17 خاصیت درمانی کلم

به گزارش دور زمین، کلم مانند دیگر سبزیجات منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین K، ویتامین C، فولات، کلسیم و پتاسیم است. خواص کلم در سلامت قلب، مراقبت از پوست و مو و لاغری بسیار مؤثر است.

17 خاصیت درمانی کلم

کلم چیست؟

کلم، از سبزیجات برگدار یا از گیاهان دو ساله سفید است که هر سال رشد می نماید. این سبزی چلیپایی متعلق به خانواده کلم سانان (Brassica) است و با ظاهری گرد یا بیضی، دارای برگ های نرم و سبک است. البته برگ های داخلی بعضی از انواع کلم ها، به رنگ سفید متمایل است و برگ های بیرونی آن سفت تر و سبزتر هستند. مردم سراسر جهان، از کلم به روش های مختلفی استفاده می نمایند. اما این سبزی بیشتر در سالادها، به شکل خام یا پخته، استفاده می گردد. کلم از خانواده کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل است.

انواع کلمهفت نوع کلم متفاوت وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کلم قرمز، کلم چوی سام (Choy sum)، کلم بوک چوی (Bok choy)، کلم پیچ، کلم چینی، کلم کانن بال (Cannonball) و کلم جنیوری کینگ (January king).

مواد مغذی کلمکلم منبعی غنی از منگنز، فیبر رژیمی، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. بعلاوه دربرگیرنده انواع ویتامین ها ازجمله، ویتامین K،ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین E است. حدود 100 گرم کلم، فقط 25 کالری انرژی دارد و می توان آن را به عنوان ماده مغذی سالم، به رژیم غذایی خود اضافه کرد. بعلاوه کلم سرشار از آنتی اکسیدان هایی چون فلاونوئید، زآگزانتین، لوتئین، کولین و بتاکاروتن است.

خواص کلم برای سلامت بدنآیا می دانستید این سبزی مقرون به صرفه که به فراوانی یافت می گردد، می تواند معجزه کند؟ درادامه به برترین خواص آن اشاره می کنیم:

1. اثر آنتی اکسیدانی کلم
کلم خاصیت سم زدایی دارد؛ یعنی با حذف مواد سمی، رادیکال های آزاد و اسید اوره، خون را پاک سازی می نماید. این مواد، دلایل اصلی ابتلا به روماتیسم مفصلی، نقرس، آرتروز، سنگ کلیه، بیماری های پوستی و اگزما هستند.

اثر سم زدایی کلم ناشی از محتوای بالای ویتامین C و سولفور آن است.

2. خواص ضدالتهابی کلمآنالیز محققان نشان داده است که سبزیجات چلیپایی مانند کلم، خواص ضدالتهابی دارند. آنها حاوی سولفورافان هستند که می تواند از التهاب موجود در بدن بکاهد. بعلاوه یکی از ترکیبات اصلی کلم، گلوتامین است. گلوتامین ماده ضدالتهابی نیرومندی است که می تواند در درمان انواع التهاب ها، حساسیت ها، سوزش ها، درد مفاصل، تب و انواع مشکل پوستی مؤثر باشد.

3. پیشگیری از سرطانبنابر تحقیقی که در یکی از معتبرترین نشریات اپیدمیولوژی، چاپ شده است، سبزیجات متعلق به کلم سانان، سرشار از گلوکوسینولات (glucosinolate) هستند که ویژگی های ضدسرطانی دارند. بنابراین کلم و سبزی های مشابه آن، می توانند رادیکال های آزاد بدن را از بین ببرند و موجب سلامت فرد شده و از احتمال ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی در او پیشگیری نمایند.

در کلم، نوع دیگری از گلوکوسینولات وجود دارد که به ترکیبات ایزوتیوسیانات (isothiocyanate) تبدیل می گردد و جلوی ابتلا به انواع سرطان ها ازجمله سرطان سینه، پروستات، سرطان مثانه و سرطان کلون را می گیرد.

کلم قرمز، ترکیبات ضدسرطان متعددی مانند لوپئول، سینیگرین و سولفورافان دارد و تمام این ترکیبات، فعالیت آنزیمی را تحریک می نماید که جلوی رشد تومورهایی که ب سرطانی را می گیرد.

در آنالیز محققان دانشگاه ایالتی اورگان روی داوطلبان زن چینی، تعیین شد که مصرف سبزیجات چلیپایی مانند کلم در رژیم غذایی روزانه، ابتلا به سرطان سینه در آنها را کاهش داده است.

4. سلامت مجرای گوارشکلم به علت وجود منابع غنی از فیبر و گلوکوسینولات، آب را در بدن حفظ می نماید و باعث می گردد غذا هنگام عبور از روده ها، پرحجم باقی بماند. در تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، محققان بیان کردند که فیبر موجود در کلم، به حرکات روده یاری و یبوست را درمان می نماید.

کمبود فیبر خوراکی می تواند مرگبار باشد و متأسفانه اهمیت فیبر در سالم نگه داشتن بدن، نادیده گرفته شده است. نبود فیبر خوراکی در غذا موجب یبوست می گردد که این شرایط موجب ابتلا به بیماری های متعددی چون زخم معده، سردرد، سرطان های معده ای و روده ای، سوء هاضمه و البته از دست دادن اشتها می گردد. صدمات ناشی از کمبود فیبرهای خوراکی، حتی به بیماری های پوستی، اگزما، پیری زودرس و صدها مسائل خفیف تا شدید نیز می انجامد.

5. سلامت قلب و کلسترول خونبنابر آنالیز های محققان لهستانی، کلم منبعی عالی از پلی فنول هاست که این مواد با کاهش میزان کلسترول بد خون از ابتلا بهفشار خون و بعلاوه ایجاد پلاکت در خون پیشگیری می نمایند و فرد را از خطر بیماری های قلبی-عروقی دور نگه می دارند. بعلاوه کلم موجب فراوری اسیدهای صفراوی بیشتری می گردد و بدین ترتیب از میزان کلسترول بد خون، می کاهد.

6. مراقبت از خطرات پرتو درمانیکلم حاوی ترکیب نادری به نام 3،3-دی ایندولیل متان (3,3-diindolylmethane) است که می تواند جلوی خطرات مربوط به پرتودرمانی را بگیرد. این ماده از گلبول های قرمز، سفید و پلاکت های خون که معمولا در فرایند پرتو درمانی صدمه می بینند، مراقبت می نماید و اجازه نمی دهد آنها از بین بفرایند. درحقیقت، هنگام درمان های مربوط به سرطان، از این ترکیب برای حفظ بافت های سالم بدن استفاده می گردد.

7. سیستم ایمنی بدنبه علت محتوای ویتامین C کلم، این ماده می تواند سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مقابله با رادیکال های آزاد را بهبود بخشد.

8. مراقبت از پوستازآنجاکه کلم نوعی سبزی چلیپایی است، سرشار از آنتی اکسیدان هایی چون ویتامین C، آنتوسیانین و سولفور است. آنتی اکسیدان ها، نقش مهمی در سلامت پوست و به طور کلی رنگ پوست دارند و سلامت بدن را در برابر فرایند پیری تضمین می نمایند. رادیکال های آزاد بدن در ایجاد چین وچروک و بی رنگی پوست، لک و دیگر مسائل پوستی، نقش دارند. بنابراین از طریق مصرف کلم و دریافت آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانید فرایند پیری را کند کنید و احساس شادابی و جوانی داشته باشید. بعلاوه کلم در پیشگیری از ابتلا به آکنه مؤثر است.

9. لاغر شدنافرادی که می خواهند به روشی سالم و مناسب لاغر شوند، بهتر است کلم مصرف نمایند. به علت اینکه کلم حاوی ویتامین های مفید، مواد معدنی و دیگر مغذی هاست، رژیم غذایی مناسبی برای این افراد محسوب می گردد. بعلاوه کلم به علت اینکه سرشار از فیبر است، موجب حجیم شدن مدفوع در روده ها می گردد و یبوست را بهبود می بخشد. درضمن کلم کالری کمی دارد. یک فنجان کلم پخته، فقط 33 کالری دارد. بنابراین افرادی که رژیم لاغری دارند، می توانند به راحتی و بدون نگرانی از چاق شدن، به رژیم غذایی خود، سوپ کلم اضافه نمایند و هر قدر مایل اند از این سوپ بخورند.

10. پیشگیری از آب مرواریدکلم سرشار از بتاکاروتن است و افراد بسیاری به ویژه کسانی که پا به سن می گذارند، به خوردن آن روی می آورند. زیرا کلم می تواند جلوی تحلیل ماکولا را بگیرد و سلامت چشم را افزایش بدهد و احتمال ایجاد آب مروارید را به تأخیر بیندازد.

11. مراقبت از موکلم سرشار از سولفور و سیلیکون است و جلوی خشک شدن مو را می گیرد. این ماده غذایی بعلاوه حاوی ویتامین A است که مانند آنتی اکسیدان عمل می نماید و موجب سلامت و رشد مناسب مو می گردد.

12. پیشگیری از سرطان پروستاتبنابر آنالیز های محققان آمریکایی، بتاکاروتن موجود در کلم، از احتمال ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری می نماید و این ویژگی باعث می گردد که کلم از نظر ضدسرطانی بودن به یکی از سبزیجات مهم تبدیل گردد.

13. بهبود سلامت مغزاز دیگر خواص کلم می توان گفت که این سبزی، یکی از برترین مواد مغذی برای مغز است. وجود ویتامین K و آنتوسیانین در کلم، عملکرد فکر و قدرت تمرکز را بالا می برد. ویتامین K برای فراوری اسفنگولیپید لازم است.

اسفنگولیپید، غلاف میلین است که دور عصب ها را می گیرد. این غلاف از صدمه و تخریب عصب ها پیشگیری می نماید. بنابراین مصرف ویتامین K می تواند قدرت دفاعی بدن را در برابر تحلیل عصبی و ایجاد بیماری هایی چون آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل افزایش دهد.

علاوه برآن، آنتوسیانین موجود در کلم، آنتی اکسیدانی قوی تر از ویتامین C است و کلم قرمز بیش از هر نوع کلم دیگر انواع آنتوسیانین دارد. درضمن مصرف زیاد کلم ضرری برای بدن ندارد و می توان با مصرف بسیار این سبزی، به بدن آنتی اکسیدان رساند و انواع بیماری ها را از خود دور کرد. آنتی اکسیدان های موجود در کلم، احتمال سرطان را کم می نمایند، سیستم عصبی را بهبود می بخشند و عملکرد مغز را بالا می برند.

بعلاوه کلم سرشار از ید است و به بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی یاری می نماید و باعث می گردد غده های دستگاه درون ریز در برترین حالت خود قرار بگیرند.

14. بهبود استخوان هاکلم، علاوه بر سبزیجات چلیپایی، منبعی عالی از مواد معدنی، مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. این سه ماده معدنی برای بدن و استحکام استخوان ها ضروری اند و جلوی بیماری هایی مانند پوکی استخوان را می گیرند.

15. تنظیم فشار خونهمان طور که گفته شد، کلم منبع خوبی از آنتوسیانین است. در یک آنالیز تعیین شد که آنتوسیانین از سفت شدگی سرخ رگ ها و فشار خون مرکزی در زن ها پیشگیری می نماید. کلم از فشار خون می کاهد و از بیماری های قلبی جلوگیری می نماید. بعلاوه وجود پتاسیم در کلم، روشی مفید برای جلوگیری از فشار خون بالا است که موجب حمله قلبی و سکته مغزی می گردد. پتاسیم، رگ گشاست و می تواند رگ های خونی را باز کند و گردش خون بدن به راحتی انجام گردد. بنابراین فرد به علت بسته شدن سرخ رگ ها و سیاه رگ ها در معرض خطر سکته قرار نمی گیرد. به طور کلی، کلم در برابر انواع بیماری های خطرناک سپری عالی ایجاد می نماید.

16. کاهش دردهای ماهیچه ایهنگام درست کردن کلم ترش، نوعی باکتری، قند موجود در کلم را تخمیر نموده و اسیدلاکتیک ترشح می گردد. این ماده می تواند از دردهای ماهیچه ای بکاهد.

17. افزایش سرعت درمان عفونت هاکلم، حاوی سولفور است و این ماده مغذی در مبارزه با عفونت ها بسیار مفید است. کمبود سولفور موجب عفونت های میکروبی شده و از سرعت درمان می کاهد. اما مصرف کلم نه تنها از شدت زخم ها می کاهد، بلکه فرایند درمان را نیز بهبود می بخشد.

خواص دیگر کلمکلم بعلاوه می تواند در درمان رگ های واریسی، زخم های پا و زخم های معده و اثنی عشری مفید باشد. در اصل این ماده مغذی که در بیشتر غذاهای چینی وجود دارد، می تواند معجزه ای در رژیم غذایی تان باشد.

روش های استفاده از کلمکلم را می توان به شکل های مختلف وارد رژیم غذایی روزانه کرد:

-سالادها: کلم را می توان خرد کرد و همراه با نمک و دیگر ادویه ها به سالاد اضافه کرد.

-سوپ ها: می توان کلم را پخت و با آن سوپ های خوش طعمی درست کرد.

-آب پز: کلم را می توان به صورت خام مصرف کرد. یا آن را به همراه نمک و آب، به صورت آب پز آماده مصرف کرد.

ازآنجاکه این سبزی را می توان به صورت های مختلف به کار برد، می توانید از خواص کلم برترین و بیشتری بهره را ببرید.

عوارض کلم در صورت مصرف بیش از حدباوجود اینکه، کلم خواص بسیاری دارد اما عوارض جانبی ای در آن مشاهده شده است. از این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نفخ، مسمومیت غذایی، گواتر، جذب بیش ازحد ید، اسهال، کاهش شدید قند خون و قولنج.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4610

به "17 خاصیت درمانی کلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 خاصیت درمانی کلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید