1.5 تن جو در انبار باز بندر چابهار سبز شد

به گزارش دور زمین، روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران درباره از دست رفتن بخشی از کالای اساسی (محموله جو) در بندر چابهار پس از بارش های اخیر در این منطقه گفت: پس از بارش های اخیر در چابهار حدود 1.5 تن جو مشمول ارز 4200 تومانی سبز و خراب شد.

1.5 تن جو در انبار باز بندر چابهار سبز شد

وی با بیان اینکه شرایط نگهداری این محموله رعایت نشده است، گفت: یاری خدا بود که در این شرایط نگهداری فقط حدود 1.5 تن جو خراب شده که البته امکان استفاده از آن برای دام ها وجود دارد.

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه موضوع بسیار مهم این است که چرا جو در انبار باز نگهداری شده است، ادامه داد: 1500 تن جو طبق مجوز ترخیص 90 درصدی باید از بندر خارج می شد. جو از جمله کالاهای مشمول ارز ترجیحی است و براساس مصوبه تنظیم بازار می توانستند تا 90 درصد این محموله را خارج نمایند. این محموله حدود 135 هزار تن بوده هزار تن بوده که 120 هزار تن خارج شده است و 13500 تن آن همان 10 درصد به جای مانده است که از آن 1500 تن خارج نشده که در حالی در همین مدت محموله های خصوصی از بندر خارج شده اند. حتی محموله ذرت به صورت مستقیم از شناور به کامیون ها تخلیه و خارج شده است اما محموله جو قدیمی تر از این محموله ها بوده است.

لطیفی اضافه نمود: با اینکه حدود 3 ماه از اظهارنامه این محموله گذشته اما صاحب کالا هنوز اسنادی از جمله منشا ارز، کد رهگیری و کد ساتا را ارایه ننموده است تا امکان خارج سازی 10 درصد به جامانده از جو را داشته باشند. باید جوابگو باشند چرا 1500 تن جو که از قبل در بندر دپو شده بود را خارج نکردند و اساسا چرا این محموله در انبار مسقف تخلیه نشده البته مدعی هستند که در آن موقع انبار خالی در بندر چابهار وجود نداشت اما آنالیز ها نشان می دهد در آن مقطع دو انبار خالی موجود بود.

وی با بیان اینکه اداره بندر با هماهنگی صاحب کالا این محموله را در انبار رو باز تخلیه نموده است، گفت: هر چند که گمرک این حوزه مسئولیتی نداشت اما از یک هفته قبل از بارش باران هشدارهای هواشناسی را به صاحب کار، بنادر و استانداری و مقامات استان برای نگهداری درست از انواع کالا به ویژه کالاهای اساسی را به صورت شفاهی و کتبی اعلام نموده بود و در این باره هشدار داده بودیم.

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به ناهماهنگی های وزارت کشاورزی گفت: در حالی که مدیرعامل پشتیبانی امور دام اعلام نموده این محموله متعلق به این مجموعه است، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفته است این محموله متعلق به آنها نیست و همین تناقضات نشان دهنده ناهماهنگی ها در این حوزه است.

لطیفی تاکید نمود: اگر جهاد کشاورزی سریع عمل کند و سرعت کار داشته باشد جوی سبز شده و جوانه زده در اثر باران را می تواند به مصرف دام برساند.

وی در پاسخ به این سوال مدام نهاد مسئول نگهداری از این محموله ها بوده، گفت: این موضوع بستگی به توافق اداره بنادر با صاحب کالا دارد اما طبق قانون هر نوع قراردادی هم رافع مسئولیت سازمان بنادر برای نگهداری از محموله ها نمی گردد.

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به مقدار واردات جو در 9 ماه اول سال جاری گفت: در 9 ماه اول سال جاری یک میلیون و 598 هزار و 86 تن جو به ارزش 463 میلیون و 13 هزار و 368 دلار وارد کشور شده که در حال حاضر قیمت هر تن جو حدود 290 دلار است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5626

به "1.5 تن جو در انبار باز بندر چابهار سبز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1.5 تن جو در انبار باز بندر چابهار سبز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید