چاووش اوغلو: قول نداده ایم از اس-400 استفاده نکنیم

به گزارش دور زمین، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه بار دیگر تأکید کرد که این کشور از سامانه پدافندی اس-400 استفاده خواهد نمود و به کسی هم قول نداده است که این سامانه را فعال نکند.

چاووش اوغلو: قول نداده ایم از اس-400 استفاده نکنیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه روز سه شنبه بار دیگر بر تصمیم آنکارا بر استفاده از سامانه پدافندی اس-400 تأکید کرد.

این سامانه روسی که اخیرا به ترکیه تحویل داده شده، در ماه های اخیر یکی از محور های تنش میان آنکارا و واشنگتن بوده است. آمریکا با این ادعا که فعال شدن این سامانه، شبکه پدافندی و همچنین جنگنده های کشور های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در معرض خطر قرار می دهد، ترکیه را برای عدم فعال کردن این سامانه تحت فشار قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، چاووش اغلو که در حاشیه نشست حزب عدالت و توسعه در آنکاخرا صحبت می کرد، در پاسخ به سؤالی در خصوص شروع آزمایش سامانه اس-400، گفت: ما هیچ تعهدی برای عدم نصب با استفاده از اس-400 نداده ایم. ما این سامانه را دریافت کردیم، چون به یک سامانه دفاع هوایی احتیاج داشتیم.

او با بیان اینکه در سال های اخیر اعضای اروپایی ناتو به تدریج سامانه های پدافندی پاتریوت خود را از ترکیه خارج نموده اند، گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این هم به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تأکید نموده بود که ما تعهدی [به عدم استفاده از اس-400]نمی دهیم. چنین تعهدی وجود ندارد.

چاووش اغلو با بیان اینکه آمریکا پیشنهاد نموده کمیته ای مشترک برای بحث در خصوص قضیه اس-400 تشکیل گردد، گفت: آنکارا از این پیشنهاد استقبال نموده و از ابتدا هم برای بحث در این مورد آماده بوده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: اردوغان در ملاقات با گروهی از سناتور های آمریکایی هم بر حق حاکمیتی آنکارا برای خرید جنگ افزار تأکید نموده و گفته است: من به شما اجازه نمی دهم در مسائل حاکمیتی کشور من دخالت کنید.

آمریکا ترکیه را تهدید نموده است که در صورت فعال شدن سامانه های اس-400، این کشور را تهدید می نماید. با این وجود، ارتش ترکیه بی توجه به این تهدید، آزمایش عملی این سامانه را شروع نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2216

به "چاووش اوغلو: قول نداده ایم از اس-400 استفاده نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: قول نداده ایم از اس-400 استفاده نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید