مجلس انگلیس بر سر برگزیت به بن بست خورد

به گزارش دور زمین، لندن - خبرنگاران - نمایندگان مجلس عوام انگلیس که تاکنون دو بار با طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا مخالفت نموده اند، شامگاه چهارشنبه با شرکت در هشت رای گیری مختلف باز هم نتوانستند درباره خروج از بن بست برگزیت به توافق برسند.

مجلس انگلیس بر سر برگزیت به بن بست خورد

به گزارش خبرنگاران، قانون گزاران انگلیس دوشنبه گذشته به طرح انتقال قدرت تصمیم گیری درباره برگزیت از دولت به مجلس رأی موافق دادند. بر اساس این طرح نمایندگان امشب به هشت طرح مختلف از جمله توقف و برگزاری همه پرسی درباره توافق برگزیت رأی دادند تا معلوم گردد چگونه طرحی قادر به جلب رأی اکثریت مجلس خواهد بود. با این حال هیچ کدام از طرح های یادشده رای نیاورد و به این ترتیب تنها گزینه پیش رو طرح برگزیت دولت ترزا می است که تا کنون با اختلاف بالا در مجلس رد شده است.

مجلس انگلیس در واپسین روزهای عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، روزهای پرحرارتی را پشت سر می گذارد. نتایج بیشتر نظرسنجی ها نشان می دهد مردم انگلیس از خروج از اتحادیه اروپا پشیمان شده اند. تومار الکترونیکی توقف برگزیت که در تارنمای مجلس ثبت شده تاکنون بالغ بر 5 میلیون و 900 هزار امضاء جذب نموده است. در این تومار آمده است: دولت بارها اعلام نموده که خروج از اتحادیه اروپا خواست مردم است. اما اینک لازم است که با نشان دادن قدرت مردم، نقطه انتهای بر این ادعا گذاشته گردد.

بااین حال دولت انگلیس امروز با صدور جوابیه ای، این درخواست را رد و بیان کرد: دولت به نتیجه همه پرسی سال 2016 میلادی احترام می گذارد و به وسیله همکاری با مجلس کوشش می نماید تا به یک توافق درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا دست پیدا کند.

بر اساس رویه سیاسی این تومار که بیش از 100 هزار امضاء جمع نموده است، در مجلس به بحث گذاشته خواهد شد.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در توییتر از مجلس اروپا خواست برای تعویق طولانی تر برگزیت آماده باشند. وی با اشاره به آمار بالای امضاء نمایندگان تومار توقف برگزیت اضافه نمود: این افراد که خود را اروپایی می دانند، احتمالاً حس می نمایند مجلس انگلیس به اندازه کافی حامی آن ها نیست، اما بایستی حس نمایند که شما (مجلس اروپا) نماینده آن ها هستید.

از سویی فشارها برای کنار گیری ترزا می از قدرت بالاگرفته است. وی ساعاتی پیش در دیدار با اعضای فراکسیون حزب محافظه کار (کمیته 1922) خاطرنشان کرد در صورت موافقت مجلس با طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود استعفا خواهد داد.

بااین حال نشریه فایننشال تایمز گزارش داد که سطح نارضایتی از ترزا می به حدی رسیده است که بعضی از حامیان اقتصادی حزب محافظه کار از هم اکنون یاری های خود را به این حزب قطع نموده اند. آخرین نتایج نظرسنجی موسسه اپسوس موری هم نشان می دهد که سطح رضایت افکار عمومی از ترزا می به پایین ترین حد رسیده است.

بر اساس اعلام وزیر برگزیت انگلیس، طرح برگزیت روز آدینه برای سومین و یا شاید آخرین بار در مجلس به رأی گذاشته خواهد شد. اتحادیه اروپا تا انتها این هفته به ترزا می فرصت داده تا برای تعویق ضرب الاجل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا 22 ماه می، طرح برگزیت را در مجلس به تصویب برساند. اگر این طرح رأی نیاورد بروکسل فقط دو هفته (12 آوریل) به لندن فرصت اضافه خواهد داد که طرح متفاوتی پیشنهاد کند یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج گردد.

اگر طرح برگزیت روز آدینه به تائید مجلس برسد، انتظار می رود نخست وزیر 22 ماه می، از مقام خود کناره گیری کند و پس از آن روند انتخابات درون حزبی برای معین جانشین ترزا می که حدود یک ماه طول می کشد شروع خواهد شد.

تاکنون بعضی از طرفداران سرسخت برگزیت از جمله بوریس جانسون وزیر امور خارجه مستعفی انگلیس، ایان دانکن اسمیت رهبر پیشین حزب محافظه کار و جیکوب ریس موگ رئیس گروه تحقیقات اروپا با تغییر موضع خود به صف حامیان طرح برگزیت پیوسته اند. با این حال حزب اتحادگرای ایرلند شاقتصادی که با دولت اقلیت ترزا می در ائتلاف است، همچنان مخالف طرح دولت است و به نظر می رسد استعفای نخست وزیر در ازای تصویب طرح برگزیت برای نمایندگان حزب کارگر (اصلی ترین حزب مخالف دولت) هم جذابیتی نداشته باشد.

کارشناسان بر این باورند اگر طرح نخست وزیر برای سومین بار رای نیاورد، بهترین گزینه پیش رو برای خروج از بن بست کنونی، برگزاری انتخابات مجلسی خواهد بود.

اروپام ** هـ ن **1859*شبس

منبع: ایرنا
انتشار: 10 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1736

به "مجلس انگلیس بر سر برگزیت به بن بست خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس انگلیس بر سر برگزیت به بن بست خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید