گروت و انواع آن

به گزارش دور زمین، گروت ماده ای چسبناک است که می تواند برای پر کردن فضای بین دو عنصر به منظور اتصال آن ها یا ایجاد آب بندی استفاده شود.

گروت و انواع آن

به گزارش خبرنگاران بنابر اعلام پارسمان سازه، به طور کلی گروت مخلوطی از آب، سیمان، ماسه و افزودنی بوده و در اتصال المان­های بتنی پیش ساخته، زیر صفحه ستون­ ها Base Plate، پر کردن حفره­ ها و ترک­ ها و آب بندی اتصالات مانند اتصالات بین کاشی­ ها استفاده می­ شود. گروت­ها روان و متراکم هستند و برای پر کردن شکاف­ ها یا به عنوان تقویت کننده در سازه­ های موجود استفاده می­ شوند. همچنین برای نصب ماشین آلات صنعتی، جرثقیل­ ها، پایه پل­ها، اتصالات و روزنه­ های لوله کشی، ترمیم کرمو شدگی اجزای بتنی، پر کردن حفرات و ... از گروت استفاده می ­شود. گروت به علت ویسکوزیته پایین پس از پخش شدن به راحتی درون شکاف ­ها را پر می­ کند.

گروت­ها در انواع مختلفی وجود دارند و در یک دسته بندی کلی می­ توان­ آن­ها را به دو دسته گروت­ های سیمانی و گروت­ های شیمیایی تقسیم کرد. گروت سیمانی بدون انقباض، گروت پلیمری و گروت اپوکسی جزو رایج­ ترین گروت­ ها هستند.

گروت سیمانی

گروت سیمانی متداول ­ترین نوع گروت­ در جهان بوده و استفاده گسترده­ای دارد. از گروت سیمانی غالبا برای ایجاد یک سطح باربر سخت بین بیس پلیت سازه و شالوده زیر آن و یا دال بتنی زیر بیس پلیت استفاده می­ شود و در انتقال بار کلی ستون به فونداسیون بتنی کمک می­ کند. گروت سیمانی به طور معمول در شرایط ذیل مورد استفاده قرار می­ گیرد:

  • در ساخت و سازهای عمومی
  • برای نصب انکربولت­ها، کابل­ ها و میله­ ها زمانی­ که نیاز به مقاومت کششی بالا نباشد
  • برای نصب ماشین آلات و تجهیزاتی که در محیط­ های با دمای نوسانی و یا بالای 200 فارنهایت قرار داشته باشند
  • برای نصب سازه­ ها ویا ماشین آلاتی که بار دینامیکی زیاد تولید نمی­ کنند

گروت ماسه­ ای

گروت ماسه ­ای به عنوان پرکننده بیشتر برای سرامیک، سنگ و یا هرنوع کاشی با اتصال دوغاب استفاده می­ شود. این ماده از سیمان پرتلند، ماسه و افزودنی­ تشکیل شده است، با آب مخلوط شده و در محل ریخته می­ شود و خشک شدن آن تقریباً 24 ساعت به طول می­ انجامد. گروت­ های سیمانی ماسه­ ای شامل ذرات ماسه نسبتاً بزرگی هستند که قابل مشاهده و لمس بوده و ظاهری شبیه ریگ دارند. گروت ماسه­ ای معمولاً هنگامی توصیه می­ شود که درزها دارای عرض برابر با 3 میلی­متر یا بیشتر باشند، ماسه نیز قدرت اتصال بیشتری را فراهم کرده و از ترک خوردن جلوگیری می­ کند.

گروت بدون ماسه

گروت بدون ماسه که گروت دیواری نیز نامیده می­ شود، در اصل همان گروت ماسه­ ای اما بدون ماسه درشت است. از این گروت نیز برای پر کردن درز کاشی و سنگ نمای صیقلی با عرض درز کمتر از 3 میلی­متر استفاده می­ شود. گروت­ های بدون ماسه بافت بسیار نرم­تری دارند، زیرا ذرات غیر سیمانی موجود در آن­ها به شکل پودرهای بسیار ریز هستند. این نوع گروت معمولا برای درزهایی استفاده می­ شود که عرض آن­ها بین 1.5 تا 3 میلی­متر باشد.

گروت اصلاح شده پلیمری

گروت­ های سیمانی ممکن است با افزودنی پلیمری فرموله شوند، که این کار به دوشکل انجام می­ شود، یا مخلوط خشک اصلاح می­ شود و یا افزودنی حین مخلوط شدن گروت با آب به آن اضافه می ­شود. این افزودنی ها ترکیبی از اکریلیک و لاتکس هستند و جذب آب را کاهش داده، مقاومت را افزایش داده و ماندگاری رنگ را نیز بهبود می­ بخشند. از ویژگی­ های گروت پلیمری مقاومت بالا در کشش و خمش، خاصیت آب­ بندکنندگی مطلوب، مقاومت سایشی مطلوب و مقاومت بالا در برابر اثر آب شور دریا می ­باشد. از این گروت به عنوان پرکننده درز کاشی­ های کف و دیوار خصوصا کاشی­ های شیشه ­ای یا سنگی یا هر نوع کاشی کاری که در آن نیاز به گروت تمیزتر و قابل انعطاف باشد استفاده می ­شود.

گروت فوران

گروت فوران نوعی گروت شیمیایی دو جزئی بوده و شامل رزین فوران و پودر فیلر همراه با کاتالیزور اسید می­ باشد. این کاتالیزور اسیدی است که باعث می­ شود رزین فوران دچار تغییر شود و یک رزین حرارتی ایجاد می­ کند که دارای مقاومت شیمیایی، فیزیکی و حرارتی بی­ نظیری است.

گروت اپوکسی

اپوکسی اولین بار در سال 1936 شناخته شد، با این حال تا دهه 50 به شکل تجاری در دسترس نبود. در همین دهه بود که از این ماده در صنعت ساختمان نیز استفاده شد و نتایج امیدوارکننده­ای از خود نشان داد. استفاده از اپوکسی در صنعت ساختمان­های بتنی بسکمک از مسائل را برطرف کرد. آزمایشات نشان داده اپوکسی دارای چسبندگی خوب با بتن، مقاومت چسبندگی بالا، مقاومت بالا در محیط­های سخت، استفاده راحت و جمع شدگی اندک پس از استفاده می­ باشد.

اپوکسی­های فرموله شده حال حاضر از انواع مختلفی از رزین­ ها و سخت کننده­ ها تشکیل شده و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می­ گیرند. امروزه از اپوکسی­ها برای نصب ماشین آلات صنعتی نیز استفاده می­ شود.

گروت های اپوکسی معمولا از سه جزء تشکیل می­ شوند: رزین، عامل عمل آوری یا سخت کننده، و سنگدانه. رزین جزء اول این ترکیب است و جزء دوم گروت اپوکسی عامل سخت کننده است. گستره وسیعی از مواد می­ توانند به عنوان سخت کننده در گروت اپوکسی به کار فرایند، که رایج­ ترین آن­ها آمین­ ها هستند، مشخصا آمین­ های آلیفاتیک و آروماتیک. با ترکیب این دوجزء واکنش­ های شیمیایی بین آن­ها رخ داده و سخت شدگی آغاز می­ شود.

کاربردهای گروت اپوکسی

در حالت کلی برای استفاده در شرایط ذیل گروت اپوکسی پیشنهاد می ­شود:

  • کسب مقاومت اولیه بسیار بالا
  • مقاومت بالای شیمیایی و مقاومت دربرابر روغن­ ها
  • میراگرایی ارتعاشات
  • در مواردی که چسبندگی بسیار بالای فونداسیون با ماشین آلات صنعتی یا بیس پلیت به منظور حصول یکپارچگی سازه مدنظر باشد
  • برای نصب انکربولت­ها، کابل­ها و یا میله­ با مقاومت کششی بالا
  • برای تحمل بارهای دینامیکی
  • برای پر کردن عمقی خلل و فرج و یا ترک بتن

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5069

به "گروت و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروت و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید