آب و هوای پکن، چه زمانی برای سفر مناسب است

به گزارش دور زمین، پکن پایتخت چین، قدیمی ترین و جذابترین مقصد گردشگری این کشور است و سالانه میلیونها گردشگر را جذب خود می‌کند، اما چه موقعی از سال بهترین زمان برای سفر به این شهر است و از آب و هوای پکن چه چیزهایی را باید انتظار داشت.

آب و هوای پکن، چه زمانی برای سفر مناسب است

آب و هوای پکن شامل 4 فصل است، بهاری کوتاه با بادهای موسمی، تابستانی طولانی و گرم، پاییزی با خنکی خوشایند و زمستانی طولانی و سرد. ماه های جولای و آگوست گرمترین ماه های سال با دمایی حداکثر 37 درجه و ژانویه سردترین ماه سال با دمای حداقل 15- درجه، هستند.

بهار در پکن

فصل بهار از مارس تا می را شامل می‌شود. دما در این دوره نوسان فراوانی دارد. در این فصل وزش باد و گرد و غبار در هوا (که از مغولستان می‌آید) محتمل است و گاهی هم طوفان‌های شن اتفاق می‌افتند. پکن در ماه می بسیار زیباست شکوفه‌های درختان و هوایی معتدل، فرصتی عالی برای گشت و گذار فراهم می‌آورد و به همین دلیل نمایشها و فستیوال‌های فراوانی در این ماه برگزار می‌شود.

آب و هوای پکن ماه مارچ

دمای هوا در این ماه بسیار نوسان دارد و چرخه های گرم و سردی هوا مکرر تکرار میشود، حداکثر دما 12 درجه و حداقل 0 درجه سانتیگراد خواهد بود. رطوبت هوا در ماه مارچ پایین و بادهای شدید همچنان میوزند و احتمال طوفان شن نیز میرود و البته این جریان در نیمه اول ماه شدیدتر خواهد بود و رفته رفته حس هوای بهاری در نیمه بعدی بیشتر خواهد شد. خوشبختانه تعطیلات نوروز مصادف با هفته انتهای مارچ است و از نوسانات آب و هوایی این ماه کاست شده و جلوه های طبیعی پکن و جریان هوای مطبوع بهار انتظار مسافرین ایرانی را می‌کشد.

توصیه های سفر در ماه مارچ به پکن

  • آب و هوا نوسان فراوانی دارد پس مراقب سرماخوردگی باشید، لباس یدک همراهتان باشد و آمادگی هوای گرم و باد خنک را همزمان داشته باشید.
  • طبیعت مطبوع پکن با وجود شکوفه درختان و جوانه گیاهان برای کوهنوردی و گردش عالی خواهد بود، پارکهای ملی کوهستان ولینگ (Wuling) و کوهستان Baihua برای کوهنوردی بهترین پیشنهاد هستند، در ضمن دیدن شکوفه آلوهای وحشی پشت دیوار چین و باغ گیاه شناسی پکن را از دست ندهید.
  • آب فراوان بنوشید و میوه و سبزیجات میل نمایید تا در سلامت از سفر لذت ببرید، همچین در محیط های آزاد از ماسک استفاده کنید تا گرد و غبار بادهای این ماه آزارتان ندهد.

آب و هوای پکن در ماه آوریل

هوای معتدل بهاری در این ماه بسیار مطبوع است، شکوفه ها کامل شده‌اند و گلها همه جا پراکنده هستند و درختان لباس سبز بهاری تنشان کرده‌اند. هوا کم کم از ابتدای ماه شروع به گرمتر شدن می‌کند و این روند تا 20 درجه در بعد از ظهرها ادامه پیدا می‌کند، رطوبت هوا همچنان کم و وزش باد برقرار است، اما گاهی رگبار، کمی از خشکی هوا را می‌کاهد.

توصیه های سفر در ماه آوریل به پکن

  • در طول روز بلوز آستین بلند و بادگیر یا کتی سبک و غروب کمی لباسهای ضخیمتر برای پوشش این ماه مناسب است.
  • آوریل در پکن ماه لذت بردن از گلهاست، پس حتما به دیدن شکوفه های گیلاس پارک Yuyuantan، شکوفه های هلو در پارکهای گیاه شناسی پکن و Jingshan، معبد بیداری عظیم، بروید.
  • عده ای افراد به گرده گلها آلرژی دارند، پس آمادگی لازم را برای این ماه داشته باشید، آب و میوه فراوان میل کنید و مراقب مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار باشید.

آب و هوای پکن در ماه مه

رنگهای سرخ و سبز در این ماه همه جای پکن را پوشانده‌اند، دمای هوا بین 10 تا 25 درجه سلسیوس متغیر بوده و گرمی هوا ملموس است، خبری از بادهای آزاردهنده و گرد و غبار نیست و سکون نسبی برقرار و حسابی برای گردش مناسب است، جاذبه‌های توریستی، هتل ها و رستورانها کم کم آماده پذیرایی از گردشگران پکن شده و قیمت‌ها رفته رفته متناسب فصل گردشگری تنظیم می‌شوند.

توصیه های سفر در ماه مه

  • هنوز هوا در صبح و غروب کمی خنک است، پس در پوشیدن تیشرتهای نازک کمی احتیاط کنید، اما برای ظهرهای گرم مناسب است.
  • گردش بهاری بهترین تفریح ماه مه در پکن می‌باشد، حومه کوهستانی شهر، باغها، پارکها و Mutianyu (بخشی سرسبز از دیوار بزرگ چین) مملو از جمعیت گردشگران خواهد شد، فستیوالهای جاز و هندوانه هم در ماه مه برگزار میشوند
  • درختان بید در این ماه گرده افشانی میکنند پس اگر به گرده آلرژی دارید حتما از ماست استفاده کنید، باز هم توصیه ما برای نوشیدن مایعات را فراموش نکنید، برای جلوگیری از آفاب سوختگی حتما از لوسیونهای ضدآفتاب استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که تعطیلات روز کارگر از 1 تا 3 مه بوده و جمعیت فراوانی به گردشگاه‌ها و  جاذبه های دیدنی هجوم خواهند آورد.

تابستان در پکن

تابستان در این شهر از ماه ژوئن تا آگوست ادامه دارد و معمولا به دمای سوزان ظهرهایش معروف است. البته رگبارهای هر از گاهی، دما را تعدیل می‌نمایند. همراه داشتن چتر و عینک آفتابی، لباس‌های تابستانی، مانند تیشرت، دامن و شلوارک را توصیه میکنیم. تابستان فصل پرگردشگر چین است و با ازدحام جمعیت در جاذبه های گردشگری روبرو خواهید بود. خب افزایش تقاضا منتهی به افزایش نرخ هتل ها میشود و دیوار بزرگ تقریبا زیر وزن توریست‌ها در حال فروپاشی است. دهکده Chuandixia نزدیک حومه شهر و قسمت‌های کوهستانی پکن مانند دره بزرگ Jingdong هوای خنکی دارند و محل‌های خوبی برای فرار از گرمای تابستانی این شهرند. قایق سواری در دریاچه Kunming در کاخ تابستانی یا درشکه سوار شدن و بازدید از محله‌های قدیمی پکن (Hutong) نیز فعالیت‌های فرح بخشی هستند.

آب و هوای پکن در ماه ژوئن

ژوئن ماه اول تابستان و آغاز high season است، پس مراقب جمعیت گردشگران و از طرفی نرخ های تابستانی باشید، دما در این ماه تا 30 درجه بالا خواهد رفت اما بارشهای رگباری هر از گاهی دما را کاهش میدهد، به طور میانگین 10 روز در این ماه بارانی خواهد بود، حدااقل دما 19 و حداکثر 30 درجه خواهد بود.

توصیه های سفر در ماه ژوئن

  • دمای روز و شب تفاوت بالایی در این ماه دارند، پس اگر گرمای روز شما را به پوشیدن تیشرت وادار می‌کند خنکای شب را هم در نظر بگیرید
  • فستیوال قایق اژدها در این ماه برگزار می‌شود و در جاهای مختلف پکن جشنی برقرار است
  • در اوایل تابستان تابش خوشید شدید است، پس با لوسیون‌های ضدآفتاب از خود مراقبت کنید

آب و هوای پکن در ماه جولای

گرمترین و مرطوبترین ماه سال جولای می‌باشد، دما گاهی تا 40 درجه نیز افزایش میابد، متوسط بارندگی 185 میلیمتر است و ممکن است به صورت سیلاب جریان یابد، رطوبت و دما در انتهای ماه، شهر را مثل حمام سونا می‌کند. بهترین توصیه به مسافرین این است که تورهای مسافرتی به پکن را برای  این ماه از قبل رزرو کنند زیرا حجم مسافرین در ماه بسیار بالا می‌باشد.

توصیه های سفر در ماه جولای

  • لباسهای سبک بپوشید، تی شرت، شلوارک و دامن بهترین انتخاب هستند
  • کوهستان چنگد بهترین پناهگاه برای گرمای شدید این ماه است، Yunfeng پوشیده از گلهایی زیباست و معبد Tanzhisi میزبان مسافرین پکن میباشد
  • بارانی، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب لوازم ضروری هستند که باید به همراه داشته باشید، اطراف دیوار چین پر از پشه است پس مراقب نیش خوردن باشید، اواسط جولای آغاز فصل سیلابها در پکن است، پس حتما قبل از سفر پیشبینی‌های آب و هوای پکن را بررسی کنید

آب و هوای پکن در ماه آگوست

ماه اگوست از ماه جولای قابل تحملتر است اما هوا همچنان گرم و مرطوب است، دما در بالاترین حالت به 35 درجه میرسد، البته گاهی روزهایی با رطوبت بالا به خاطر بارش رگباری خواهیم داشت که دما کمی گاهش میابد، از میانه های آگوست فرایند کاهش دما شروع میشود و دما در صبح ها و غروب خنکتر از روزهای قبل میگردد، به خاطر تعطیلات تابستانی پکن همچنان مملو از گردشگران در جاذبه های دیدنی و تفریحگاه ها است، پرواز ها و هتلها را از قبل رزرو نمایید و برای این شلوغی آمادگی داشته باشید.

توصیه های سفر در ماه آگوست

  • لباسهای تابستانی نخی بهترین انتخاب است، زیرا به تنفس پوست کمک میکند و باعث تبخیر تعریق از روی پوست میگردد
  • از تفریحات این ماه می‌توان به قایق سواری در دریاچه Haoming و دیدن گلهای نیلوفر در کاخ تابستانی و پارک Beihai اشاره نمود
  • عینک افتابی، کلاه لبه دار، لوسیونهای ضد آفتاب را همراه داشته باشید، همراه داشتن چتر هم برای حفاظت از آفتاب هم باران توصیه میشود، گاهی در این ماه باران های سیل آسا میبارد، پس از قبل در مورد پیش بینی های آب هوا مطلع باشید

آب و هوای پکن در پاییز

پاییز پکن ماه‌های سپتامبر تا نوامبر را شامل می‌شود و زیباترین و خوشایندترین فصل پکن است. با وجود اینکه تغییرات دمایی وجود دارد، ولی هوا عموما دلپذیر است. بازدید از دیوار بزرگ و دیدن برگ‌های سرخ Fragrant Hill از کارهایی است که در این موقع از سال توصیه می‌شود. پاییز بهترین زمان برای گشت و گذار و لذت بردن از هوا در پکن است.

پکن در ماه سپتامبر

فصل بارانی و گرم رفته و هوایی خنک و معتدل جای آن را گرفته است، پاییز در حال آغاز شدن است و بعد از ظهرهای گرم کم کم تا آخر ماه جای خود را با خنکی لذتبخشی عوض می‌کند، سپتامبر ماه مناسبی برای گردش در پکن است، هوای مطبوع پاییزی و رنگهای یبای این فصل بسیار دیدنی است و معمولا چشن سنتی میانه پاییز در این ماه برگزار می‌شود.

توصیه های سفر به پکن در سپتامبر

  • اوایل ماه همچنان گرم است پس لباس تابستانی مناسبتر است، اما برای بعد از آن لباسهایی که کمی گرمتر مثل کت، همراه خودتان داشته باشید.
  • الان بهترین زمان برای کوه نوردی و گشت و گذار اطراف دیوار بزرگ است،همچین به دیدن گلهای داوودی در پارک Taoranting بروید، در ضمن فستیوال سنتی گردشگری و جشنواره 798 هنر در این برگزار میشود.
  • حواستان به سرماخوردگی باشد، اختلاف دمای شب و روز در حال افزایش است، بارندگی در این ماه کم میشود و رطوبت هوا کاهش چشمگیری خواهد داشت پس آب کافی بنوشید، فراموش نکنید که تعطیلات روز ملی چینی در آخر سپتامبر است پس گرفتار شلوغی و ازدحام جمعیت در گردشگاه ها نشوید.

پکن در ماه اکتبر

پاییز است دیگر، ظهرها می‌تواند مثل تابستان گرم باشد و ممکن است دما تا 3 درجه هم در روزهای بارانی پایین بیاید. در مجموع هوای اکتبر خنک و خشک است و مرحله گذار از پاییز به زمستان می‌باشد، حتا در روزهای آخر ماه برفکی صبحگاهی روی درختان و گلها به چشم خواهد خود، روزهای مه‌آلود هم بعد از بارش خواهیم داشت. مخصوصا اگر باد جریان نداشته باشد و رطوبت هوا بالا باشد.

توصیه های سفر به پکن در اکتبر

  • لباسهای آستین بلند، کت سبک و یا بلوز بافتنی معمولا برای اکتبر کافی هستند، هرچند احتمالا تا آخر ماه باید بافتنی های پشمی را از کمد بیرون بکشید و کمی لباسهای ضخیمتر بپوشید.
  • کاخ تابستانی در این ماه مملو از عطر و رنگهای پاییزی است، همچنین نمایشگاه گلهای داوودی پارک Jingshan و برگهای سرخ Fragrant Hills حسابی دیدنی خواهند بود، جشنواره بین المللی موسیقی پکن هم معمولا در اکتبر برگزار می‌شود.
  • هوا در این ماه رطوبت کمی دارد پس مایعات کافی بنوشید و میوه های تازه بخورید، لوسیون های مرطوب کننده همراه داشته باشید، تعطیلات روز ملی چین از 1 تا 7 اکتبر است و پکت در این روزها پر از جمعیت خواهد شد به ویژه در جاذبه های توریستی، وسایل نقلیه عمومی و رستورانها.

پکن در نوامبر

در این ماه آب و هوای پکن رفته رفته قدم در حال و هوایی زمستانی می‌گذارد، هوا خشک و اختلاف دمای روز و شب در حال افزایش خواهد بود. حتی در روزهای بعد از 15 نوامبر، دما ممکن است به زیر صفر هم برسد. معمولا بادهای خشن و سرد گاه و بیگاه میوزند، اما خبری از بارش باران یا برف نخواهد بود. گردشگری پکن وارد off-season شده و قیمتها حسابی در نوامبر میشکند و هتلها، پروازها، رستورانها و جاذبه های گردشگری خدماتشان را با تخفیف ارائه میدهند.

توصیه های سفر به پکن در نوامبر

  • اگر قصد سفر به پکن را در نوامبر دارید لباسهای گرمتان را آماده کنید، دستکش، کلاه و لباسهای پشمی را برای پوشش در مقابل بادهای سرد هنگام بازدید از دیوار بزرگ همراه داشته باشید.
  • برگهای سرخ پارک Fragrant Hills و Badaling Great Wall همچنان در نوامبر هم قابل مشاهده هستند، جاذبه های داخل پکن هم گزینه مناسبی برای بازدید خواهند بود، معبد بهشت، شهر ممنوعه و موزه ملی چین از این جمله اند.
  • به دلیل اختلاف دمای محیط بیرون و داخل محوطه ها، سرما خوردن بسیار محتمل است، پس همراه داشتن داروهای سرماخوردگی را توصیه میکنیم، هوا در نوامبر خشک و سرد است، لوسسونهای مناسب این شرایط را هم همراه خود ببرید.

آب و هوای پکن در زمستان

زمستان در این شهر از دسامبر تا فوریه ادامه خواهد داشت. زمستان در پکن خشک و سرد است و گاهی هم برف می‎‌بارد. دما در این زمان معمولا زیر صفر است. برای این فصل، ژاکت، جین کلفت، زیر شلواری، کاپشن، کلاه و دستکش همراه داشته باشید. در روزهای پر باد هم داشتن ماسک برای حفاظت از بینی‌تان لازم خواهد بود. خوردن غذاهای مغولی در زمستان‌های پکن گرمتان می‌کند. جشن گرفتن سال نوی چینی در محله های قدیمی، رفتن به جشن های پر آب و تاب معبدهای پکن و یاد گرفتن درست کردن کلوچه‌های چینی مطمئنا به شما تجربه ای اصیل از زندگی مردم این کشور می‌دهد. همچنین اسکی کردن در تفرجگاه‌های Nanshan و Huaibei را از دست ندهید.

پکن در دسامبر

هوا بس ناجوانمردانه سرد است، زمستان سخت و سرد پکن آغاز شده و دما زیر صفر است، باد سرد، چهره غمگین زمستان را بر گیاهان انداخته و حالی مرده به طبیعت پکن میدهد. گاهن برف میبارد که به خاطر دمای پایین به راحتی ذوب نخواهد شد و بهترین فرصت برای اسکی بازها را فراهم می آورد. فصل کم گردشگری برای هتلها و ایرلاینها بوده و تخفیفهای جانانه ای انتظار مسافرین را میکشد.

توصیه های سفر به پکن در دسامبر

  • لباسهای زیر ضخیم، بافتهای پشمی و کتهای گرم برای جلوگیری از نفوذ سرمای خشک و سوزان دسامبر لازم است، البته پوشیدن کلاه و ماسک هم برای حفاظت از سر و صورت کار عاقلانه ای است. اگر بعد از بارش برف به دیدن دیوار بزرگ چین میروید حتما کفش یا پوتین مناسب و البته یک کت اضافه همراه داشته باشید.
  • جاذبه های تاریخی پکن مثل موزه ها و معابد در این سرما هم جذاب هستند، استراحتگاه های Shijinglong، Nanshan و Huaibei آماده پذیرایی از علاقمندان اسکی هستند، راستی بعد از یک اسکی حسابی، آب تنی در چشمه‌های آب گرم Jiuhua Shanzhuang ،Wendu Shuicheng و Badaling Hotspring را فراموش نکنید.
  • از لوسیون های حفاظتی مناسب برای آب و هوای خشک و سرد استفاده کنید، آب کافی، میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی زمستان از یاد نبرید و مراقب سرماخوردگی های شدید باشید و داروهای مناسب  همراهتان داشته باشید.

پکن در ژانویه

این ماه زمان مناسبی برای بازدید از پکن نیست، مگر اینکه تاب تحمل دمای 20- درجه را داشته باشید یا با بادهای سرد میانه خوبی داشته باشید! با این وجود بهترین زمان برای اسکی کردن بوده و سال نو چینی نیز باعث می‌شود هتلها و وسایل نقلیه همگی در تب و تاب فراوانی باشند.

توصیه های سفر به پکن در ژانویه

  • به لطف تجهیزات گرمایشی معمولا پوشیدن یک تیشرت کفایت میکند، اما اگر جرات بیرون رفتن داشتید، پوشیدن کت و ژاکت ضخیم، پلیور پشمی و پوتین شما را از گزند یخزدگی در امان نگاه خواهد داشت. 
  • برای علاقمندان اسکی، اقامتگاه های Shijinglong Ski Resort ،Nanshan Ski Resort و Huaibei Ski Resort انتخابهای مناسبی هستند، البته دیدن Badaling Great Wall وقتی برف رو آن نشسته است بسیار جذاب خواهد بود، البته بعد از آن میتوانید باز هم از اسکی در Badaling Ski Resort لذت ببرید. جشنواره بهار را از دست ندهید، کلی مراسم فرهنگی رنگارنگ انتظارتان را میکشد، رقص شیر و نمایش فانوس در temple fairs، باغ Grand View، معبد ابر سفید، مقبره سلسله مینگ و قصر تابستانی از این جمله هستند.
  • دمای محیط داخل و بیرون بسیار زیاد است پس مراقب سلامتی خود باشید، لوسیون مرطوب کننده همراه داشته باشید و توجه کنید که قبل از عظیمت برنامه سفرتان را تنظیم نمایید زیا این ماه از سال به خاطر تعطیلات سال نو چینی و جشنواره بهاری بسیار پر جمعیت است.

پکن در فوریه

این ماه کمی از ژانویه گرمتر است اما زمستان همچنان پابرجاست دما در بیشتر صبحها و بعضی شبها زیر صفر است، معمولا با بارش باران کمی از خشکی هوا کاسته میشود ولی یکی دو روز از هفته معمولا با وزش باد همراه است، حتی ممکن است طوفانهای شنی را هم تجربه کنید، بارش برف به ندرت پیش می‌اید اما همچنان احتمال آن وجود دارد. شهر برای دیدن همچنان مناسب نیست ولی جشنواره های رنگارنگی در گوشه کنار شهر برگزار میشود. سال نو چینی گاهی در فوریه هم اتفاق می افتد پس به شلوغی های این موعد توجه داشته باشید.

توصیه های سفر به پکن در فوریه

هوا همچنان سرمای سوزانی دارد پس لباسهای گرمتان را در این ماه هم به تن داشته باشید، مراقب اختلاف دمای داخل و بیرون از محوطه ها باشید، اگر به حومه شهر میروید دستکش، کلاه و لباس پشمی همچنان لازم است

فصل اسکی معمولا تا انتهای این ماه ادامه دارد، پس اقامتگاه های مخصوص اسکی از مسافرین پذیرایی خواهند نمود، مراسم Grand Summons در Yonghe Lamasery برگزار میشود.

مراقب باد سرد و خشک باشید، لوسیونهای مناسب و نیز ماسک برای حفاظت مناسب هستند. معمولا به خاطر فستیوالهایی که در این ماه برگزار میشود، شهر شلوغ است پس قبل از سفر برنامه سفرتان را تنظیم نمایید و رزروهای لازم را بگیرید.

چه موقع برای سفر به پکن مناسب است؟

به طور خلاصه میتوان گفت، ابتدای پاییز از ماه سپتامبر (شهریور) تا اوائل نوامبر (اواخر مهر ماه)، بهترین زمان برای رفتن به پکن میباشد، هوا معتدل و مطبوع بوده و تعداد توریستها بسیار کمتر از زمان‌های دیگر سال است. چینی‌ها، این فصل کوتاه خوش آب و هوا را تیانگائو کیشوانگ نام گذاشته اند، که به معنای آسمان بلند و هوای تازه میباشد. زمستان فصل یخبندان پکن بوده و ممکن است دما تا 15 درجه سانتی‌گراد زیر صفر هم پایین بی‌آید و بادهای سرد شمالی، تن هر کسی را بلرزاند. فصل بهار، صرف نظر از گرد و غبار و باد، فصل مناسبی برای سفر میباشد. تابستان‌ها هوای پکن بسیار گرم است ولی با این حال اوج بازار گردشگری پکن در این فصل است و به طور معمول هتل‌ها در تابستان قیمت‌های بالاتری خواهند داشت و دیوار بزرگ چین پر از گردشگر می‌گردد. همچنین آلودگی هوا در تابستان و زمستان بالاست.

انتشار: 8 شهریور 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 80

به "آب و هوای پکن، چه زمانی برای سفر مناسب است" امتیاز دهید

8 کاربر به "آب و هوای پکن، چه زمانی برای سفر مناسب است" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب و هوای پکن، چه زمانی برای سفر مناسب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید