توسعه و نقشه قطارهای پر سرعت چین

به گزارش دور زمین، برنامه توسعه خطوط ریلی پر سرعت در چین، برنامه‌ای است برای تبدیل کردن راه آهن چین به بزرگترین شبکه ریلی دنیا. برنامه‌ای که سعی می‌کند تمام نقاط چین را به هم متصل کند و توزیع امکانات و بهره‌مندی از توسعه اقتصادی چین را در سراسر کشور گسترش دهد.

توسعه و نقشه قطارهای پر سرعت چین

توسعه خط آهن سرعت بالای چین

ساخت قطارهای پر سرعت چین (HSR) با ساخت خط اختصاصی مسافری Qinhuangdao به Shenyang در سال 1999 آغاز شد. این خط در سال 2003 افتتاح شد. قطارهای این خط سرعت 250 کیلومتر بر ساعت داشتند، اگر چه که این خط به عنوان خطی در سیستم قطارهای HSR چین شناخته نمی‌شود. اولین خط HSR چین که سرعت 350 کیلومتر بر ساعت را ارائه می‌کرد، خط آهن بین شهری پکن تا تیانجین بود که از اول آگوست سال 2008 شروع به کار کرد. طول این مسیر 120 کیلومتر بوده و ایستگاه‌های اصلی در این خط، ایستگاه‌های جنوب پکن، Yizhuang، ووکینگ و تیانجین هستند. این اولین خط HSR در چین بود که اجازه می‌داد قطارها با سرعت بیشتر از 300 کیلومتر در ساعت بر روی آن حرکت کنند. مسیر پکن تا تیانجین با این قطارها تنها 30 دقیقه طول می‌کشد. در مدت تور چین اگر در پکن حضور داشته باشید می‌توانید در مدت کوتاهی توسط این قطارهای سریع‌السیر به تیانجین رفته و از این شهر زیبا در چین بازدید کنید.

برنامه‌های آینده چین برای خط آهن پر سرعت خود، بسیار بلند پروازانه است. چین برنامه دارد 300 میلیارد دلار تا سال 2020 برای ساخت بزرگترین، سریع‌ترین، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم خط آهن پر سرعت در دنیا سرمایه‌گذاری کند. پیش‌بینی می‌شود شبکه HSR چین وقتی تمام خط‌های اصلی و مهم این پروژه تکمیل شود به عدد 30 هزار کیلومتر خط آهن برسد.

نقشه خط آهن سرعت بالای چین

شبکه قطارهای تندرو چین در مرکز چین و شرق چین، خیلی بیشتر از غرب چین توسعه پیدا کرده‌اند و پخش شده‌اند. خطوط HSR غرب چین، برای توسعه اقتصادی این منطقه از چین در حال ساخت و گسترش هستند. بیشتر شهرهای چین دارای راه آهن پر سرعت هستند. از جمله این شهرها می‌توان پکن، شانگهای، شیان، گویلین، هانگزو، تیانجین، گوانگجو (گوانجو)، شنزن، چونگ کینگ، نانجینگ، چنگدو، چانگشا، هاربین، گویانگ، کونمینگ، Xining، چنگچون، شنیانگ، دالیان، شیجیاژوآنگ، Taiyuan، جینان، Qingdao، ژنگژو، لوویانگ، Hefei، نانجینگ، نانچانگ، ووهان، لانژو، اورومچی، فوژان، ژیامن و ناننینگ را نام برد. در این میان ایستگاه‌های قطارهای پر سرعت لهاسا و شیگاتسه هنوز افتتاح نشده‌اند.

بهتر است بدانید بودن ایستگاه‌های قطارهای پر سرعت در شهرهای مختلف چین، لزوما به معنی وجود قطار در آن مسیر نیست. برای مثال گویلین و شیان دو تا از محبوب‌ترین مقاصد مسافران تور چین هستند و هر دوی این شهرها ایستگاه‌های قطارهای پر سرعت دارند، ولی در حال حاضر هیچ قطار پر سرعتی در مسیر بین این دو شهر فعال نیست.

در نقشه شبکه ریلی چین می‌توانید خطوط ریلی موجود در چین را ببینید. خطوط آبی در این نقشه نشان دهنده خطوطی هستند که ظرفیت سرعت‌های بالای 300 کیلومتر بر ساعت را دارند. رنگ سبز خطوطی هستند که تازه ساخته شده‌اند و ظرفیت سرعت‌های 200 تا 299 کیلومتر بر ساعت را دارند. خطوط نارنجی خطوطی هستند که ارتقا پیدا کرده‌اند و قطارهای CRH چین در آن‌ها در حال حرکت هستند. خطوط خاکستری، خطوط راه‎آهن عادی و معمولی چین هستند.

قطار پر سرعت مغناطیسی شانگهای (Maglev)

قطار Maglev شانگهای اولین خط قطار پر سرعت فعال در دنیا بود که به وسیله نیروی مغناطیسی و معلق بودن در هوا کار می‌کرد. این قطار به شهرداری شانگهای تعلق دارد و توسط آن اداره می‌شود. تمامی دیگر قطارهای پر سرعت در چین به شرکت راه آهن چین تعلق دارند و توسط این شرکت اداره می‌شوند. قطار Maglev شانگهای در سال 2004 افتتاح شد و حداکثر سرعت 431 کیلومتر بر ساعت دارد. این قطار بین ایستگاه‌های فرودگاه بین‌المللی Pudong شانگهای و ایستگاه مترو جاده Longyang شانگهای در تردد است. در این مسیر در هر 15 تا 20 دقیقه یکبار قطار وجود دارد و این قطار پر سرعت این مسیر 30 و نیم کیلومتری را تنها در 8 دقیقه طی می‌کند. بلیت یک طرفه این مسیر 50 یوان قیمت دارد.

انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2837

به "توسعه و نقشه قطارهای پر سرعت چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه و نقشه قطارهای پر سرعت چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید