چاره ای جز اعمال رویکرد علم محور در کشاورزی نداریم

به گزارش دور زمین، خبرنگاران/فارس رئیس تازه سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اجرای رویکرد مدیریت علمی و برنامه های علم محور، گفت: معتقدیم اگر بخواهیم از شرایط فعلی کشاورزی گذر کنیم، چاره ای نداریم جز اینکه علم را در برنامه ها لحاظ کنیم.

چاره ای جز اعمال رویکرد علم محور در کشاورزی نداریم

مجتبی دهقان پور شنبه 20 آذر در مراسم معارفه به عنوان رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس، بیان کرد: همه می دانیم که با چالش های متعددی روبرو هستیم و بخش کشاورزی در بعد اعتباری دارای مشکلاتی است و در بعد لجستیک هم با مشکل روبرو هستیم.

او اضافه نمود: اگرچه تعداد خودروهای استان نسبت به چهار سال گذشته بسیار کاهش یافته اما که در همین شرایط سخت هم می توان با منابعی که وجود دارد. کار کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: فارس دارای رتبه اول در محصولات باغی، رتبه دوم در محصولات زراعی، رتبه چهارم در فراوری محصولات دام و طیور و شیلات و رتبه دوم در بخش کشاورزی است.

دهقان پور بیان کرد: بخش کشاورزی نقش قابل توجهی در معیشت مردم استان دارد و اگر این بخش در شرایط خوبی باشد، موجب می گردد سایر بخش های مالی از این موضوع منتفع شوند و در غیر اینصورت نتایج منفی آن تحت تاثیر این بخش خواهد بود لذا می طلبد تا یک مدیریت مطلوب را برای این بخش در نظر گرفت که این رویکردها را بتوان متناسب با مدیریت های جهادی که مدنظر است، پیاده سازی کرد.

او اعلام نمود: رویکردهایی که دنبال خواهیم کرد اصلی ترین آن برنامه محوری است که در راستای آن برنامه ای تدوین شده و این برنامه باید متاثر از چند نگاه باشد. باید نگاه به گذشته، تجربه های پیروز و ناپیروز، تبیین شرایط گذشته و حال و نگاه به آینده و آینده پژوهی را مدنظر قرار داد و با این اقدام می توان برنامه ها را در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی کرد.

رئیس نو سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: معتقدیم نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر سازمان است و تعهد می دهیم که در دوره مدیریت نو حداکثر استفاده از این ظرفیت را داشته باشیم.

دهقان پور با بیان اینکه در برنامه های وزیر جهاد کشاورزی براساس مدیریت جهادی 4 اصل مورد تاکید قرار داده شده، گفت: براساس مدیریت جهادی یکبار برای همواره می توانیم به وسیله سیاست هایی که تدوین شده است در این راه حرکت کنیم.

او بیان کرد: رویکرد بعدی مطلوب که برای مدیریت بخش جهاد کشاورزی قائل هستیم، مدیریت علمی و برنامه های علم محور است و معتقدیم اگر بخواهیم از شرایط کشاورزی گذر کنیم چاره ای نداریم جز اینکه علم را در برنامه های خود لحاظ کنیم، چرا که برنامه های ما زمانی می تواند تسری یابد که علم محور باشد و برنامه های پشتیبان به عنوان یکی از رویکردهای اساسی ما برای مدیریت مطلوب این بخش است.

رئیس نو سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه نمود: بهره مندی از فناوری های نوآورانه و الگوهای پیروز بومی چه در سطح ملی و استانی از دیگر برنامه های مد نظر است.

دهقان پور بعلاوه ارتقای بهره وری فراوری و عوامل فراوری و نهاده های کشاورزی بویژه ارتقای بهره وری آب، توسعه کشت قرار دادی مبتنی بر الگوی کشت، توسعه همکاری علمی و فنی و پژوهش های مسئله محور با مراکز پژوهشی کشور از جمله دانشگاه شیراز، استقرار یک اتاق فکر پویا با رویکرد تکثرگرا و با استفاده از ایده صاحب نظران ، کارشناسان. مدیران و همکاران حوزه کشاورزی بویژه در بخش خصوصی، استفاده از محققین و اعضای هیات علمی در راستای فراوری ایده های خلاقانه و نوآورانه برای دنبال کرد رویکرد تحولی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در استان، استفاده از فناوری های متنوع نوین و کارآمد در راستای ارتقای مدیریت فراوری، هوشمندسازی بخش کشاورزی، کاهش خطر پذیری فراوری محصولات کشاورزی، حمایت از توسعه سرمایه گذاری. حمایت از فراوری محصولات کشاورزی، توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی، افزایش ضریب مکانیزاسیون واحدهای فراوریی کشاورزی و استفاده از تجارب فراوری کنندگان را از مهمترین برنامه های خود بیان کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5419

به "چاره ای جز اعمال رویکرد علم محور در کشاورزی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاره ای جز اعمال رویکرد علم محور در کشاورزی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید