نحوه چیدمان وسایل در منزل

به گزارش دور زمین، برنامه ریزی, طرح ریزی و چیدمان وسایل در منزل هنگام اسباب کشی کار آسانی نیست. پیدا کردن مکان مناسب, دانستن اینکه چگونه خانه را به مکانی کارآمد تبدیل کنیم و نحوه آماده بودن برای چینش مجدد و خلاصی از دست وسایل نامناسب و اضافی راحت نیست. شاید به لوازم و اثاثیه جدید که بهتر از وسایل قبل هستند احتیاج داشته باشیم. در هر صورت قرارگیری نامرتب اشیاء شلوغی و هرج و مرج در فضا ایجاد نموده و رفت و آمد را نیز دچار مشکل می نماید. در این بخش از ما قصد داریم به نکات و دستورالعمل هایی بپردازیم که رعایت آنها در مرتب چیدن وسایل و مبلمان یاری شایانی به ایجاد فضایی دلگشا, دوست داشتنی و جذاب خواهد نمود. این موارد و دستورها به توضیح زیر می باشند. با ما همراه باشید.

نحوه چیدمان وسایل در منزل

قبل از چینش وسایل و مبلمان به موارد زیر دقت کنید:

ارزیابی مکان و فضا

فضای خانه را تا حد امکان از وسایل و اشیاء خالی کنید. قبل از هر کاری مکان مناسب برای قرار دادن جعبه ها, مبلمان و وسایل جمع شده در نظر بگیرید تا حضور آنها مانعی برای تردد ایجاد نکند. به منظور دریافت ایده های جدید در این خصوص می توانید به نوشته نکات مهم چیدمان منزل نو مراجعه کنید.

پیش بینی فرایند کار

اینکه از فضا چگونه می خواهید استفاده کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. به یاد داشته باشید اتاق باید کارآمد و قابل استفاده باشد. برای مثال برای قرار دادن وسایل در اتاق نشیمن این سوال را از خود بپرسید که آیا می توان از این مکان برای دورهمی های خانوادگی و یا مکانی برای پذیرایی از میهمانان استفاده کرد.

فضای چند منظوره

در اتاق هایی که برای بیش از یک هدف مورد استفاده قرار می گیرند, مبلمان, قالیچه, قفسه های کتاب و پارتیشن ها می توانند برای تفکیک فضا به کار فرایند. آنها بدون ایجاد مانعی برای دید یک تفکیک کننده عالی برای فضا در نظر گرفته می شوند.

توجه به نقاط کانونی

نقاط کانونی اتاق ها را پیدا کنید. اگر یک پنجره یا شومینه بزرگ در اتاق دارید بی شک آنها را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید. اگر نقطه کانونی نیافتید می توانید از پرده های دراماتیک, آثار هنری با سایز بزرگ, مبلمان و یا هر چیز مناسب دیگر استفاده کنید.

اعمال ایده ها بر روی کاغذ

برای مبلمان و نحوه قرارگیری آنها ایده پردازی نموده و بر روی کاغذ آنها را اعمال کنید. برای انجام اینکار از کاغذهای مخصوص طراحی داخلی که در فروشگاه های لوازم مهندسی یافت می گردد استفاده نمائید. با انجام اینکار به درک دقیقی از فضا رسیده و برای قرار دادن مبلمان و وسایل دچار مشکل نمی شوید. هر چند استفاده از این روش احتیاج به صرف وقت و انرژی دارد اما به شما نشان می دهد که کدام تکه مبلمان مناسب است, قرارگیری وسایل چگونه باید باشد, چه مقدار فضا اشغال می گردد و نحوه تردد بین مبلمان و وسایل چگونه خواهد بود.

برنامه های اینترنتی رایگان

با استفاده از برنامه های اینترنتی به راحتی می توانید بهترین راه چاره را برای چینش وسایل خود انتخاب نمائید. این برنامه ها نه تنها امکان بازچینی وسایل و مبلمان را به هر شکلی که می خواهید برای شما فراهم می نماید بلکه طراحی المان های ضروری مانند درب و پنجره را نیز شامل می باشند. استفاده از این برنامه ها نه تنها فضا را تنظیم می نماید بلکه به شما فرصت می دهد سایزهای مختلف مبلمان و دیگر اشیاء مانند گیاهان, آینه ها, تابلوها, لامپ ها و … را نیز انتخاب کنید. این کار روشی عالی برای ارتقاء زیبایی اتاق قبل از باز کردن جعبه ها و وسایل جمع آوری شده می باشد.

هدایت ها و دستورالعمل های مناسب برای ایجاد تعادل در اتاق

  • در نحوه قرار دادن تکه های بزرگ مبلمان و اشیاء بزرگ با لوازم و وسایل کوچکتر تعادل برقرار کنید.
  • همه مبل ها را کنار دیوار نچینید. از وسط اتاق برای ایجاد عمق و جذابیت استفاده کنید و فضا را کاربردی تر کنید. مثلاً فضایی برای گپ و گفت یا یک محیط کار کوچک ایجاد نمائید.
  • به ارتفاع مبلمان دقت کنید. سعی کنید از حالت چند سطحی در فضا استفاده کنید. اگر مبلمان شما ارتفاع کمی دارند برای تعدیل در فضا از وسایل با ارتفاع بلندتر استفاده کنید. مثلاً یک تابلوی بزرگ روی دیوار نصب کنید تا فضا بزرگتر و دیوار مرتفع تر به نظر بیاید.
  • از رنگ ها و طرح های متنوع برای ایجاد زیبایی بیشتر استفاده کنید. رنگ های شاد و پر زرق و برق اتاق را سرزنده نشان می دهند. فقط به یاد داشته باشید که از یک رنگ و طرح استفاده نکنید زیرا باعث یکنواختی در فضا می گردد. بالشتک های رنگارنگ, پرده ها, تابلوها, قاب عکس های خانوادگی و وسایل دکوراتیو همه می توانند کارآمد باشند. از رنگ ها و طرح های متمایز با پایه رنگ خنثی استفاده نمائید.
  • زمانی که به اتاق رنگ اضافه می کنید تنوعی از بافت به عمق فضا می بخشید و جذابیت را بالا می برید. قالیچه ها و کوسن ها از جمله المان هایی هستند که فضا را زیباتر نشان می دهند.
  • ترکیب متریال های مختلف از جمله سنگ مرمر, چوب و فلز حسی از زیبایی طبیعت را به فضا می افزایند در حالی که شیشه, پارچه های رنگ شاد و حصیر حسی از شادابی و سرزندگی ایجاد می کنند.

نکات مهم در چیدمان مبلمان

  • قبل از اینکه آینه ها و تابلوها را نصب کنید ابتدا مبلمان را در اتاق بچینید.
  • اول قطعات بزرگ مبلمان را بچینید سپس قطعات کوچکتر مثل میزهای عسلی, جایگاه ها و گلدان ها.
  • برای باز گذاشتن درها و پنجره ها فضای کافی در نظر بگیرید.
  • قبل از نصب تابلوها و آینه ها لامپ ها و چراغ های تزئینی را نصب کنید.
  • اگر در اتاق تلویزیون قرار می دهید فاصله مناسب بین صفحه تلویزیون و تماشاگر حتما رعایت گردد. کاناپه یا تخت خواب باید 8 فوت با تلویزیون فاصله داشته باشند.
  • فضای کافی برای رفت و آمد در اتاق در نظر بگیرید تا از ایجاد ترافیک جلوگیری گردد.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2232

به "نحوه چیدمان وسایل در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه چیدمان وسایل در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید