کسی صدای حافظان امنیت را می شنود؟ ، شرایط سربازان در شهرهای مرکزی و مرزی خوب نیست

به گزارش دور زمین، همچنان صدای سربازان به عنوان حافظان امنیت و مرزهای کشور در مورد شیوع ویروس کرونا شنیده نمی گردد، حقیقت این است که شاید در پادگان های شهر تهران اوضاع نسبتا خوب باشد اما در شهر های دیگر چندان رعایت نمی گردد؛ اغلب پادگان ها مخصوصا پادگان های منطقه مرکزی و مرزی کشور شرایط خوبی ندارند.

کسی صدای حافظان امنیت را می شنود؟ ، شرایط سربازان در شهرهای مرکزی و مرزی خوب نیست

گروه اجتماعی خبرنگاران- سیده زهرا حسینی؛ از اینکه شرایط سربازان و شرایط پادگان ها باید چطور باشد، بگذریم. از اینکه همه میدانیم شرایط زندگی سربازان در پادگان ها، شرایط خوبی نیست و از اینکه عده ای معتقدند سرباز باید سختی بکشد تا بتواند با شرایط جنگی نیز خود را وفق کند نیز بگذریم.

به هرحال سرباز در هر موقعیت و با هر عنوانی که باشد باید احتیاج های اولیه او برای زندگی فراهم گردد و این جمله را با هیچ منطقی نمی توان کتمان کرد که او نباید یا لازم نیست احتیاج های اولیه مثل جیره غذایی مناسب با حجم کاری و امکانات بهداشتی لازم در محلی که موظف به زندگی است را دارا باشد.

سربازان موظفند در طول دوره آموزشی و خدمت خود مدتی را در اختیار نهاد های نظامی باشند و در پادگان زندگی نمایند. بعضی از آنان به راحتی دسترسی به خارج از پادگان را ندارند و در نهایت به همان امکانات غذایی و بهداشتی که توسط مسئولین نظامی در اختیارشان قرار می گیرد قناعت می نمایند. البته که به صراحت می توان گفت: شواهد و آنچه از شرایط درون پادگان ها گفته و شنیده می گردد نشان میدهد که نه امکانات غذایی مناسبی در اختیار این قشر است و نه امکانات بهداشتی اولیه.

قطعا از این موارد در شرایط عادی هم نمی توان گذشت و باید دید به چه دلیل نهاد های نظامی کشور همچون ارتش، سپاه و نیروی انتظامی برای شرایط زندگی سالم سربازان کوشش نمی نمایند و یا حداقل اینطور به نظر می رسد که کوششی صورت نمیگیرد. بقول یکی از همین سربازان: مگر سرباز جز اینکه باید خدمت کند، گناه دیگری دارد که به او توجه نمی گردد؟ اما واقعا مگر غیر از این است که تمام وقت، برای سربازان می نویسیم که امنیت مرز ها و داخل کشور را مدیون جان برکف بودن شما در کف میدان هستیم؟ مگر نه اینکه در توصیف آن ها میگوییم حافظان کشور؟ پس چه می گردد که با وجود این تعاریف، اما به سلامتی حافظان امنیت کشور اهمیت نمیدهیم و در این شرایط بحران و شیوع ویروس کرونا در کشور، صدای آن ها را نمی شنویم؟

نزدیک به هشت روز از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد و تقریبا نهاد های مسئول و موظف، بر اساس اختیارات خود به همه اقشار جامعه توجه نموده اند از افراد سالمند تا دانش آموزان و دانشجویان و همه مسئولین نیز در مورد اقدامات خود در جلوگیری از ویروس کرونا بیش از این نیز گزارش داده و بقدر جامع و مانعی از اقدامات خود با رسانه ها تبادل نظر نموده اند.

همه اقشار به جز سربازان و همه مسیولین بغیر از فرماندهان نظامی که تنها به پاسخی کلی و تکراری از شرایط و اوضاع بسنده نموده اند و نه از شرایط سلامت سربازان گزارش میدهند و نه از تعداد سربازان مبتلا به این ویروس و نه همچنین از اقدامات بهداشتی و سلامتی لازم برای این قشر و هرچه که از درون پادگان ها به گوش می رسد اخباری ضد و نقیض و گاهی ترسناک و اسفبار از شرایط رسیدگی ها و بهداشت درون پادگان ها و سلامت سربازان است و در نهایت آماری قابل توجه از مبتلایان و سربازان مشکوک که به بیمارستان های هر شهر منتقل شده اند.

سوال اینجاست که رسانه ها تا کی باید آمار ها و شرایط بخش های نظامی را از منابع و افراد غیر رسمی بشنوند؟ و تا کی باید فرماندهان و مسئولان نظامی از گفتن دقیق شرایط سربازان، سرباز زنند و به بیان نکات و جملاتی کلی همچون سربازان در شرایط خوبی هستند و برای سلامت سربازان برنامه هایی پیش بینی شده است بسنده نمایند؟

به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا شیخ، معاون تربیت و آموزش ارتش ضمن بازدید از مرکز آموزش 01 شهدای وظیفه نزاجا از اقدمات انجام شده در ارتش جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری و مقابله با گسترش ویروس کرونا، می گوید: قاعده نظامی گری در کل جهان حکم می نماید که در شرایطی که کشور با بحران روبرو می گردد، نیرو های نظامی آمادگی و توان خود را حفظ نمایند تا بتوانند به سایر دستگاه ها و نیرو ها نیز یاری برسانند؛ به همین دلیل نیرو های مسلح در تمامی کشور ها از جمله جمهوری اسلامی ایران بر این قاعده راسخ هستند که نیروی انسانی خود را به عنوان ظرفیت های مورد احتیاج جامعه در بهترین شرایط ممکن نگهداری نمایند.

بیشتر بخوانید:

سربازان با کرونا چه می نمایند؟ / شرایط سلامت و بهداشت پادگان ها چگونه است؟

او می گوید: گسترش ویروس کرونا در سطح کشور به طور قطع به عنوان یک تهدید برای کشور محسوب می گردد و ما سلامت نیروی انسانی خود را در پادگان ها در بهترین شرایط بهداشتی محیطی لحظه به لحظه رصد نموده ایم.

معاون تربیت و آموزش ارتش در ادامه اضافه کرد: ما برای حفظ سلامتی کارکنان پایور و وظیفه محیط پادگان ها را کاملاً ایزوله نموده ایم لذا خانواده های سربازان اطمینان خاطر داشته باشند که فرزندانشان در پادگان ها از سلامتی کامل برخوردار خواهند بود.

امیر شیخ در رابطه با سلامتی سربازان گفت: در واقع تمامی اماکن پادگان ها ایزوله هستند. همه ورودی ها و خروجی ها کنترل می گردد. افراد هنگام ورود به پادگان غربالگری پزشکی می شوند و چنانچه فردی مشکوک به بیماری باشد از ورود این فرد به پادگان جلوگیری به عمل آمده و سریعاً شخص را به بهداری ها منتقل می کنیم؛ بنابراین جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

چند نکته در مورد صحبت های امیر شیخ حایز اهمیت است، نکته اول آنکه طبق گفته ها و آنالیز ها، مرکز آموزش شهدای وظیفه 01 نزاجا امکانات و شرایط نسبتا خوبی را دارد و از این جهت چندان احتیاجی به نگرانی در مورد این مرکز نبوده و نیست، اما آیا شرایط و امکانات مراکز آموزشی در دیگر شهر ها همچون زنجان، اراک، کرمانشاه، سمنان نیز شرایط خوبی را دارند؟ آیا بهتر نیست فرماندهان و امیران ارتش و سرداران سپاه برای آنالیز دقیق تر شرایط، از شرایط محل زندگی سربازان و شرایط زندگی پادگان های شهر های مناطق محروم یا پادگان های مرزی نیز در این شرایط حساس بازدید نمایند؟

حقیقت این است که شاید در پادگان های شهر تهران اوضاع نسبتا خوب باشد، اما در شهر های دیگر چندان رعایت نمی گردد؛ طبق گزارشاتی که از نواحی مختلف برای خبرنگاران ارسال شده است، اغلب پادگان ها مخصوصا پادگان های منطقه مرکزی و مرزی کشور شرایط خوبی ندارند و نه تنها مواد ضدعفونی نماینده که حتی مایع دست شویی نیز پیدا نمی گردد و با وجود تذکر فراوان متخصصان و پزشکان در مورد داشتن تغذیه سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن، اما نه تنها جیره غذایی سربازان، مناسب با شرایط فعلی تغییری ننموده است که حتی بوفه پادگان ها نیز مواد غذایی توصیه شده همچون مواد دارای ویتامین C را ندارند تا حداقل سربازان خود با هزینه شخصی، این مواد غذایی را تهیه نمایند.

بیشتر بخوانید:

شرایط تغذیه سربازان در شرایط شیوع کرونا چگونه است؟ / بعضی پادگان ها سلیقه ای عمل می نمایند

از طرفی گفته شده که آموزش های لازم به سربازان داده شده است، اما هنوز اقلام بهداشتی لازم همچون ماسک در بسیاری از پادگان ها به آن ها تعلق نگرفته و در بعضی پادگان ها نیز گفته شده که سرباز باید با هزینه شخصی خود تهیه کند؛ نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که اولا صرف آموزش منجر به جلوگیری از ابتلا نمی گردد و قدرت سرایت این ویروس به قدری بالاست که با نادیده گرفته شدن نکته ای، همچون تغذیه نامناسب و ضعف در قوای ایمنی بدن باعث سرایت می گردد. نکته دوم آنکه به فرض که گفته شده که سرباز، خود اقلامی همچون ماسک را تهیه کند، اما همه این موضوعی را به خوبی میدانیم که متاسفانه ماسک براحتی در داروخانه ها پیدا نمی گردد و با وجود ادعای فراورینمایندگان مبنی بر فراوری انبوه اقلامی چون ماسک و مایع ضد عفونی نماینده هنوز با مشکل کمبود و نایاب بودن این اقلام روبرو هستیم و قطعا سربازی که غیر بومی است و از شهری دیگر برای گذراندن دوره خدمت خود آمده، براحتی نمی تواند تمام شهر را دنبال ماسک بگردد؛ پس بهتر است که نهاد های نظامی خود، برای سربازان به عنوان قشر خاص جامعه که دسترسی کامل و تمام وقت به امکانات شهری را ندارند، حداقل امکانات اولیه بهداشتی را همچون ماسک، مایع ضد عفونی نماینده تهیه نمایند.

با توجه به اینکه همواره گفته می گردد که در محل زندگی مشترک همچون سوله استراحتگاه سربازان، بیماری یک نفر براحتی به دیگران هم سرایت می نماید پس قطعا قدرت شیوع و سرایت ویروس کرونا در پادگان ها به دلیل محل خواب و خوراک مشترک سربازان، به مراتب بیش تر و قوی تر خواهد بود و این جمله بشدت ترسناک است، اما اگر ویروس کرونا 2019 در پادگان های کشور شیوع پیدا کند، فاجعه ای غیر قابل انکار رخ خواهد داد. آیا واقعا نباید در این شرایط حساس نظارتی جدی بر ارگان ها و پادگان های نظامی دیگر شهر ها باشد؟

با وجود تماس مکرر با مسئولین امر مربوطه همچنان اما نتیجه قطعی در مورد سربازان، سلامت آن ها و بهداشت پادگان ها به دست نیامده و همچنان گزارشی درست از برنامه های عملی مسئولان برای تقویت سلامت سربازان ویژه تغذیه آنان ارائه نشده و خبرنگاران ضمن پیگیری شرایط سلامت سربازان و بهداشت پادگان ها از مسئولین نیز می خواهد در ارتباط با رسانه ها و ارایه آمار و اخبار لازم با رسانه ها همکاری بیشتری داشته باشند تا این موضوع دست مایه کاسبان شرایط فعلی نگردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2436

به "کسی صدای حافظان امنیت را می شنود؟ ، شرایط سربازان در شهرهای مرکزی و مرزی خوب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسی صدای حافظان امنیت را می شنود؟ ، شرایط سربازان در شهرهای مرکزی و مرزی خوب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید