کوه اورست ، آیا بلندترین قله دنیا است؟

به گزارش دور زمین، کوه اورست با داشتن ارتفاعی برابر با 8،848 متر بالاتر از سطح دریا، بلندترین کوه دنیا است. ارتفاع این کوه آخرین بار در سال 2020 میزان گیری شد و زمانی کاملا غیرقابل عبور، به نظر می رسید. این منطقه بین نپال و تبت، منطقه خودمختار چین واقع شده است. در قرن نوزدهم، این کوه به افتخار جورج اورست، نقشه بردار سابق هند نامگذاری شد. نام تبتی آن Chomolungma است که به معنای الهه مادر دنیا است. نام نپالی آن ساگارماتا است که معانی مختلفی دارد.

کوه اورست ، آیا بلندترین قله دنیا است؟

این حقیقت دارد که قله اورست شگفتی طبیعی سیاره زمین است، یک پدیده جغرافیایی شگفت انگیز که در آن کوهها تا لبه اتمسفر بالا می فرایند. برای شرپاهای محلی، اورست دارای ارزشهای مقدس و معنوی است. مردم محلی کوه را می پرستند. کوهنوردان برای صعود به قله می میرند. برای کاوشگران و علاقه مندان به ماجراجویی، اورست به سادگی یک مقصد رویایی است. با توجه به همه این دلایل، هر کوهنوردی آرزو دارد که حداقل یکبار در زندگی خود به قله اورست برسد. اگر علاقمند سفر به اروپا هستید، از تور اروپا خبرنگاران تماشا کنید.

در ادامه این مقاله بعضی از حقایق جالب و شگفت انگیز در خصوص کوه اورست و صعود به آن برای آگاهی شما آورده شده که پیشنهاد می کنیم تا انتهای آن با ما باشید.

20 حقیقت جالب و شگفت انگیز از کوه اورست که باید بدانید

    1. کوه اورست از نظر فنی بلندترین کوه دنیا نیست!

اگرچه کوه اورست بلندترین کوه از سطح دریا است، اما Mauna Kea هاوایی با 10،210 متر بلندترین کوه دنیا محسوب می گردد، اما تنها 4،205 متر بالاتر از سطح دریا است.

  1. نام اورست در ابتدا به وسیله اندرو واو مطرح شد

Andrew Waugh، نقشه بردار انگلیسی (21-1810)، نام بلندترین قله دنیا یعنی کوه اورست را انتخاب کرد.

3. چین و نپال صاحبان کوه اورست هستند.

کوه اورست در مرز نپال و تبت (چین) است. نپال صاحب ضلع جنوبی اورست و چین ضلع شمالی آن است.

برای سفر به اروپا، شما به ویزای شینگن احتیاج دارید.

  1. کوه اورست اکنون 8،848.86 متر ارتفاع دارد.

همانطور که می دانید کوه اورست بخشی از رشته کوه هیمالیا می باشد که شامل تمام قله های 8000 متری و بیشتر صد قله بلند دنیا است. بلندترین قله آن، اورست دارای 8،848.86 متر ارتفاع [2020] است.

  1. قله اورست در هر قرن 40 سانتی متر بالا می رود!

هیمالیا در اثر بالا بردن صفحه اوراسیا ناشی از لغزش صفحه هند در زیر آن شکل گرفته است. اورست به طور میانه سالانه 4 میلی مترو یا حدود 40 سانتی متر در هر قرن رشد می نماید.

  1. کوه اورست دارای دو ارتفاع است.

الف) 8،848.86 متر (با پوشش برف / یخ) ارتفاع رسمی شناخته شده به وسیله چین و نپال در سال 2020 است.

ب) 8،844.43 متر (ارتفاع زمین شناسی) که به وسیله چین مقدار گیری شده و به وسیله نپال نیز به عنوان ارتفاع سنگ اورست شناخته می گردد.

  1. کوه اورست دورترین نقطه از مرکز زمین نیست.

اگرچه کوه اورست بلندترین کوه در دنیا است، اما دورترین نقطه از مرکز زمین در بالای کوه Chimborazo (ارتفاع 6310 متر) در اکوادور، آمریکای جنوبی است.

8. قله اورست حدود 60 میلیون سال قدمت دارد.

زمین شناسان معتقدند که اورست فقط حدود 60 میلیون سال قدمت دارد. اگر این طور باشد، قله اورست باید اکنون سریعتر از گذشته رشد کند، زیرا با توجه به مقدار گیری های اخیر، 4 میلی متر در سال، حدود 2 میلیون سال طول می کشد تا ارتفاع اورست 8،848 متر افزایش یابد. سن 460 میلیون سال میانگین رشد اورست را در حدود 0.01 میلی متر در سال می نماید.

  1. آب و هوای اطراف کوه اورست یکی از سخت ترین آب و هواها در دنیا است.

از ارتفاع 5300 متری، کوه در تمام طول سال پوشیده از برف و یخ است و رخداد هایی همانند طوفان و بوران های شدید در این محوطه غیر معمول نیست. افرادی که می خواهند از کوه بالا فرایند برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این طوفان ها، برف، بوران و سرمازدگی باید از عینک های مخصوص و لباس گرمی که به صورت اختصاصی برای محافظت در این آب و هوا طراحی شده، استفاده نمایند.

  1. هیچ موجود زنده ای در بالای کوه اورست زندگی نمی نماید.

به علت آب و هوای سخت و کمبود اکسیژن، در بالای کوه اورست هیچ گونه موجود زنده از قبیل جانور و گیاه وجود ندارد. در زیر ارتفاع 6000 متری، حیواناتی مانند پلنگ برفی، طاهر هیمالیا (گونه ای بز مانند) و یاک هیمالیا یافت می گردد.

  1. تماشا اجساد مرده یک صحنه معمول در کوه اورست است.

هنگامی که مردم از کوه نوردی در اورست می میرند، بدن آنها در کوه رها می گردد و به عنوان نشانه ای برای کوهنوردان دیگر تبدیل می گردد. به علت وجود یخ در کوه اورست، دفن جسد در این کوه تقریباً غیرممکن است. حمل و کشیدن اجساد مرده نیز به علت کوشش جسمی مورد احتیاج در محیط کم اکسیژن برای هر کسی چالش بزرگی است.

  1. حدود 300 نفر در کوه اورست فوت نموده اند.

کوهنوردان اورست بارها با تهدیدهای بسیاری در مقابل زندگی و حیات خود روبرو می شوند. بزرگترین دلایل مرگ در کوه اورست، بهمن، هیپوکسی، خستگی و هیپوترمی و بعلاوه سقوط یا سایر حوادث ناتوان نماینده است.

  1. اندازه میانه مرگ و میر در کوه اورست حدود 2٪ است.

اندازه مرگ و میر تجمعی در حدود 2٪ [2018] است که اورست را به هفتمین کوه مرگبار دنیا تبدیل نموده است.

  1. منطقه مرگ در کوه اورست بالاتر از ارتفاع 8000 متر است.

منطقه مرگ، منطقه بالاتر از ارتفاع 8000 متر (26000 پا) در کوه اورست تعریف شده است. در چنین ارتفاعی، غلظت اکسیژن تنها 1/4 از سطح دریا است، به این معنی که بیشتر انسانها بدون اکسیژن اضافی نمی توانند بیش از چند دقیقه زنده بمانند.

  1. هنگام بالا رفتن از کوه اورست یک قانون ساعت 2 وجود دارد.

کوهنوردان به علت هوای سرد و غیر قابل پیش بینی، باید حتما تا ساعت 2 بعد از ظهر به قله برسند، در غیر این صورت تجربه نشان داده است که آنها باید برای جلوگیری از گرفتار شدن در منطقه مرگ یا کمبود اردوگاه در اثر کمبود نور و افت دما، به عقب برگردند.

  1. بخشی از از فیلم اورست واقعا در کوه اورست فیلمبرداری شده است.

فیلم اورست داستان واقعی در خصوص فاجعه کوه در سال 1996 را روایت می نماید. بخشهایی از این اقدام در اورست، در مکانی با ارتفاع 4750 متر در نپال، که فاصله زیادی با EBC آن ندارد، فیلمبرداری شده است. بیشتر صحنه های دیگر در استودیو فیلمبرداری شده است.

  1. Francis Arrestive به زیبای خفته در اورست معروف است.

وی اولین زنی بود که بدون تأمین اکسیژن به قله اورست رسید اما به علت ضعف شرایط، در راه بازگشت درگذشت. Francis Arrestive از سال 1998 در اورست خفته است.

  1. صعود به قله اورست 10 هفته طول می کشد.

برای صعود به اورست، باید خود را با ارتفاعات سازگار کنید. این بدان معناست که شما باید هفته ها در اردوگاه های پایه تمرین نموده و منتظر بمانید. سپس وقتی آماده شدید و در صورتی که هوا مناسب بود، می توانید به قله بروید. زمان واقعی صعود از پایین ترین پایگاه پایه به قله فقط چند روز است اما همین زمان را باید صرف برگشت و پایین آمدن نیز بکنید.

  1. هلیکوپترها نمی توانند به بالای کوه اورست پرواز نمایند.

به طور کلی، یک هلی کوپتر می تواند تا ارتفاع 5000 متری پرواز کند. در مکان های بالاتر، مانند قله اورست، تراکم کم هوا به این معنی است که پروانه ها دیگر نمی توانند حرکت نمایند. هلی کوپترهای با کارایی بالا می توانند به پایین ترین اردوگاه های اصلی اورست (ارتفاع 5200 متر در چین ؛ 5300 متر در نپال) برسند.

20. هواپیماها می توانند بر فراز کوه اورست پرواز نمایند.

هواپیماهای هوانوردی امروزی می توانند در ارتفاعات 8000 تا 10،000 متر پرواز نمایند. پرواز بر فراز کوه اورست برای هواپیما مسئله ای ایجاد نمی نماید اما فرود در اورست غیرممکن است.

منبع: ژیوار
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5639

به "کوه اورست ، آیا بلندترین قله دنیا است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "کوه اورست ، آیا بلندترین قله دنیا است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوه اورست ، آیا بلندترین قله دنیا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید