چاق شدن مردم چین: تهدید یا فرصت

به گزارش دور زمین، رشد فوق‌العاده سریع اقتصادی چین این کشور را با چالش‌های جدیدی مواجه کرده است. یکی از این چالش‌ها چاق شدن مردم چین است. این چاقی بار سنگینی بر روی دوش هزینه‌های درمانی دولت خواهد گذاشت، اما به نظر می‌آید سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها چشم به ترازوهای مردم چین دوخته‌اند.

چاق شدن مردم چین: تهدید یا فرصت

چین اکنون پس از آمریکا بیشترین شمار افراد چاق را در جهان دارد. 28 درصد مردان و 27 درصد زنان چینی اضافه وزن دارند یا چاق هستند. چین 46 میلیون نفر چاق و 300 میلیون نفر دارای اضافه وزن دارد. این وضع مشکلات جدی برای چین ایجاد کرده است، اما فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاران به همراه آورده است.

با بالا رفتن درآمدها در چین، به مانند کشورهای توسعه‌یافته تغییرهایی در عادات غذایی مردم رخ داده است. مصرف‌کنندگان چینی اکنون از غذاهای پرکالری و فرآوری شده استقبال می‌کنند. آنچه وضعیت چین را متفاوت می‌کند،‌ این است که این کشور ظرف یک نسل از قحطی به پرخوری رسیده است. در نتیجه، نگرش‌ افراد مسن در چین بر خلاف توصیه‌های امروزی است، زیرا لاغر بودن را مترادف با فقیر بودن می‌پندارند. این نگرش‌ها باعث افزایش میزان چاقی در میان آن دسته از کودکان شده است که با پدر و مادر بزرگ خود زندگی می‌کنند. به این بچه‌ها بیش از اندازه غذا می‌دهند، زیرا وزن را مترادف ثروت می‌دانند.

سیاست تک‌فرزندی در چین باعث شده بسیاری از تک‌فرزندان در خانواده‌هایی زندگی کنند که ثروتشان رو به فزونی است. این بچه‌ها تبدیل به امپراتوران کوچک یا بچه‌های لوسی می‌شوند که والدینشان تمام امید خود را به او بسته‌اند. این امر نشان می‌دهد که چرا میزان چاقی در میان پسران و مردان چینی از زنان بیشتر است. ترجیح دادن پسرها به طور سنتی، سیاست تک‌فرزندی و والدین آسان‌گیر سبب شده‌اند روند چاقی در چین مسیری خلاف روند چاقی در غرب در پیش بگیرد. در غرب احتمال چاقی زنان از مردان بیشتر است.

مجموعه این عوامل سبب شده است که اکنون یک سوم افراد دیابتی در جهان یعنی حدود 114 میلیون نفر ساکن چین باشند. اگر در نظر بگیریم که جمعیت چین در حال پیر شدن است، آلودگی رو به گسترش است و چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات دخانی در جهان است، متوجه می‌شویم که این کشور با چالش‌های زیادی روبرو است. برآورد محتاطانه هزینه‌های ناشی از چاقی بر نظام بهداشتی چین حدود 155 میلیارد دلار است.

برای جمعیت چین حدود 4 میلیون نفر متخصص تغذیه مورد نیاز است، در صورتی که این تعداد اکنون فقط حدود 10 هزار نفر است. بخش بهداشت چین از افزایش چاقی بهره‌ برده است. یکی از حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری خارجی در چین بخش بهداشت است. چین اکنون سومین بازار بزرگ جراحی زیبایی در جهان است. لایپوساکشن یا خارج کردن چربی بدن رایج‌ترین جراحی است. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 73 درصد از مصرف‌کنندگان چینی مایل هستند قیمت‌های بیشتری را برای محصولاتی بدهند که سالم‌تر به نظر می‌رسد. این نسبت 12 درصد در مقایسه با نسبت جهانی بیشتر است.

تغییر روند مصرف در چین همچنین باعث رونق صنعت ورزش در کشور شده است. برآورد می‌شود ارزش این بخش تا ده سال دیگر به 772 میلیارد دلار برسد. عامل اصلی این رشد افزایش علاقه مصرف‌کنندگان زن است. در نیمه اول پارسال، بیش از 50 نرم‌افزار بهداشتی و ورزشی عرضه شد. از سال 2011، حضور در باشگاه‌های ورزشی در 70 شهر بزرگ چین سالیانه بین 4 تا 5 میلیون نفر بیشتر شده است. تولید پوشاک ورزشی هم از سال 2010 هر سال 10 درصد رشد کرده است. آدیداس در خلال 9 ماه اول سال 2015، بیش از 2 میلیارد دلار در این کشور فروش داشت. شرکت‌های خارجی مانند آدیداس بازار را از دست شرکت‌های داخلی گرفته‌اند. این امر بازتاب تغییری است که در دیگر بخش‌های اقتصادی رخ می‌دهد، زیرا مصرف‌کنندگان که اکنون پول بیشتری دارند، تولیدات خارجی را به علت اعتبار و کیفیت بیشتر به تولیدات داخلی ترجیح می‌دهند.

انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2946

به "چاق شدن مردم چین: تهدید یا فرصت" امتیاز دهید

1 کاربر به "چاق شدن مردم چین: تهدید یا فرصت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاق شدن مردم چین: تهدید یا فرصت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید