آسیاب های بادی فلات Lasithi در کرت یونان

به گزارش دور زمین، فلات Lasithi در غرب کرت، در یونان قرار دارد. این فلات 800 متر بالاتر از سطح دریا است. علی‌رغم ارتفاع زیاد این فلات، سطح آب‌های زیرزمینی در اینجا بسیار کم است، به طوری که مردم این منطقه از یونان نمی‌توانند مردگان‌شان را خاک کنند. در عوض، مرده‌ها در این منطقه در مقبره‌هایی سنگی که روی سطح زمین بنا شده‌اند، آرام می‌گیرند. دسترسی آسان به آب و خاکِ حاصلخیز، بسیاری را از دوران نوسنگی تا به امروز به این منطقه از یونان کشانده است. اکنون روستاهای بسیاری در طول این فلات بیضوی‌شکل که کوهستان‌ها احاطه‌اش کرده‌اند، پراکنده شده‌اند. مزارع غله و کشتزارهای سبزی، سیب‌زمینی، کلم، خیار، لوبیا و پیاز این سطح 11 در 6 کیلومتری را پوشانده‌اند. آب این مزارع را هزاران آسیاب بادی با بادبان‌های سفیدرنگ، تأمین می‌کنند.

آسیاب های بادی فلات Lasithi در کرت یونان

فلات لاسیتی یونان از عصر برنز در حدود 5600 سال پیش، تا قرن 13 میلادی خانه بسیاری از انسان‌ها بوده است. پس از چهارمین جنگِ صلیبی و فتح قسطنطنیه در 1204، جزیره‌ی کرت به تصرف جمهوری ونیز درآمد. طی دو قرن بعد، مردم کرت به‌ طور مرتب علیه ونیزی‌ها قیام کردند. اما حاکمان، اهالی کرت را از سرزمین‌شان راندند و خانه‌ها و محصولات‌شان را نابود کردند.

بعدها، در اوایل قرن 15 میلادی، حکمرانان ونیزی به پناهجویان یونانی اجازه دادند که به این سرزمین وارد شوند و در آن زراعت کنند. با این حال، کشت و زرع در این خاک آن‌چنان که به‌ نظر می‌آمد، ساده نبود. به‌ جز بیماری، آن‌چه ساکنین جدید فلات لاسیتی را می‌آزرد، سیلی بود که هر سال جاری می‌شد و امان از مردمان می‌برید. هر زمستان، بارندگی باعث می‌شد باتلاق‌های کوهستان که این منطقه را احاطه کرده‌اند، پر شده و به دشت سرازیر شوند. نتیجه‌ی آن طغیان کردن کرانه‌ی رودها و از میان رفتن محصولات بود. ونیزی‌ها برای حل این مشکل شبکه‌‌ی فاضلاب عظیمی حفر کردند که هنوز نیز از آن استفاده می‌شود.

آسیاب‌های آبی فلات لاسیتی تا قبل از اوایل قرن 20 سر و کله‌شان پیدا نشد. این سازه‌های سنگی با بادبان‌های سفید بر رویشان، با وزش باد می‌چرخند و آب را از زمین بیرون می‌کشند تا زمین‌ها آبیاری شوند. فلات لاسیتی یونان در روزهای اوجش، بیش از ده هزار آسیاب بادی داشت. امروزه کمتر از پنج هزار تا از این آسیاب‌ها باقی مانده‌اند و بیشترشان یا ویران شده‌اند یا آن‌ که با پمپ‌های دیزلی و الکتریکی جایگزین شده‌اند.

پیش از ساخت آسیاب‌های بادی، مهم‌ترین محصول زراعتی لاسیتی غلات خشک نظیر گندم و حبوبات بود. با آمدن آسیاب بادی و نیروی مکانیکی برای پمپ کردن آب، کشاورزان شروع به کاشت انواع مختلف محصولات کردند. امروزه سیب‌زمینی مهم‌ترین و پردرآمدترین محصول در لاسیتی است.

انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3683

به "آسیاب های بادی فلات Lasithi در کرت یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیاب های بادی فلات Lasithi در کرت یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید