نبوغ ناسا با پرواز پیچیده بیست وسوم توانایی خود را در مریخ به نمایش گذاشت

به گزارش دور زمین، بالگرد مریخ پیمای نبوغ با وجود بُرد کم در پرواز قبلی، پیروز شد برای بیست وسومین بار در جو رقیق مریخ از مناطقی سخت پرواز کند و باز هم توانایی عملیاتی خود را نشان دهد.

نبوغ ناسا با پرواز پیچیده بیست وسوم توانایی خود را در مریخ به نمایش گذاشت

هلیکوپتر کوچک نبوغ همچنان به شگفتی خود در مریخ ادامه می دهد. این ربات پرنده، همان طور که ناسا انتظار داشت، پیروز شد بیست وسومین پرواز را هم به انتها برساند. آژانس فضایی آمریکا خاطرنشان کرد که داده ها و به ویژه تصاویر جمع آوری شده در این پرواز برای کشف اهداف بالقوه علمی برای دومین کارزار علمی پشتکار استفاده خواهند شد. این مریخ نورد به سوی دلتای رودخانه ای پیش می رود که میلیاردها سال پیش به دریاچه باستانی دهانه جزرو می ریخته است.

پیروزیت نبوغ وقتی بیشتر درک می گردد که بدانیم هدف اصلی طراحی و ساخت این بالگرد، فقط آنالیز امکان پرواز در شرایط سخت مانند جو رقیق مریخ بود. مهندسان ناسا در حقیقت تنها پنج پرواز نمایشی را پیش بینی نموده بودند اما با وجود فراز و نشیب های گوناگون ازجمله گذر از طوفان شن، اکنون این عدد به 23 رسیده است.

نبوغ اکنون باید یک بازرسی از منطقه انتخاب شده برای دومین کارزار علمی پشتکار انجام دهد. ناسا راستای را که بالگرد باید به سوی دلتا طی کند، برنامه ریزی نموده است که طی چند مرحله انجام می گردد. در پرواز 22 ابتدا قرار بود نبوغ مسافتی 350 متری را در راستا غیرمستقیم بپیماید.

اما داده های پرواز بیست ودوم، نشان می دهد که نبوغ تنها 68 متر را با سرعت 1 متر بر ثانیه (3.6 کیلومتر بر ساعت) به مدت 101.4 ثانیه طی نموده است. علت این تغییر برنامه تعیین نیست اما پیروزیت پرواز بیست وسوم تأیید می نماید که بالگرد همچنان عملیاتی است.

ناسا در به روزرسانی مأموریت نوشت: پرواز 23 و راه همچنان ادامه دارد! بالگرد مریخی بیست وسومین سفر خود را با پیروزیت به انتها رساند. این هواگرد به مدت 129.1 ثانیه 358 متر را پیمود. داده های نبوغ در منطقه تازه ای که به سمت آن می رویم به تیم پشتکار یاری می نماید تا اهداف علمی بالقوه را شناسایی کند.

این پرواز با توجه به احتیاج به پرهیز از برخورد به تپه های موجود در راستا، پروازی پیچیده و سخت محسوب می شد اما نبوغ به خوبی از عهده آن برآمد و به دلتا نزدیک تر شد.

عکس کاور: سایه بالگرد نبوغ و عوارض سطحی مریخ در بیست وسومین پرواز

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: Moeara

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4992

به "نبوغ ناسا با پرواز پیچیده بیست وسوم توانایی خود را در مریخ به نمایش گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبوغ ناسا با پرواز پیچیده بیست وسوم توانایی خود را در مریخ به نمایش گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید