10 موزه برتر سال 2017 از منظر معماری

به گزارش دور زمین، سال 2017 با افتتاح چندین موزه و مرکز فرهنگی پیشگام در دنیا همراه بود. مراکزی که اغلب به علت ایده های جسورانه و بلندپروازانه در مدت زمانی کوتاه در میان پروژه های برتر معماری دنیا در این سال شناخته می شوند.

10 موزه برتر سال 2017 از منظر معماری

نشریه دیزاین بوم به رسم هر ساله خود که در آخرین ماه سال میلادی به معرفی لیست ده تایی بهترین پروژه های معماری دنیا می پردازد، سال جاری این لیست را به موزه ها و مراکز فرهنگی برجسته که در 12 ماه گذشته به بهره برداری رسیده اند، اختصاص داده است.

لوور ابوظبی اثر ژان نوول

در اواسط ماه نوامبر، لوور ابوظبی، طراحی شده به وسیله معمار فرانسوی ژان نوول، درهای خود را به روی عموم علاقه مندان گگردده است.

این پروژه در جایگاه یک شهر موزه شامل 55 ساختمان و 23 گالری است.

طرح اصلی این مرکز یک گنبد بزرگ است که 180 متر قطر دارد و به نظر می رسد در بالای ساختمان موزه شناور است. ساختار هندسی پیچیده این طرح شامل 7 هزار و هشتصدو پنجاه 7850 ستاره است که در ابعاد و زوایای مختلف در هشت لایه مختلف تکرار می گردد.

این سقف گنبدی به وسیله حفره های هندسی که مابین این قطعات پدید آمده بازتاب های زیبا و چشم نوازی را شکل داده که به وسیله طراح این مجموعه باران نور نام گرفته است.

خانه لگو اثر بیارکه انگلس

در ماه سپتامبر، خانه لگو (LEGO) با طراحی بیارکه انگلس در دانیش تاون دانمارک که زادگاه لگو است، به بهره برداری رسید.

طراحی این مرکز که از قطعات لگوی معروف الهام گرفته شده است، 21 مکعب سفید را در یک بلوک بزرگ شامل می گردد.

این مجتمع کارگاه های خلاق ساخت لگو را به صورت رایگان برای عموم مردم تدارک دیده است. انتظار می رود که این مجموعه هر ساله نزدیک به 250 هزار بازدیدکننده را به خود جلب کند.

کرک کریستین سن مالک این موزه معتقد است؛ خانه لگو رویای علاقه مندان به این محصول را در یک تجربه استثنایی به بار خواهد نشاند.

موزه هنر معاصر آفریقا اثر توماس هیثرویک

موزه هنرهای معاصر آفریقا با طراحی توماس هیثرویک در ماه سپتامبر درهای خود را به روی علاقه مندان گگردد.

این موزه که عنوان بزرگ ترین موزه اختصاص یافته به هنر معاصر آفریقا در دنیا را به خود اختصاص داده است، در آفریقای جنوبی واقع شده است.

ساختمان موزه در 9 طبقه و در مساحتی نزدیک به 9 هزار و پانصد فوت مربع احداث شده است. این موزه در حقیقت از توسعه و نوسازی یک سیلوی قدیمی که در سال 1990 میلادی بلااستفاده مانده بود، پدید آمده است. این بنای تاریخی با تفسیر استودیوی هیثرویک به نماد پیشرفت اقتصادی در این کشور تبدیل شده است.

موزه مدرسه عالی؛ ونیز

موزه مدرسه (Misericordia) در ونیز یک ساختمان تاریخی است که بخش مهمی از میراث فرهنگی و هنری شهر را تشکیل می دهد.

این بنا سال جاری به وسیله آلبرتو تورسلو و گروپو اومانا تحت بازسازی عمده ای نهاده شده است و در نتیجه یک نمایشگاه بزرگ هنری را به این شهر افزوده است.

این ساختمان که در سال 1583 میلادی ساخته شده، به عنوان یکی از هفت مدرسه عالی این شهر فعالیت می نموده که تا 200 سال پس از آن هم مرتبا در حال توسعه بوده است.

مدرسه ونیز پس از سقوط جمهوری ونیتین بلااستفاده مانده بود و از اوایل 1800 میلادی به عنوان سربازخانه، سپس به عنوان یک انبار و در نهایت به عنوان محل آرشیوهای دولتی مورد استفاده نهاده شد.

گالری مکعب سفید؛ کنگو

گالری مکعب سفید که به وسیله استودیو OMA طراحی شده است، سال جاری در جمهوری دموکراتیک کنگو افتتاح شد.

این موسسه در شهر لوزانا واقع در 650 کیلومتری جنوب شرقی مرکز کشور قرار گرفته است و در پی جذب حمایت اقتصادی و آگاهی لازم برای کارگران مزرعه و ایجاد یک مدل اقتصادی و اکولوژیکی تازه است.

افتتاح این مرکز شروع یک برنامه تحقیقاتی پنج ساله را در دستور کار گردانندگان آن قرار داده است.

موزه هنر بتین اثر رنزو پیانو

در ماه ژوئن سال جاری، یک مرکز هنری با طراحی رنزو پیانو در سانتاندر اسپانیا به بهره برداری رسید.

موزه بتین اولین ساختمان پیانو در اسپانیا است که در سه نمایشگاه اصلی فعالیت دارد.

اولین نمایشگاه به اتومبیل هولر اختصاص داده شده است، دومین بخش مجموعه ای از نقاشی های فرانسیسکو گویا را به نمایش می گذارد و در بخشی دیگر مجموعه دائمی هنر معاصر اسپانیا به نمایش ارائه می گردد.

علاوه بر این، هنرمند اسپانیایی کریستینا ایگلسیاس یک اینستالیشن تعاملی را در این مرکز فرهنگی ارائه نموده است.

موزه ویکتوریا و آلبرت؛ لندن

با خاتمه یافتن بیش از چهار سال عملیات بازسازی 7 موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، این پروژه حالا با عنوان بزرگ ترین مداخله معماری در طول یک قرن اخیر را به خود اختصاص داده است.

موزه ویکتوریا و آلبرت که در سال 1852 در جنوب لندن تأسیس شده است، از بهترین موزه های دنیا به جهت داشتن ذخایر غنی آثار هنری به شمار می رود.

موفقیت این موزه بیشتر مرهون پروژه بازسازی گالری ها و بعلاوه برپایی چندین نمایشگاه بسیار پرفروش است، ضمن این که این موزه در سال 2010 به رکورد جذب بیش از 493 هزار بازدیدکننده از 87 کشور جان دست یافت.

مرکز فرهنگی تئوپانزولکو

ایزاک بروی طراح مرکز فرهنگی تئوپانزولکو است.

مرکز فرهنگی تئوپانزولکو شامل یک سالن تماشایی با 900 جایگاه در مجاورت سایت باستان شناسی کوئینووا در مکزیکو است.

این ساختمان شیب موجود در سایت را در برمی گیرد و دارای یک سالن اجتماعات بی نظیر در پشت بام است و از منظر پانوراما بر روی خرابه های هرم ساخته شده به وسیله بومیان سرخ پوست این منطقه مجاور است.

موزه کاساما؛ توکیو

در ماه اکتبر، موزه کاساما با نمایش بیش از 600 اثر از این هنرمند در توکیو افتتاح شد. موزه کاساما اولین موسسه ای است که به طور کامل به کاساما اختصاص داده شده است.

کاساما یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر دنیا است و این موزه اختصاصی فرصتی برای شناخت راستا هنری او و تبدیل شدن به یکی از مشهورترین هنرمندان برجسته قرن بیستم را در اختیار بازدیدکنندگان می گذارد.

بنای یادبود سان یانگ

بنای یادبود و موزه یانگ با طراحی استودیو کوما در استان جیون سانگ کره جنوبی ساخته شده و به زندگی یانگ که در سال 1950 کشته شد، اختصاص دارد.

این موزه بتنی به عنوان یک یادبود فضایی نمادین در نظر گرفته شده است. طراحی و فضاهای نمایشگاهی آن به وسیله سه اصل اساسی مقاومت، فداکاری و صلح شکل گرفته است.

منبع: کجارو / onlineartgallery.ir
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5285

به "10 موزه برتر سال 2017 از منظر معماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 موزه برتر سال 2017 از منظر معماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید