دوست داران فرهنگ باید در مالزی ببینند

به گزارش دور زمین، فرهنگ غنی مالزی با گوناگونی و تنوعش شناخته می‌شود. مالزی محل تلفیق فرهنگ مالایایی (قوم اصلی مردم کشور مالزی)، چین، هند و چندین گروه‌ بومی کوچک دیگر است که سنت‌های فرهنگی کهن خود را طی سالیان دراز حفظ کرده‌اند. این مطلب، شما را با بهترین مکان‌های دیدنی کشور مالزی آشنا می‌کند، مکان‌هایی که ویژگی مهم همه آن‌ها بعد فرهنگی‌شان است.

دوست داران فرهنگ باید در مالزی ببینند

کوالالامپور (Kuala Lumpur)

کوالالامپور پایتخت مالزی و یکی از پر رونق‌ترین شهرها در جنوب شرقی آسیا است. برخی از بهترین رستوران‌ها، مغازه‌ها و بهترین زندگی شبانه در این قسمت از مالزی قرار دارد. البته کوالالامپور یا به اختصار KL، تنها مرکزی برای خرید محسوب نمی‌شود و این شهر چیزهای بیشتری برای ارائه دادن به گردشگران تور کوالالامپور دارد. نکته مهم دیگر درباره کوالالامپور، ترکیب معماری آن است، ترکیبی منحصربه‌فرد که نمی‌توان در جای دیگری از دنیا پیدا کرد. برج‌های سر به فلک کشیده مانند برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas) در کنار بناهای باقی‌مانده از دوران استعماری امپراتوری بریتانیا را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از این سبک معماری خاص به حساب آورد. به غیر از برج‌های پتروناس، مناطق مهم دیگری هم در کوالالامپور مالزی وجود دارند که بازدید از آن‌ها به هر گردشگر تور مالزی توصیه می‌شود، مکان‌هایی مانند ایستانا بودایا (Istana Budaya) یا قصر فرهنگی مالزی که قلب اصلی تئاتر این کشور محسوب می‌شود، گالری ملی هنرهای بصری، موزه هنرهای معاصر کوالالامپور و موزه هنرهای اسلامی. بازدید از محله‌های خرید مانند بوکیت بینتانگ (Bukit Bintang) و مردکا اسکواریر (Merdeka Squareare) را نیز نباید فراموش کرد، همچنین تعداد زیادی از بازارهای خرید مثل مثلث طلایی (Golden Triangle)، شهر چینی (Chinatown) و هند کوچک (Little India) وجود دارند که می‌توان آن‌ها را نیز در فهرست قرار داد. سبک معماری متعلق به دوران استعماری بریتانیا در نواحی مختلف کوالالامپور قابل مشاهده است و هر گردشگری می‌تواند از آن‌ها با استفاده از تورهای راهنمای میراث فرهنگی زیادی که توسط آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌شوند، بازدید کند.

غارهای باتو (Batu) نزدیک کوالالامپور

در 13 کیلومتری شمال کوالالامپور، غارهای باتو قرار دارند که از نوع غارهای آهکی هستند و بسیاری از آن‌ها به معابد آیین هندو مبدل شده است. این مجموعه غارها یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی آیین هندو خارج از هندوستان است که هر ساله هزاران زائر و گردشگر را به خود جلب می‌کند. این غارها به خدای جنگ و پیروزی آیین هندو یعنی لرد موروگان (Murugan) اختصاص داده شده است. در ورودی غارها یک مجسمه طلایی بزرگ از این خدای هندوها را در حالت ایستاده می‌بینید. داخل غارها زیارتگاه‌های متنوع و نقاشی‌های دیواری بسیاری وجود دارد که اسطوره‌های آیین هندو را به تصویر می‌کشد. این غارها مرکز اصلی جشنواره سالیانه تایپوسام (Thaipusam) هستند که زائران هندو در صف‌هایی منظم در داخل راهروهای این غارها حرکت کرده و نمادهایی را حمل می‌کنند که یادآورد لرد مورگان است و در پایان آن را پیشکش می‌کنند. غارها همچنین خانه انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است و حتی می‌توانید یک گونه خاص از میمون‌های جذاب و بازیگوش را در این غارها مشاهده کنید، هر چند بازیگوشی این میمون‌ها ممکن است برای عده‌ای از گردشگران آزاردهنده باشد.

شهر Kuching ایالت Sarawak مالزی

ساراواک بزرگترین و ناهموارترین ایالت مالزی است. این ایالت همراه با ایالت صباح در قسمت شرقی مالزی (بخش بورنئویی مالزی) قرار دارند. این ایالت به خاطر فرهنگ‌های بومی خاص خود بسیار مشهور است، بسیاری از آن‌ها علیرغم بحث مدرن‌سازی و جهانی‌شدن توانسته‌اند وجه تمایز خود را حفظ کنند. این فرهنگ‌های قبیله‌ای با یک اکوسیستم غنی و ناحیه جنگلی تقریبا بکر همراه هستند که جذابیت این ایالت را چند برابر می‌کند. از واضح‌ترین نشانه تمایز فرهنگ بومی موجود در این ایالت که چندیدن قرن در اینجا وجود داشته است، می توان به خانه‌های مشهور و دراز بورنئو اشاره کرد که هنوز برای سکونت در این ایالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پایتخت ساراوک، شهر کوچینگ، بسیاری از این خانه‌های دراز به هتل‌ها تبدیل شده‌اند، هر چند اگر دل را به دریا زده و به مناطق دورافتاده‌تر بروید، فرصت‌هایی برای ماندن با خانواده‌های اصیل و بومی در این نوع خانه‌های دراز، تجربه خوردن غذای محلی و مشاهده سبک زندگی مردم بومی ساراواک را به دست خواهید آورد.

ارتفاعات کامرون مالزی

ارتفاعات کامرون، هنوز تاثیرات بسیاری از روزهای قدیمی خود را حفظ کرده است، روزگاری که به دوران استعمار باز می‌گردد و یادآور سبک زندگی استعمارگرانی است که در این کشور زندگی می‌کردند، هر چند امروزه به عنوان اثری استعماری و البته جالب از میراث فرهنگی در مالزی شناخته می‌شود. همچنین ارتفاعات کامرون می‌تواند راه فراری از گرمای طاقت‌فرسای زمین‌های کوهپایه‌ای باشد و توانسته است به یک نقطه پرطرفدار گردشگری در سال‌های اخیر تبدیل شود. این ارتفاعات اولین بار به وسیله نقشه‌بردار بریتانیایی ویلیام کامرون (William Cameron) ارزیابی و نقشه‌برداری شد، به همین دلیل است که‌ آنها را کامرون می‌نامند. بعد از ارزیابی‌های کامرون، این ارتفاعات مورد توجه واقع شد و به عنوان مکانی بالقوه برای ساخت پناهگاهی بر فراز بلندی‌ها مد‌نظر قرار گرفت. محلی‌های ثروتمند در خرید زمین‌های این منطقه با استعمارگران همراه شدند و همین موضوع باعث شد قصرهای بسیار زیادی به صورت پراکنده توسط آن‌ها در اطراف جاده‌های پیچ‌درپیچ این ارتفاعات ساخته شود. این منطقه همچنین به عنوان مکانی مناسب برای کاشت چای مورد توجه قرار گرفت و این محصول تا به امروز نیز به صورت گسترده در این منطقه کشت می‌شود. بازدیدکنندگان ارتفاعات کامرون می‌توانند فعالیت‌های متنوعی را در این منطقه تجربه کنند، شامل تورهای گردشگری که برخی از قصرهای سلطنتی، مزارع و سایر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی این منطقه را به نمایش می‌گذارند. هنوز بسیاری از رستوران‌های این منطقه چای گرم آن‌ هم به سبک انگلیسی به مشتریان خود عرضه می‌کنند که این فرصت خوبی خواهد بود تا طعم واقعی انگلیس قدیم را تجربه کنید.

جورج تاون (Georgetown) مالزی

Georgetown که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است پایتخت پنانگ و یک نمونه جذاب از ترکیب فرهنگی غرب و شرق است. این شهر تاثیر بودن به عنوان یک مرکز تجاری مهم به مدت 500 سال همزمان با تاثیر قرن‌ها حکومت استعماری را حفظ کرده است. معماری، غذا و فرهنگ جورج تاون به دلیل این تاریخ متنوع به شکلی خاصی در آمده است و با قدم زدن در خیابان‌های داخلی این شهر که به شکل فشرده‌ای در یکدیگر تنیده شده‌اند، می‌توان به آن چه که در طول سالیان دراز بر مالزی گذشته است، پی برد. City Hall، عمارت چونگ فات تز (Cheong Fatt Tze) و قلعه کورن والیس (Fort Cornwallis)، همگی باقیمانده‌هایی جذاب از زمان استعمار هستند. اگر شما از کاوش در معماری خاص این شهر خسته شدید، می‌توانید به سراغ متفاوت‌ترین رستوران‌های پنانگ بروید تا تلفیق فرهنگ شرق با غرب را در سنت‌های آشپزی این شهر را با چشمان خود ببینید و بچشید.

راه‌آهن جنگلی (Jungle Railway) مالزی

اگر می خواهید آن بخشی از مالزی که کمتر دیده می‌شود را ببینید، باید از طریق راه آهن جنگلی سفر کنید، خط آهنی که از مناطق کمتر شناخته شده مالزی عبور می‌کند. این قطار در بیشتر مسیر خود از هر 2 سمت به‌ وسیله جنگلی انبوه احاطه شده است و در قسمت‌هایی از کشور توقف می‌کند که کمتر گردشگری به آن توجه می‌کند. می‌توان این راه‌آهن را به عنوان روشی مناسب برای کاوش بیشتر در مالزی واقعی به حساب آورد. قطارهای این راه‌آهن سفر خود را از شهر تومپات (Tumpat)، در نزدیکی کوتا باهرو (Kota Bahru) آغاز می‌کنند و با عبور از زمین‌های ساحلی به مسیر اصلی تردد این کشور در گماس (Gemas) می‌رسند و در طول راه از روستاهای جنگلی دورافتاده عبور می‌کنند و در برخی از آن‌ها توقف خواهند داشت. این سفر روشی منحصر به فرد برای گشت و گذار در مالزی است، روشی که کمتر توریستی آن را تجربه می‌کند.

کوتا بهارو (Kota Bharu) مالزی

کوتا بهارو در ساحل شمال شرقی مالزی و در مرکز ایالت کلانتان (Kelantan) قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه فرهنگ سنتی مالزی است. کوتا بهارو با ترکیبی از معابد و مساجد اسلامی، شهری متنوع از نظر مذهبی است. برای بازدیدکنندگانی که در جستجوی آثار هنری و صنایع‌دستی سنتی مالزی هستند، کوتا بهارو بهترین مکان برای شروع سفرشان خواهد بود. این شهر به نوعی قطب کالاهای چوبی است و هر چیزی ساخته‌ شده از چوب مانند کنده‌کاری‌های چوبی تا لباس‌های تزئین شده سنتی را که روی پارچه آن‌ها با استفاده از خرده چوب طراحی صورت گرفته است، می‌توانید در بازارهای متنوع این شهر پیدا کنید. این شهر همچنین بهترین مکان برای دیدن سایه‌بازی است، هنری که در دیگر بخش‌های مالزی در حال فراموش شدن است.

ملاکا (Melaka) مالزی

اگر چه شهر جورج تاون در ایالت پنانگ، نماد بارزی از اثر فرهنگ اروپا بر مالزی در طول قرن‌هاست، ولی شهر جنوبی ملاکا که توانسته است نام خود را در آثار جهانی یونسکو به ثبت برساند، مدرکی از زمانی است که قدرت حاکم در بیشتر بخش‌های تنگه ملاکا در دستان حاکمان محلی بوده است. در قرن 15 میلادی حاکم ملاکا، قدرت بلامنازع را در این تنگه در دست داشت و این شهر (ملاکا) مرکز سیاست و تجارت در منطقه ملاکا محسوب می‌شد. این شهر با دارا بودن بازاری بین‌المللی، آدم‌های بسیاری را از سمت دریای چین جنوبی به خود جذب می‌کند و می‌توان آن را دلیل اصلی چیزی که از آن به عنوان هویت چند فرهنگی مالزی نام برده می‌شود، به حساب آورد. هر چند این تنگه در دوران استعمار بریتانیا شکوه و رونق خود را از دست داد، ولی هنوز هم با کمی قدم زدن در آن می‌توان باقی‌مانده‌های زمان رفاه و اوج قدرت آن را به خوبی مشاهده کرد.

دره لنگونگ (Lenggong Valley) مالزی

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی مالزی که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است، دره لنگونگ است که یک گنجینه باستان‌شناسی محسوب می‌شود و در برگیرنده آثار و بقایای انسان اولیه با قدمتی نزدیک به دو میلیون سال پیش است. سایت باستان‌شناسی دره لنگوگ در 2 حوزه جداگانه گسترش یافته است و میراث‌دار یکی از قدیمی‌ترین آثار یافت شده از نسل بشر در خارج از آفریقا محسوب می‌شود. حفاری‌های باستان‌شناسی، ابزارها و فسیل‌های انسانی را در این محل از زیر خاک‌ها بیرون کشیده است. آثار مهم به دست آمده از این محل، در موزه باستان‌شناسی Lenggong مجموعه ای از فسیل‌ها و آثار تاریخی را به نمایش گذاشته، همراه با توضیحاتی که بیان می‌کنند چه اتفاقی میلیون‌ها سال قبل در این محل افتاده است.

ارتفاعات کلابید (Kelabit Highlands) مالزی

ارتفاعات کلابید و مرکز آن شهر باریوی (Bario)، یک فلات کوهستانی در ایالت ساراواک (Sarawak) در بورنئو (Borneo) است و یکی از دوردست‌ترین مکان‌ها در جنوب شرقی آسیا به حساب می‌آید. این ارتفاعات تنها از طریق هوایی یا به‌ واسطه یک مسیر خاکی نه‌ چندان مساعد در دسترس هستند، اما باید گفت برای مسافرانی که مقصد خود را این ارتفاعات انتخاب کرده‌اند، بسیار جذاب هستند. دلایلی چون جدا بودن از زرق‌وبرق زندگی امروزی و دوستی و میهمان‌نوازی مردم بومی کلابیت باعث شهرت این منطقه شده است. فرهنگ منحصربه‌فرد کلابیت، ترکیبی از سنت‌ها و اعتقادات بومی ایالت ساراواک و اعتقادات دین مسیحیت است که توسط مبلغان غربی به این منطقه وارد شده است. دلیل دیگری که باعث شهرت این ارتفاعات شده است، مسیره‌های پیاده‌روی (Trekking) آن است. راهنماها، مسافران را از میان شهرها و روستاهای این منطقه هدایت کرده و زیبایی‌های این مناطق را به آنها نشان می‌دهند.

انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3631

به "دوست داران فرهنگ باید در مالزی ببینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوست داران فرهنگ باید در مالزی ببینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید