18 ماه بیشتر برای نجات کره زمین فرصت نمانده است

به گزارش دور زمین، ناظران به طور فزاینده ای دارند به این اجماع می رسند که 18 ماه آینده برای مقابله با بحران داغ شدن جهانی دوره ای حیاتی خواهد بود.

18 ماه بیشتر برای نجات کره زمین فرصت نمانده است

به گزارش بی بی سی سال پیش هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) گزارش کرد که برای محدود کردن افزایش دمای دنیای به زیر 1.5 درجه سلسیوس در این قرن میزان خروجی دی اکسید کربن در جو باید تا سال 2020 تا 45 درصد کاهش یابد.

اما امروز ناظران به این نتیجه رسیده اند که اقدامات قاطع سیاسی برای کاهش میزان دی اکسید کربن وارد شده به جو باید پیش از سرانجام سال آینده انجام گیرد.

این نظر که سال 2020 ضرب الاجلی قطعی برای نجات کره زمین است، برای نخستین بار بوسیله یکی از اقلیم شناسان برجسته دنیا در سال 2017 اعلام شد.

هانس جواخیم شلینهومر، بنیانگذار و رئیس بازنشسته انستیتوی اقلیمی پوتسدام در آلمان در آن هنگام گفت: ریاضیات اقلیمی نتیجه رک وراست و روشنی دارد: در حالیکه زخم ناشی از داغ شدن دنیا را نمی توان در یکی دو سال آینده علاج کرد، اما اگر تا سال 2020 آن را نادیده بگیریم به زخمی مرگبار بدل خواهد شد.

این نظر که آخرین بخت برای مهار بحران اقلیمی تا سرانجام سال آینده است، اکنون بیش از هر زمان دیگری روشن تر شده است.

شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا اخیر در اجلاس وزیران خارجه مشترک المنافع گفت: من کاملا این نظر را قبول دارم که 18 ماه آینده مشخص نماینده توانایی ما برای حفظ تغییرات اقلیمی در حدود قابل بقا برای انسان ها و رساندن دوباره طبیعت به حد تعادل ضروری برای بقای ما است.

  • پیامدهای گرمایش دنیای چه خواهد بود؟

  • چرا 18 ماه آینده اینقدر مهم است؟

از هنگامی که توافق دنیای اقلیمی در دسامبر 2015 در پاریس به دست آمد، مذاکرهنمایندگان درگیر بحثی بی فایده درباره مقررات این پیمان بوده اند.

اما بر اساس شرایط این تواق، کشورها همچنین قول داده اند که تا سرانجام سال آینده طرح های کاهش کربن شان را ارتقا دهند.

یکی از عناوین خبری در سال گذشته که کمتر مورد توجه نهاده شد، گزارش IPCC در این باره بود که برای اینکه افزایش دمای زمین به زیر 1.5 درجه سلسیوس محدود گردد، میزان خروجی دی اکسید کربن به جو کره زمین باید تا سال 2020 به حداکثر خود برسد و پس از آن کاهش یابد.

با توجه به این که کشورها طرح هایشان بر اساس زمان بندی های 5 و 10 ساله تدوین می نمایند، اگر هدف کاهش 45 درصد کربن تا سال 2030 باشد، ضروری است طرح ها در این مورد تا سرانجام سال 2020 اعلام گردد.

  • چه اقداماتی باید انجام داد؟

نخستین قدم عمده در این مسر اجلاس ویژه اقلیمی است که آنتونیور گوئرش، دبیر کل سازمان ملل فراخوان آن را داده است و در 23 سپتامبر سال جاری در نیویورک برگزار خواهد شد.

گوئرش تصریح نموده است که فقط می خواهد کشورهایی به نیویورک بیایند که پیشنهادهای قابل توجهی برای بهبود طرح های ملی کاهش کربنشان داشته باشند.

این اجلاس با اجلاس COP25)(کنفرانس تغییرات اقلیمی 25) در سانتیاگوی شیلی دنبال خواهد شد که احتمالا مهمترین دستاورد آن حفظ روند روبه جلو در زمینه با مبارزه با بحران اقلیمی است.

اما احتمالا لحظه مهم برگزاری COP26 بریتانیا خواهد بود که در سرانجام سال 2020 برگزار خواهد شد و ضرورت دارد کشورها جدی بودن خودشان درباره تعهداتش در آن نشان دهند.

پروفسور مایکل جیکوبز از دانشگاه شفیلد و مشاور سابق محیط زستی گوردون براون نخست وزیر بریتانیا می گوید: اگر ما نتوانیم از این لحظه برای تسریع روند رسیدن به اهداف مشخص شده استفاده کنیم، دیگر بختی برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین به 1.5 تا 2 درجه سلسیوس باقی نمی ماند.

به گفته جیکوبز در حال حاضر نه شناخت و نه تعهد کافی در میان کشورهای پیشگام درباره این هدف وجود ندارد و به همین علت است که دبیر کل سازمان ملل اجلاس ماه سپتامبر (شهریور) را برگزار می نماید.

  • آمریکا از توافق اقلیمی پاریس خارج شد

  • تغییرات آب و هوایی بزرگ ترین تهدید بشر است

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1918

به "18 ماه بیشتر برای نجات کره زمین فرصت نمانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 ماه بیشتر برای نجات کره زمین فرصت نمانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید