وابستگی 98 درصدی کشور به ماده موثره سموم

به گزارش دور زمین، تهران (پانا) - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به فعالیت 80 کارخانه و کارگاه فراوری سم در کشور از وابستگی 98 درصدی کشور به ماده موثره سموم که از خارج تهیه می گردد، اطلاع داد.

وابستگی 98 درصدی کشور به ماده موثره سموم

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره میزان فراوری و احتیاج کشور به سموم و آفت کش ها گفت: سالانه 35 هزار تن احتیاج کشور به انواع سموم و آفت کش هاست که از این میزان 7 هزار تن سم آماده وارد و 28 هزار تن نیز به صورت فرموله شده به وسیله کارخانه های داخلی فراوری می گردد.

وی با اشاره به فعالیت 80 کارخانه و کارگاه فراوری سم در کشور افزود: 98 درصد وابستگی کشور به ماده موثره سموم، از خارج تهیه می گردد.

علایی مقدم توضیح داد: نظارت سازمان حفظ نباتات در طول برنامه ششم توسعه، موجب شد تا 28 هزار تن سموم براساس استانداردها، تاییدیه و گواهی موسسه تحقیقات گیاهی کشور، فراوری گردد که این دستاورد بزرگی، برای سازمان حفظ نباتات کشور است.

راه اندازی سامانه های مانیتورینگ نهال و سامانه سماک از اسفند ماه

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، از راه اندازی سامانه های مانیتورینگ نهال و سامانه سماک از اسفند ماه در کشور اطلاع داد.

علایی مقدم گفت: سالانه در کشور بیش از 100 میلیون نهال فراوری می گردد که تنها 50 درصد این نهال ها تحت نظارت سازمان نباتات است.

وی افزود: طبق قانون، سازمان حفظ نباتات، مسئول نظارت بر جابجایی هرگونه اندام گیاهی و به ویژه نهال است در حالی که تعداد نهالستان ها و باغ مادری فراوری نهال در کشور کم است، با این وجود نظارت مشخصی بر فراوری و توزیع آن وجود ندارد، اما با راه اندازی سامانه مانیتورینگ نهال، می توان از انتشار بیشتر آفات، بیماری و فراوری نهال های نامرغوب جلوگیری کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بعلاوه با اشاره به راه اندازی و شروع فعالیت سامانه سماک با هدف فراوری محصولات سالم و صادراتی گفت: از اسفند ماه این سامانه فعالیت خود را شروع نموده و در اولویت نخست برای صادرات به روسیه و دیگر مقاصد صادراتی، بستر های فراوری و صادرات فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5094

به "وابستگی 98 درصدی کشور به ماده موثره سموم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وابستگی 98 درصدی کشور به ماده موثره سموم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید