هر آنچه درباره شبکه Chainlink و رمزارز (LINK) باید بدانید

به گزارش دور زمین، در فضای ارزهای دیجیتال شبکه Chainlink به یکی از پرکاربردترین پروژه ها تبدیل شده است. این شبکه یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که می تواند داده های خارجی را برای قراردادهای هوشمند در بستر اتریوم فراهم کند. به عبارت دیگر، بلاک چین ها را با دنیای واقعی مرتبط می نماید.

هر آنچه درباره شبکه Chainlink و رمزارز (LINK) باید بدانید

اوراکل ها شامل مجموعه ای از نودهای (گره های) غیرمتمرکز هستند که داده های برون زنجیره ای (off-chain) را از چندین منبع خارجی دریافت نموده و با اجماع میان یکدیگر، موثق ترین داده ها را به بلاک چین انتقال می دهند. این داده ها مستقیماً در قالب یک تراکنش، به قراردادهای هوشمند مربوطه ارسال شده و آن ها را فعال می نمایند.

با این حساب می توانید شبکه Chainlink را کمیته ای متشکل از مردان و زنان خردمند در نظر بگیرید که همواره در پی مشخص نزدیک ترین چیز به حقیقت هستند. اما چرا می توان آن ها را قابل اعتمادتر از دیگران دانست؟ با خبرنگاران مگ همراه باشید تا با هم ببینیم این شبکه در دنیای واقعی چگونه عمل می نماید.

معرفی

قراردادهای هوشمند، توافق نامه های مربوط به بلاک چین را اتوماتیک می نمایند. آن ها اطلاعات ورودی را دریافت، آنالیز و ارزیابی می نمایند و اگر شرایط با موارد قرارداد مطابق بود آن را اجرا می نمایند. ولی این روش مسئله ای را هم به همراه دارد.

در واقعیت این مسئله وجود دارد که بلاک چین ها راه مناسب و خوبی برای دسترسی به داده های خارجی ندارند. دشواری اتصال داده های برون زنجیره ای (off-chain) به داده های درون زنجیره ای (on-chain) یکی از چالش های بزرگ پیش روی قراردادهای هوشمند است.

شبکه Chainlink با ارائه یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز سعی در حل این مشکل دارد. در تعریفی ساده تر از آنچه در بالا ذکر شد، اوراکل یک نرم افزار است که داده های خارجی را به زبانی ترجمه می نماید که قراردادهای هوشمند می توانند آن را درک نمایند (و بالعکس). اما چه چیزی Chainlink را از دیگر اوراکل های بلاک چین متمایز می نماید؟

شبکه Chainlink چیست؟

Chainlink یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که به قراردادهای هوشمند اجازه می دهد به منابع داده خارجی متصل شوند. این موارد می تواند شامل APIها، سیستم های داخلی یا انواع دیگر داده های خارجی باشد. این شبکه دارای یک رمزارز بومی به نام LINK هم هست. این رمزارز یک توکن ERC-20 است که برای پرداخت هزینه ها در این سرویس اوراکل استفاده می گردد.

سوالی که پیش می آید این است که چه چیزی شبکه Chainlink را غیرمتمرکز می نماید؟ خوب، ابتدا باید بدانیم که اوراکل متمرکز چیست. حدس زدن آن سخت نیست، این اوراکل یک ارائه دهنده اطلاعات خارجی برای یک قرارداد هوشمند فقط به وسیله یک منبع است. یکی از بزرگترین مسائلی که در این رابطه به وجود می آید این است که اگر اوراکل متمرکز داده های نادرست ارائه دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جواب این است که تمام سیستم هایی که به آن متکی هستند دچار مشکل خواهند شد که در این موقعیت از عبارت the oracle problem استفاده خواهد شد. و این همان چیزی است که Chainlink در کوشش برای حل آن است.

Chainlink چگونه کار می نماید؟

Chainlink از شبکه ای از گره ها استفاده می نماید تا داده های ارائه شده به قراردادهای هوشمند را قابل اعتماد کند.

فرض کنید یک قرارداد هوشمند به داده های دنیای واقعی احتیاج دارد و درخواستی برای آن ارسال می نماید. پروتکل Chainlink این رویداد را ثبت می نماید و آن را به گره های شبکه خود ارسال می نماید تا پیشنهاد خود را در مورد درخواست ارسال نمایند.

چیزی که این فرآیند را قدرتمند و قابل اتکا می نماید این است که چگونه Chainlink می تواند از منابع متعدد تأییدیه در مورد داده ها دریافت کند. با توجه به مجهز بودن به یک سیستم ارزیابی داخلی، Chainlink می تواند با دقت نسبتا بالایی مشخص کند که کدام منابع قابل اعتماد هستند. این روش می تواند دقت نتایج را تا حد زیادی افزایش دهد و از قراردادهای هوشمند در برابر انواع حملات محافظت کند.

نقش رمزارز LINK در این میان چیست؟ خوب، قراردادهای هوشمندی که داده ها را درخواست می نمایند، به اپراتورهای Chainlink در ازای خدمات آن ها LINK پرداخت می نمایند. قیمت ها نیز به وسیله اپراتورهای گره بر اساس شرایط بازار برای آن داده ها مشخص می گردد.

اپراتورهای گره نیز برای اطمینان از تعهد طولانی مدت به پروژه، در شبکه سهیم هستند. مشابه مدل اقتصادی بیت کوین، اپراتورهای گره Chainlink تشویق می شوند تا به جای مخرب بودن، به شیوه ای قابل اعتماد عمل نمایند.

رابطه شبکه Chainlink و امور اقتصادی غیر متمرکز (DeFi)

همزمان با محبوبیت امور اقتصادی غیرمتمرکز (DeFi)، علاقه به خدمات اوراکل با کیفیت بالا نیز رشد فزاینده ای داشته است. بیشتر این پروژه ها از قراردادهای هوشمند استفاده می نمایند و واضح است که برای اجرای صحیح و بی نقص به داده های خارجی مورد اعتماد احتیاج دارند.

با بهره گیری از خدمات اوراکل های متمرکز، پلتفرم های DeFi در برابر طیف وسیعی از حملات، از جمله حملات وام سریع به وسیله دستکاری اوراکل، آسیب پذیر هستند. این حمله به بخش مهمی از دیفای بدل شده است و افراد خرابکار با استفاده از این نوع حمله، ذخایر استخرهای نقدینگی را تخلیه نموده و ثروت زیادی را کسب می نمایند.

بسیاری از مردم ممکن است تصور نمایند که Chainlink می تواند همه این مسائل را حل نماید. اما این فکر ممکن است درست نباشد. علیرغم پروژه هایی مانند Synthetix، Aave و سایر پروژه هایی که همگی به فناوری Chainlink متکی هستند، انواع جدیدی از ریسک در این پلتفرم ها نیز شناخته شده اند. به عنوان مثال اگر پلتفرم های زیادی به یک سرویس اوراکل متکی باشند، در صورتی که Chainlink به طور ناگهانی کار خود را متوقف کند، سرویس دهی همه آن ها نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

البته مورد اعلام شده بدترین سناریوی قابل تصور است و بعید به نظر می رسد که اتفاق بیفتد. به هر حال، Chainlink یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که ظاهراً تمام موارد امنیتی را در پروتکل های خود پیاده سازی نموده است. با این حال، در سپتامبر 2020، گره های Chainlink دچار یک حمله هرزنامه شدند که در آن مهاجم 700 ETH را از کیف پول های اپراتور گره به سرقت برد. این حمله به سرعت دفع شد، اما این مورد به ما یادآوری می نماید که همه سیستم ها به طور کامل در برابر فعالیت های مخرب مقاوم نیستند.

مقدار عرضه رمزارز LINK

رمزارز LINK حداکثر عرضه 1 میلیارد توکن دارد. 35٪ از آن ها در طول عرضه اولیه سکه ICO در سال 2017 فروخته شد و حدود 300 میلیون تحت تملک شرکتی است که این پروژه را تأسیس نموده است.

برخلاف بسیاری از دارایی های رمزنگاری شده دیگر، LINK هیچ فرآیند استخراج یا استکینگ ندارد که عرضه در گردش آن را افزایش دهد.

نحوه ذخیره LINK

LINK بلاک چین بومی خود را ندارد و به عنوان یک توکن در بلاک چین اتریوم وجود دارد. توکن های LINK از استاندارد ERC-667 پیروی می نمایند که توسعه بعدی استاندارد ERC-20 است. در حقیقت شما می توانید LINK را در هر کیف پولی که این استاندارد را پشتیبانی می نماید مانند Trust Wallet یا MetaMask ذخیره کنید.

LINK چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد اپراتورهای نودهای Chainlink می توانند سهامی از LINK را در اختیار داشته باشند و هزینه اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار می دهند را از این طریق دریافت نمایند. اپراتورها مبلغی را پیشنهاد می دهند و اپراتوری که پیشنهادش قبول گردد در ازای دریافت این هزینه اطلاعات لازم را در اختیار قرارداد هوشمند مربوطه قرار می دهد. تمامی این پرداخت ها در قالب توکن های LINK صورت می گیرد.

این رویکرد اپراتورها را به گردآوری اطلاعات مربوطه تشویق می نماید. چرا که در اختیار داشتن توکن های بیشتر به منزله دسترسی به داده های قراردادی بیشتر است. اگر اپراتوری بخواهد قوانین را زیر پا بگذارد، توکن ها از او گرفته می گردد.

منظور از LINK Marines چه افرادی هستند؟

در پروژه های ارزهای دیجیتال، اینکه پروژه ای نام مستعاری برای اعضای جامعه خود انتخاب کند امری کاملا عادیست. Chainlink یکی از پیشگامان و پیروز ترین پروژه ها در این امر به شمار میرود که نام مستعار LINK Marines (به معنای ارتش LINK) را برای اعضای جامعه خود برگزیده است.

هنگام ایجاد جامعه مورد نظر، چنین ایده هایی می تواند یکی از موثرترین و هوشمندانه ترین راه های بازاریابی در دنیای ارز های دیجیتال باشد. از این طریق حامیان اصلی می توانند در شبکه های مجازی نظر بسیاری از افراد را به خود جلب نموده، آن ها را در فعالیت های خود درگیر نمایند و بازتاب آن را در سایر موارد ببینند.

جمع بندی

تکنولوژی Chainlink یکی از مهمترین ارکان اصلی DeFi و به عبارتی زیست بوم رمزنگاری است. با وجود اینکه Chainlink ممکن است خطرات تازه ای را برای دیفای اتریوم به همراه آورد، اما منابع داده خارجی مورد اعتماد یکی از مهم ترین عوامل در محصولات یک زیست بوم درون زنجیره ای (on-chain) سالم به شمار می آیند.

در صورت احتیاج به اطلاعات بیشتر می توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح فرمایید.

اطلاعات این مقاله فقط برای اهداف آموزشی عمومی ارائه شده و به هیچ عنوان توصیه سرمایه گذاری نیست.

منبع: Binance Academy

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4845

به "هر آنچه درباره شبکه Chainlink و رمزارز (LINK) باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه درباره شبکه Chainlink و رمزارز (LINK) باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید