رفع موانع در خصوص تسهیل فضای کسب وکارها را در دستور کار خود قرار داده است.

** امضای تفاهم نامه همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان تامین اجتماعی

همچنین در تیر ماه سالی که گذشت با پیگیری های ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، تفاهم نامه همکاری مشترک در خصوص توسعه کسب وکارهای مبتنی بر فن آوری اطلاعات در حوزه خدمات بیمه و سلامت کشور در نشستی مشترک به امضای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی رسید.

** حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان در دهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور

با حمایت و اقدامات و تمهیدات اتخاذ شده ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فضای مناسبی جهت حضور شرکت های فناور در دهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور (Kiah Invex 2018) با هدف معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بورس، امور بانکی، بیمه و خصوصی سازی و حمایت از شرکت های خلاق، فناور و دانش بنیان در آبان ماه سال گذشته انجام گرفت.

** بررسی زمینه های همکاری در حوزه تبادل اطلاعات

در سالی که گذشت کارگروه امنیت فضای تبادل اطلاعات ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و منطقه ویژه اقتصادی شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام، با هدف بررسی فرصت های همکاری و تعامل دو و چند جانبه در حوزه فضای تبادل اطلاعات در محل فرودگاه و منطقه ویژه پیام برگزار شد.

** ضریب نفوذ سلامت دیجیتال فراتر از ضریب فروش شرکت های فناوری

در سالی که گذشت تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت منعقد شد تا زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان استارتاپ های سلامت دیجیتال را در کشور فراهم کند.

** توسعه بازار داخلی محصولات دانش بنیان

در سالی که گذشت این ستاد تفاهم نامه مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی ایران منعقد کرد تا در جهت ارتقای توانمندی های تولید، صادرات و توسعه بازار داخلی محصولات و خدمات در کسب وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش سلامت گام بردارد.

** همکاری های چند جانبه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خلاق و فناور

در سالی که گذشت این ستاد در قالب همکاری سه جانبه تفاهم نامه همکاری را با شرکت هاب و سازمان فناوری اطلاعات در جهت حمایت از فعالیت شرکت های دانش بنیان خلاق و نوآور منعقد کرد.

** تضمین سلامت دیجیتال در شرق کشور

همچنین در روزهای پایانی بهمن سال گذشته این ستاد با دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور تحقق سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری و تحقق حمایت از کالاها و خدمات ملی و دانش بنیان در حوزه سلامت دیجیتال در شرق کشور تفاهم نامه ای منعقد کردند.

** برگزاری نخستین رویداد استارتاپ ویکند سلامت روان الکترونیک

برگزاری نخستین رویداد استارتاپ ویکند سلامت روان الکترونیک یکی دیگر از برنامه هایی بود که با حمایت ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 97 برگزار شد.

** اعلام فراخوان تولید محتوای الکترونیکی

با حمایت ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجازی و در راستای تولید محتوای الکترونیکی فراخوانی در این حوزه اعلام شد.

** برگزاری نخستین رویداد نوروز نوآوری و اختتامیه ششمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری

در واپسین روزهای سالی که گذشت نخستین رویداد نوروز نوآوری با حمایت این ستاد و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با هدف آگاهی بخشی عمومی در زمینه اقتصاد دیجیتال و با موضوع محوری متنوع سازی اکوسیستم استارت آپی و نوآوری کشور همزمان با مراسم اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

** سال جدید، گامی در جهت ارتقای سطح علمی

ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1397 تلاش کرد تا با تولید محتوای علمی در قالب گزارش های و یادداشت هایی با موضوعات متنوع در راستای اهداف و ماموریت های تدوین شده، گامی در جهت ارتقای سطح علمی و معلوماتی و اطلاع رسانی به جامعه در حوزه عملکردی خود بردارد امید است تا این روند در سال 98 همچنان و با توان بیشتری ادامه یابد.

علمی ** 1201 ** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 12 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1744

به "اقتصاد دیجیتال توسعه فعالیت استارتاپی کشور را هدف گرفت" امتیاز دهید

1 کاربر به "اقتصاد دیجیتال توسعه فعالیت استارتاپی کشور را هدف گرفت" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد دیجیتال توسعه فعالیت استارتاپی کشور را هدف گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید