چرا خوردن روزانه رشته های رامن برای سلامتی ضرر دارد

به گزارش دور زمین، در حالی که اروپایی ها و آمریکایی ها جشن های تولد خود را با کیک برگزار می نمایند، چینی ها آن را با نودل جشن می گیرند! به جای کیک تولد، آنها نودلهای تولد سرو می نمایند! در فرهنگ چینی، نودل، سمبل و نماد زندگی طولانی است.

چرا خوردن روزانه رشته های رامن برای سلامتی ضرر دارد

نویسنده: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

آیا می دانستید؟

در حالی که اروپایی ها و آمریکایی ها جشن های تولد خود را با کیک برگزار می کنند، چینی ها آن را با نودل جشن می گیرند! به جای کیک تولد، آنها نودلهای تولد سرو می کنند! در فرهنگ چینی، نودل، سمبل و نماد زندگی طولانی است. انواع نودل بخش ثابت منوی تولد آنهاست، و بعلاوه در برنامه ریزی منوی ویژه سال تازه چینی وجود دارد.

رامن، سوپ نودل ژاپنی است که در سراسر دنیا به اسم غذای اصلی دانش آموزان مدرسه و دانشگاه استفاده می گردد. اما مصرف منظم رامن می تواند به طور جدی بر سلامت شما تأثیر بگذارد. این مقاله را بخوانید تا به اطلاعات تغذیه ای نودل های (رشته چینی) رامن پی ببرید و اینکه چرا مصرف روزانه آنها برای سلامتی مضر می باشد.

با وجود اینکه رامن غذایی است که به سرعت آماده می گردد و هزینه زیادی نمی برد، لیکن می تواند مدت زمان طولانی تری شما را سیر نگه دارد. هنوز تعیین نیست که رامن به چین تعلق دارد یا ژاپن اما به طور شگفت آوری تقریباً در تمام نقاط دنیا به محبوبیت و معروفیت رسیده است و می توان آن را غذای دنیای نام نهاد. رامن در ژاپن و بعلاوه ایالات متحده دارای تنوع بسیار زیادی می باشد. اجازه دهید به بعضی زیانهای استفاده منظم آن نگاهی بیاندازیم.

چرا بایستی از مصرف روزانه آن اجتناب گردد

✦ دارای چربی اشباع شده بالا

اگر چه، انواع نودل در فرهنگ چینی نماد طول عمر است، اما رامن می تواند برای سلامتیتان مضر باشد، به این علت که در زمره مواد غذایی فرآوری شده می باشد. این نودلها از قبل سرخ شده و از این رو، کمتر از پنج دقیقه، زمان آماده سازی آنهاست. به علت اینکه در روغن جوشان سرخ می شوند، میزان چربی اشباع شده آنها بالا است. 100 گرم رامن، دارای چربی کل 59ر17 گرم است که 50% آن چربی اشباع شده می باشد. و می تواند سطح کلسترول خون را بالا برده و در نهایت باعث ایجاد مسائل مختلفی در سلامتی نظیر افزایش وزن، فشار خون بالا، و ابتلا به تعدادی از بیماری های قلبی و عروقی گردد.

✦ دارای حجم سدیم بیش از میزان

یک بسته رشته ی رامن علاوه بر اینکه از پیش سرخ شده، حاوی یک بسته کوچک چاشنی هم می باشد که به هنگام اضافه شدن به نودل به طور قابل توجهی سطح سدیم را افزایش می دهد. 100 گرم رامن حاوی 1855 میلی گرم سدیم می باشد. که این میزان از نیمی از مصرف توصیه شده روزانه برای افراد سالم بزرگسال بیشتر است. افرادی که در آنها فشار خون بالا تشخیص داده شده است، و افرادی که در آنها احتمال بالایی جهت بروز چنین اختلالاتی وجود دارد، ضرورت دارد میزان مصرف سدیم خود را کاهش دهند. برای چنین افرادی، مصرف رامن می تواند خطر بیشتری داشته باشد.

MSG✦ و TBHQ

جهت بالا بردن مدت زمان نگهداری، از یک ترکیب شیمیایی خطرناک مانند TBHQ (ترتیاری بوتیل هیدروکینون tertiary butylhydroquinone ـ فراورده فرعی از نفت خام) به اسم ماده نگهدارنده در رامن استفاده می گردد. علاوه بر این، MSG (منو سدیم گلوتامات) هم به آن اضافه می گردد تا عطر و طعم آن را بالا ببرد. مواد نگهدارنده، آغاز فساد و خرابی را به تأخیر می اندازند اما خود به درستی در بدن هضم نمی شوند. این مواد می توانند بر عملکرد سیستمهای بدن به طرق مختلفی تأثیر گذارند. مصرف بیش از حد MSG می تواند به سردرد، ضعف، تهوع، درد قفسه سینه، تپش قلب، سوزش در صورت، دست و پا، و مانند آن منجر گردد. اگر چه برای اثبات مضر بودن این عناصر برای سلامتی به تحقیقات بیشتری احتیاج داریم، بهتر است از مصرف غذاهایی که حاوی چنین ترکیباتی هستند، خودداری گردد.

✦ دارای مواد و خواص تغذیه ای پایین

اگر چه نودل از گندم تهیه می گردد، از نظر مواد مغذی در سطح پایینی قرار گرفته است. این رشته ها حاوی میزان اندکی ویتامین و مواد معدنی می باشند، اما چندین غذای سالم دیگری وجود دارند که واقعاً با مواد مغذی بسته بندی می شوند. به اسم مثال اسموتی های میوه و سبزیجات (نوشیدنی مغذی)، سالاد، ماست با انواع توت ها، ماهی یا مرغ پخته یا کبابی، و غیره از این دست هستند. با اینکه رامن مقرون به صرفه قیمت است، اما با در نظر گرفتن هزینه ای که چندی بعد بخاطر بیماری می پردازید، گزینه مناسبی نمی باشد.

ارزش غذایی

در این قسمت بر طبق داده های جمع آوری شده از USDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده) جدول حاوی اطلاعاتی را آورده ایم که عناصر مغذی موجود در هر چاشنی سوپ رشته رامن خشک را معلوم می سازد.

میزان در هر 100 گرم

آب

52ر6 گرم

کالری

440 کیلو کالری

پروتئین

17ر10 گرم

لیپید (چربی) کل

59ر17 گرم

کربوهیدرات

26ر60 گرم

فیبر خوراکی کل

9ر2 گرم

قند کل

98ر1 گرم

مواد معدنی

کلسیم

21 میلی گرم

آهن

11ر4 میلی گرم

مهمیم

25 میلی گرم

فسفر

115 میلی گرم

پتاسیم

181 میلی گرم

سدیم

1855 میلی گرم

روی

60ر0 میلی گرم

انواع ویتامین

ویتامین C

3ر0 میلی گرم

تیامین (ویتامین B1)

448ر0 میلی گرم

ریبوفلاوین (ویتامین B2)

255ر0 میلی گرم

نیاسین (ویتامین B3)

401ر5 میلی گرم

ویتامین B6

038ر0میلی گرم

فولات (اسید فولیک یا ویتامین B9)

165 میکرو گرم

ویتامین B12

25ر0 میلی گرم

ویتامین A، RAE

1 میکرو گرم

ویتامین A، IU (واحد بین المللی)

IU 12

ویتامین E (آلفا تکوفروف)

44ر2میلی گرم

ویتامین K (فیلوکینون)

9ر8 میکرو گرم

انواع لیپیدها

اسیدهای چرب اشباع شده کل

117ر8 گرم

اسیدهای چرب تک اشباع کل

15ر6 گرم

اسیدهای چرب چند اشباع کل

198ر2 گرم

اسیدهای چرب، ترانس کل

065ر0 گرم

جایگزین های سالم

یک بسته رامن (85 گرم) در واقع برای دو وعده در نظر گرفته شده، اما افراد معمولاً کل محتوا را در یک وعده مصرف می کنند. اگر نمی توانید بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید، می توانید در هر بار نیمی از آن را مصرف نمایید. بهمین نحو، از مصرف بسته کوچک چاشنی هم می توانید اجتناب ورزید. با این کار، به کاهش محتوای سدیم یاری خواهد شد. می توانید به میزان یک سر انگشت نمک و فلفل به آن بیافزایید. بعلاوه یک عدد تخم مرغ، اسفناج، گوشت بدون چربی، یا سایر سبزیجات را به آب جوش اضافه کنید. بنابراین، با این کار می توان ارزش غذایی سوپ را افزایش داد. می توانید میزانی سالاد سالم، نان، و یا میوه را به همراه سوپ میل کنید. 100 میلی گرم چربی کاهش یافته و کاهش سدیم از انواع رامن، 1200 میلی گرم سدیم و 50ر2 گرم چربی کل (چربی های اشباع نشده و ترانس) را در بر می گیرد. اگر نمی توانید از مصرف آن خودداری کنید، آن را در رژیم غذایی خود کمتر بگنجانید.

به تازگی ویدیویی از یک متخصص گوارش در اینترنت آپلود شده است که در واقع چگونگی هضم رشته های رامن کنسروی و خانگی به وسیله معده را نشان می دهد. ایشان از یک دوربین مینیاتوری برای تماشا فرایند هضم در معده استفاده نموده است. نتایج واضح و حیرت انگیزند. در این تصاویر نشان داده می گردد که غذای خانگی به راحتی هضم می گردد، در حالی که هضم غذاهای فرآوری شده برای بدن بسیار سخت است. بنابراین، اکنون می توانید تصور کنید که چگونه مصرف مرتب مواد غذایی فرآوری شده می تواند به سیستم های بدن شما به طور جدی آسیب برسانند.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4577

به "چرا خوردن روزانه رشته های رامن برای سلامتی ضرر دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خوردن روزانه رشته های رامن برای سلامتی ضرر دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید