پوکه معدنی سنگ قیمتی

به گزارش دور زمین، پوکه معدنی ماده خام بسیاری از محصولات از خمیردندان گرفته تا کشاورزی، از صنایع دفاعی تا بخش ساختمانی است

پوکه معدنی سنگ قیمتی

در فارسی با نام هایی مانند سنگ پا ، سنگ کف، سنگ پاشنه، زنگار، پوکه معدنی بام پوکه ، کووک شناخته می گردد. در زبان ترکی به درشت دانه ها pumiz و به دانه های ریز pumicite می گویند.

شناخته شده است که اولین بار به وسیله یونانیان باستان استفاده شد. پوکه معدنی در خلاصه معماری Vitruvio در قرن اول قبل از میلاد ذکر شده است. Vitruvio پوکه معدنی را سبک تر از آب و بنابراین شناگران تعریف می نماید. بعلاوه بیان می نماید که آب را جذب نمی نماید و بهداشتی است. در زمان رومیان باستان از پوکه معدنی بیشتر در ساخت حمام های حرارتی و معابد استفاده می شد. در آلمان، استفاده از آن در شهر راینلند در دهه 1800 شروع شد. در اروپا علاقه ای به سنگ پوکه وجود نداشت. در ایالات متحده آمریکا، استفاده از پوکه معدنی به عنوان مصالح ساختمانی در اواسط قرن 18 در کالیفرنیا شروع شد. در 30 سال گذشته، توسعه فناوری و افزایش آگاهی زیست محیطی، استفاده از سنگ پا را فراگیر نموده است. فراوری پوکه معدنی برای اولین بار در ایران در سال 1988 شروع شد.

این یک ساختار شیشه ای آتشفشانی است. به طور کلی رنگ پوکه معدنی روشن است و از سفید تا کرم، آبی، خاکستری فرق دارد، اما می تواند سبز، قهوه ای و سیاه نیز باشد. در نتیجه فعالیت های آتشفشانی اسیدی و بازی تشکیل شده است. سنگ متخلخلی که آب کریستالی ندارد و معمولاً حاوی ترکیب ریولیت است. پوکه اسیدی؛ به رنگ سفید، مایل به سفید، شایع تر است و چگالی آن بین 0.5-1 گرم بر سانتی متر مکعب است. از طرف دیگر پوکه معدنی پایه یک نوع پوکه قهوه ای مایل به سیاه است که خارجی ها به آن اسکوریا می گویند و در ترکی آن را به سنگ بازالتی می شناسند و وزن مخصوص آن 2-1 گرم بر سانتی متر مکعب است.

پوکه معدنی در کجاها استفاده می گردد ؟

پوکه معدنی در نزدیک به 250 بخش استفاده می گردد. حساس ترین حوزه استفاده، صنایع دفاعی است. بعلاوه در زمینه بسیار وسیعی در صنایع شیمیایی استفاده می گردد. سنگ پوکه به عنوان سفید نماینده در بیشتر خمیردندان هایی که امروزه استفاده می کنیم استفاده می گردد. بعضی از شهرداری های اروپا سنگ پا را به عنوان ماده اصلی تصفیه در تصفیه آب آشامیدنی می دانند. در شرایطی که کشاورزی بدون خاک در بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد به جای خاک در گلخانه ها و منطقه ها متروک استفاده می گردد.

برجسته در میان بخش هایی که از پوکه استفاده می گردد.

کاربرد پوکه معدنی در ساخت و ساز

پوکه به عنوان سنگدانه در صنعت ساختمان سازی برای به دست آوردن بتن سبک استفاده می گردد. پوکه معادل یک سوم تا دو سوم وزن شن و ماسه معمولی است. همین شرایط را می توان در بتن ساخته شده با پوکه مشاهده کرد. از آنجایی که بتن ساخته شده از پوکه بسیار سبک تر از بتن معمولی است، حمل و نقل و استفاده از آن آسان است و در زمان و نیروی کار صرفه جویی می گردد.

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

طبق گفته شرکت نهال سرا nahalsara.com ماده ای که به طور گسترده به عنوان محیط رشد گیاه استفاده می گردد. خواص فیزیکی و شیمیایی آن تغییر نمی نماید. این امکان استفاده مکرر از آن را فراهم می نماید. در عین حال، از آنجایی که سبک تر از خاک است، پردازش، حمل و نقل و استفاده در محل آسان است. به همین علت از پوکه معدنی برای سال اول کشت نهال گل محمدی و نهال پالونیا و نهال تمشک استفاده می نمایند.

کاربرد پوکه معدنی در نساجی

یکی از مهمترین زمینه های استفاده از پوکه، صنعت نساجی است. در این بخش، پوکه به طور گسترده در فرآیند سفید کردن استفاده می گردد که معمولاً به عنوان سنگ زنی جین شناخته می گردد. با این فرآیند رنگ پارچه های جین باز شده، سفید شده و پارچه نرم می گردد.

کاربرد پوکه در شیمی:

به عنوان یک حامل در صنعت آفت کش ها و کبریت، به عنوان یک عامل ضد چسبندگی برای جلوگیری از کثیف شدن کودهای مصنوعی، به عنوان کیک و پودر پولیش در خمیردندان ها و دندانپزشکی، به عنوان یک ماده جاذب در بسیاری از زمینه ها و به عنوان ماده ای استفاده می گردد. افزودنی در صنعت نظافت و شوینده بعلاوه به عنوان افزودنی در رنگهای نوع خاص، رنگهای آکوستیک و عایق، پوششهای دیواری خشن، رنگهای ترافیکی، رنگهای نوع بدون لغزش استفاده می گردد.

سایر بخش ها

به عنوان ساینده در صنایع فرآوری جواهرات، فلز، شیشه و پلاستیک، به عنوان یک عامل تمیز نماینده حساس در فراوری لوله های تلویزیون، مدارها و تراشه ها، به عنوان یک ماده افزودنی در فراوری لاستیک های خودرو از نوع چسبنده و غیرلغزش جاده، در کنترل یخ زدگی بزرگراه های آسفالتی، تزئینی و عایق، در ساخت مواد پوشش سقف سبک وزن استفاده می گردد.

پوکه معدنی در کجا پیدا میشه؟

تراکم ذخایر در ایران در منطقه ها تبریز بستان آباد و کردستان شهرستان قروه و متمرکز است. ذخایر موجود در شهرستان قروه ، به ویژه در روستاه احمد آباد و در منطقه حبیب معظمی متمرکز شده اند.

از کجا می تونم این سنگ قیمتی را تهیه کنم؟

برای تهیه انواع پوکه معدنی با کیفیت مقرون به صرفه می توانید با به سایت مراجعه کنید و با شماره های داخل سایت تماس حاصل بفرمایید تا کارشناسان شرکت شما را در نحوه خرید و انتخاب پوکه مورد نظر هدایت نمایند تا محصول مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید تا دوباره کاری براتون نگردد.

منبع: اتاق
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5809

به "پوکه معدنی سنگ قیمتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوکه معدنی سنگ قیمتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید