کتاب طرز فکر، روانشناسی نوین موفقیت، نوشته کارل دوک در مورد چیست؟

به گزارش دور زمین، کتاب طرز فکر، روانشناسی نوین پیروزیت، نوشته کارل دوک می خواهد نشان بدهد که چقدر باور مهم است.. ممکن است از وجود این باورها آگاه باشیم یا نباشیم؛ اما به شدت روی خواسته هایمان و اینکه پیروز می شویم به آن دست یابیم یا نه، تأثیر می گذارند.

کتاب طرز فکر، روانشناسی نوین موفقیت، نوشته کارل دوک در مورد چیست؟

این امر همچنین نشان می دهد که چگونه تغییر باورهای مردم، حتی ساده ترین باورها، می تواند اثرات عمیقی داشته باشد. در این کتاب می آموزید که چگونه باوری ساده در مورد خودتان - باوری که آن را در تحقیقات مان کشف کردیم- بخش بسیار زیادی از زندگی شما را هدایت می کند.

اینکه آیا ویژگی های انسان چیزی است که می تواند پرورش یابد یا غیرقابل تغییر است، موضوعی قدیمی است اما معنای این باورها برای شما، موضوع جدیدی است: پیامدهای ناشی از این طرز فکر که هوش یا شخصیتتان چیزی است که می توانید آن را توسعه دهید،

در برابر این اندیشه که آن ها صفات ریشه دار و ثابتی هستند، چیست؟

چرا مردم متفاوتند؟ از ابتدای تاریخ بشر، افراد به طور متفاوتی فکر کرده اند، به طور متفاوتی عمل کرده اند و متفاوت از یکدیگر زندگی کرده اند. قطعا کسی این سؤال را پرسیده بود که چرا افراد متفاوتند؟ چرا برخی از افراد باهوش تر یا با اخلاق ترند؟ و آیا چیزی وجود دارد که آن ها را برای همیشه متفاوت می کند؟

در این زمینه کارشناسان به دو گروه با نظریه های مختلف تقسیم شدند. برخی ادعا کردند که یک اساس فیزیکی قوی برای این تفاوت ها وجود دارد که آن ها را اجتناب ناپذیر و تغییر ناپذیر می کند.

گروه دوم کارشناسان، تفاوت های شدید در پس زمینه، تجربه، آموزش یا شیوه های یادگیری افراد را منشا این تفاوت ها می دانستند. شاید از دانستن این موضوع تعجب کنید که قهرمان بزرگ این دیدگاه آلفرد بینه، مخترع آزمون IQ بود.

آیا آزمون IQ به طور مختصر به معنای هوش تغییرناپذیر بچه ها نبود؟ درواقع نه.

بینه، مردی فرانسوی بود که در اوایل قرن بیستم در پاریس کار می کرد و این تست را طراحی کرد تا بچه های را شناسایی کند که سیستم آموزشی مدارس عمومی پاریس برایشان مفید نبود. به این صورت برنامه های آموزشی جدیدی می توانست طراحی شود که این دانش آموزان را به راستا پیشرفت بازگرداند. بینه بدون انکار تفاوت های فردی در هوش بچه ها، معتقد بود که آموزش و تمرین می تواند باعث تغییرات اساسی در هوش شود.

گیلبرت گوتلیب، عصب شناس برجسته می گوید، نه تن ها ژن ها و محیط در رشد ما با یکدیگر همکاری دارند، بلکه ژن ها نیازمند ورودی هایی از محیط هستند تا به درستی کار کنند.

در عین حال، دانشمندان دارند متوجه می شوند که افراد از ظرفیت یادگیری مادام العمر و رشد مغزی بیشتری نسبت به آنچه تا به امروز فکر می کردند، بهره مند هستند. البته، هر فرد استعدادهای ژنتیکی منحصر به فردی دارد. افراد ممکن است با سرشت های متفاوت و استعدادهای مختلف شروع کنند، اما روشن است که تجربه، آموزش و تلاش شخصی، آن ها را در ادامه راه به جلو می برد.

طرز فکر رشد براساس این باور است که می توانید با تلاش ویژگی های اولیه خود را پرورش دهید. اگرچه افراد ممکن است در موارد زیادی، مانند استعداد و مهارت های اولیه، علایق یا خلق و خو و سرشت با یکدیگر تفاوت داشته باشند، اما همه افراد می توانند از طریق ممارست و تجربه تغییر کرده و رشد یابند.

آیا افرادی که این طرز فکر را دارند بر این باورند که هر کسی می تواند هر چه که دوست دارد باشد یا هر کسی با انگیزه یا آموزش مناسب می تواند انیشتین یا بتهوون شود؟ نه، اما آن ها بر این باورند که توانمندی واقعی افراد، نامشخص است و پیش بینی آنچه که می توان با سال ها عشق، رنج و آموزش به دست آورد، غیرممکن است.

آیا می دانید که داروین و تولستوی بچه ها عادی محسوب می شدند. یا اینکه بن هوگان، یکی از بزرگترین گلف بازان تمام دوران، در کودکی بسیار دست و پا چلفتی و فاقد ظرافت بود؟ و اینکه سیندی شرمن عکاس که تقریبا در همه لیست های مهم ترین هنرمندان قرن بیستم حضور داشته است، در اولین دوره عکاسی خود مردود شد؟ اینکه به جرالدین پیج، یکی از بزرگترین بازیگران زن، توصیه شد که به دلیل نداشتن استعداد، بازیگری را رها کند؟

می بینید که چگونه این باور، یعنی ایجاد خصوصیات محبوب و مورد علاقه موجب اشتیاق به یادگیری می شود. چرا هنگامی که می توانید بهتر شوید، زمانتان را برای اثبات عالی بودن خود تلف می کنید. چرا به جای غلبه بر نقاط ضعف خود، آن ها را پنهان می کنید؟ چرا به جای اینکه در جست و جوی دوست یا همسری باشید که فقط عزت نفس شما را تقویت می کند، در پی فردی نیستید تا شما را به چالش کشیده و موجب رشدتان شود؟ و چرا در پی چیزهایی هستید که آزمایش شده و درستند، نه تجاربی که باعث رشد شما خواهند شد؟

داشتن شور و شوق برای رشد و پایبند ماندن به آن، حتی (و یا به خصوص هنگامی که اوضاع به خوبی پیش نمی رود، مشخصه طرز فکر رشد است. این طرز فکری است که به افراد اجازه می دهد تا در طول برخی از بحرانی ترین دوران زندگی شان رشد کنند.

کتاب طرز فکر ، روانشناسی نوین موفقیت (چگونه یاد بگیریم قابلیت هایمان را عملی کنیم!)

نویسنده: کارل دوک

مترجم: شهلا ثریاصفت

نشر نوین

Mindset: The New Psychology of Success

Carol Dweck

منبع: یک پزشک
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5286

به "کتاب طرز فکر، روانشناسی نوین موفقیت، نوشته کارل دوک در مورد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب طرز فکر، روانشناسی نوین موفقیت، نوشته کارل دوک در مورد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید