پتروکی در محاصره تپه های شنی

به گزارش دور زمین، کاظم گلخنی - خبرنگار: نزدیک به 2 دهه خشکسالی، افت شدید آب های زیرزمینی، پایین آمدن توان فراوری مالی مردم در مناطق بیابانی و نبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح های بیابان زدایی از مهم ترین تنگناها در زمینه بیابان زدایی است.

پتروکی در محاصره تپه های شنی

استان هرمزگان با مساحت 7 میلیون و 200 هزار هکتار دارای یک میلیون و 565 هکتار اراضی بیابانی است و از آنجا که یکی از 5 استان اول منشا ریزگردهای داخل کشور است، اجرای طرح های بیابان زدایی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کانون های بحرانی در شهرستان های جاسک، سیریک، میناب، بندرخمیر، بندرعباس و بندرلنگه پراکنده است، اما حدود 40 درصد از کانون های بحرانی در شرق استان و در شهرستان های سیریک و جاسک است.

  • مصائب زندگی با شن های روان

روستای پتروکی از توابع لیردف جاسک از جمله مناطقی است که اهالی آن هر روز با مصائب شن روان دست و پنجه نرم می نمایند. از 4 سال گذشته تاکنون، این روستا با جمعیت 300 نفر در میان تپه های کوچک شن روان گرفتار شده است. دهیار پتروکی در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: روستای پتروکی در سال 94 چنان گرفتار پدیده شن های روان شد که از مدیریت بحران استان درخواست یاری کردیم. یک شرکت پیمانکار از طرف معاونت راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی استان ماموریت جمع آوری شن های روان را به عهده گرفت.

محمد شرفی نژاد اضافه نمود: 50 درصد شن های روان در روستا جمع آوری و انتقال داده شده بود که این شرکت تعطیل شد و مابقی شن های کپه شده در روستا همچنان پس از 4 سال باقی مانده است. وی ادامه داد: 15 کپه شن روان در کنار منازل این روستا مدت هاست که موجب رنج و گرفتاری اهالی شده است. طی این سال ها، بارها به اداره کل منابع طبیعی و راه و شهرسازی مراجعه کردیم اما نتیجه نگرفتیم. شرفی نژاد اضافه نمود: گرمای تابستان های این منطقه غیر قابل تحمل است. حالا با هر وزش باد، بخشی از این شن ها وارد زندگی مردم می گردد. ما هیچ پاسخی برای مردم روستا نداریم.

  • کار نیمه تمام و کمبود اعتبار

مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان در این باره گفت: در سال 1394 پس از بازدید از لیردف، طی اقدامی خارج از وظایف و اختیارات اداره کل راه و شهرسازی استان برای جمع آوری شن های روان در مساحتی حدود 300 هزار مترمکعب، به شرکت یاران تراز جنوب به عنوان پیمانکار راه روستایی بخش لیردف ماموریت داده شد. شیرزاد عزتی اضافه نمود: جمع آوری شن های روان در روستای پتروکی با توجه به اعتباری که آن سال از سوی استاندار وقت اختصاص داده شده بود توسط شرکت پیمانکار تا حدودی انجام و مشکل مردم به صورت مقطعی حل شد.

وی اعلام کرد: تاکنون هیچ اعتباری به این اداره کل اختصاص داده نشده است. ضمن این که انجام عملیات مذکور در حوزه عملیاتی اداره کل راه و شهرسازی نیست و در سال 94 نیز این اقدام به دلیل حضور پیمانکار راه روستایی در منطقه برعهده اداره کل راه و شهرسازی گذاشته شد.

  • مالچ پاشی و نهال کاری

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان با بیان این که طرحی به اسم جمع آوری شن های روان در روستاها نداریم، گفت: این موضوع در حوزه کاری ستاد بحران جاسک است. این ستاد باید برای جمع آوری باقیمانده شن های روان روستا در روستای پتروکی اقدام کند. حبیب الله حاتمی در ادامه اضافه نمود: عامل اصلی حرکت شن روان، باد است. بهترین بادشکن برای جلوگیری از نفوذ شن روان، وجود نهال های سازگار با محیط است. البته اجرای این روش در محدوده مسکونی روستا ممکن است با جمع شدن رسوبات و باز شدن یکباره بادشکن ها عواقب بدتری داشته باشد.

وی اضافه نمود: اداره منابع طبیعی استان سعی دارد با ایجاد موانع بادشکن و نهال کاری و مالچ پاشی حاشیه روستاهای جاسک، مانع نفوذ شن روان به روستاها گردد. طی یک سال گذشته حدود 30 هزار هکتار از نواحی روستایی جاسک نهال کاری شده و همچنین برای تثبیت شن روان بیش از 9 هزار هکتار از مناطق کویری استان نیز مالچ پاشی شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1876

به "پتروکی در محاصره تپه های شنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتروکی در محاصره تپه های شنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید