مقایسه اینترنت فیبرنوری تانومای مخابرات و آذرخش های وب: کدام یک بهتر و به صرفه تر است؟

به گزارش دور زمین، اگر دنبال خرید باشید؛ با کمی جست وجو در اینترنت یا پرس و جو از دوستان و همکاران و اطرافیان، به دو شرکت و دو نام می رسید: و .

مقایسه اینترنت فیبرنوری تانومای مخابرات و آذرخش های وب: کدام یک بهتر و به صرفه تر است؟

سرویس اینترنت فیبرنوری FTTH مخابرات قدیمی تر است و سال ها است لاک پشتی توسعه پیدا می نماید و در شهرهای مختلف ارائه می شود ولی سرویس اینترنت فیبرنوری FTTH آذرخش های وب عمری کمی بیش از دو سال دارد.

بیشتر بخوانید:

شرکت مخابرات اگرچه خصوصی شده است ولی هنوز ویژگی ها و معینات یک سرویس دهنده دولتی و عمومی را دارد ولی در آن سو های وب یک شرکت خصوصی است و کاملا با سرمایه گذاری و برنامه و اهداف یک کسب وکار غیر وابسته به دولت پیش می رود. به همین علت، باید تفاوت زیادی میان اینترنت تانوما با اینترنت آذرخش باشد.

اگر ساکن تهران و کرج باشید؛ انتخاب میان این دو سرویس اینترنت پر سرعت معنی پیدا می نماید و اگر ساکن شهرها و استان های دیگر کشور هستید؛ احتمالا فقط گزینه اینترنت FTTH تانوما مخابرات را دارید؛ چون شرکت های وب هنوز پیروز نشده در سراسر کشور این سرویس اینترنت را ارائه بدهد؛ البته طبق گفته های سایت های وب، تا انتها سال 1400 در بش از 500 شهر کشور سرویس آذرخش در دسترس است.

به هر حال، شاید برایتان مقایسه این دو سرویس اینترنت فیبرنوری جالب باشد. اینکه کدام سرویس سریع تر است؛ بسته های حجیم بیشتر و به صرفه تری دارد؛ هزینه های کابل کشی در کدام سرویس رایگان است و بحث مودم فیبر نوری یا GONE!

بیشتر بخوانید:

ما در این مطلب می خواهیم یک مقایسه کامل میان هر دو اینترنت FTTH مخابرات و های وب داشته باشیم. مقایسه ای که می تواند یک راهنمای خوب برای انتخاب یک سرویس اینترنت پرسرعت خانگی یا کسب وکاری باشد و شما را از سردرگمی و جست وجوهای زیاد در اینترنت برای یافتن اطلاعات درباره تانوما و آذرخش خلاص کند.

نکته بسیار مهمی که پیش از هر چیز دیگری باید اشاره شود؛ تفاوت ماهیتی این دو سرویس اینترنت است که در بالا هم ذکر شد. اینترنت FTTH تانوما به وسیله دفاتر مخابراتی شهرها و استان ها ارائه می شود و هر شهر می تواند برای خودش یک تعرفه، بسته های اینترنت، شرایط واگذاری و کیفیت سرویس داشته باشد اما در اینترنت آذرخش، همه چیز شفاف و واضخ و معین روی سایت های وب آمده و در سراسر کشور یکسان اعمال می شود.

بخش عظیمی از سردرگمی کاربران در خرید اینترنت فیبرنوری به همین عدم یکپارچگی و شفافیت شرکت مخابرات برمی شود. در ادامه نشان می دهیم که تعرفه های سرویس های FTTH مخابرات تهران با شهرهای دیگری مانند مشهد یا رشت چقدر فرق دارد.

تانوما در برابر آذرخش: نوع فناوری

هر دو سرویس اینترنت فیبرنوری تانومای مخابرات و آذرخش های وب از نوع FTTH یا Fiber to the Home است؛ یعنی کابل های فیبرنوری از مرکز مخابراتی تا درون خانه یا ساختمان مشترک کشیده می شوند و جایگزین زوج سیم مسی خط تلفن هستند.

شرکت مخابرات سرویس های فیبرنوری دیگری مانند FTTB و FTTC هم ارائه می دهد که در حقیقت تا بخشی از جهت بین مرکز مخابراتی تا خانه کابل فیبرنوری است و مابقی آن باز کابل مسی می شود. مثلا در سرویس FTTC از مرکز مخابراتی تا کافوهای اینترنتی نزدیک خانه، کابل کشی فیبرنوری است و پس از آن از کافوها تا خانه کابل مسی است که برای ارائه سرویس های اینترنت ADSL/VDSL استفاده می شود.

گاهی اوقات شرکت مخابرات یک سرویس FTTC یا FTTB را به جای FTTH به مشتری می دهد و نام آن را اینترنت فیبرنوری می گذارد ولی باید بدانیم که در اینترنت فیبرنوری احتیاجی به خط تلفن ثابت نیست و باید از مودم متفاوتی با مودم های ADSL و VDSL استفاده کرد که موسوم به مودم های GPON هستند.

تانوما در برابر آذرخش: محدوده پوشش دهی

تانوما: در سراسر کشور مراکز مخابراتی به صورت محدود، اگر زیرساخت کابل کشی فیبرنوری آماده باشد؛ سرویس اینترنت فیبرنوری تانوما یا FTTH را ارائه می دهند. در بعضی از شهرها مانند تهران، مشهد، کرج، استان گیلان، استان مازندران، استان اصفهان و چند شهر دیگر، اینترنت تانوما بیشتر و بهتر در دسترس است.

آذرخش: مطابق گفته های سایت های وب فعلا در منطقه ها عظیمیه و جهانشهر کرج و استان البرز ارائه می شود ولی آگاه هستیم که در بعضی منطقه ها تهران هم سرویس اینترنت آذرخش راه اندازی شده و قرار است تا انتها سال در بیش از 500 شهر کشور این سرویس ارائه شود.

تانوما در برابر آذرخش: سرعت و کیفیت

تانوما: از 8 مگابیت تا 200 مگابیت

تست سرعت اینترنت فیبرنوری تانوما مخابرات

در بعضی مراکز مخابراتی سرعت باز است و حتی بعضی کاربران سرعت های 300 مگابیت هم تست گرفتند. در تهران سرعت غالب اوقات نزدیک 50 مگابیت است ولی در گیلان سرعت تا 200 مگابیت باز است. همه چیز به مرکز مخابراتی، تجهیزات نصب شده، شلوغی خط ها و تعداد کاربران در آن مرکز مخابراتی برمی شود.

گاهی اوقات سرعت اینترنت FTTH تانوما از سرعت اینترنت ADSL هم پایین تر می آید و گاهی اوقات نه سرعت واقعا خوب و بالای 50 مگابیت و حتی بالای 100 مگابیت است.

در سایت تانومای مخابرات تهران آمده است: سرویس های اینترنت فیبر نوری از سرعت اسمی 2 مگابیت بر ثانیه تا 50 مگابیت بر ثانیه قابل ثبت نام می باشد اما سرعت تحویلی از 20 مگابیت بر ثانیه آغاز و تا بعضی از سرویس ها تا 900 مگابیت بر ثانیه ارائه می شود.

آذرخش: از 20 تا 100 مگابیت

تست سرعت اینترنت فیبرنوری آذرخش های وب

های وب کیفیت سرویس بهتری نسبت به تانوما می دهد و درصد کاربران راضی بیشتری دارد. باز هم در فیبر نوری های وب سرعت خط باز است و براساس شرایط و قدرت و سرعت سیستم می توانید تا 300 مگابیت افزایش سرعت داشته باشید.

البته، این را باید به حساب خلوتی سرویس های وب و ماه های ابتدایی راه اندازی سرویس نو گذاشت و باید دید پس از دریافت هزاران کاربر باز چنین سرعت و کیفیتی ارائه می شود یا خیر!

تانوما در برابر آذرخش: نصب و راه اندازی

تانوما: اگر سرویس های پرحجم و یک ساله را بخرید؛ نصب و راه اندازی به همراه کابل کشی درون ساختمان رایگان است ولی اگر سرویس های ماهیانه و پس پرداخت را بخرید؛ در بعضی مراکز مخابراتی باید هزینه نصب و کابل کشی هم بدهید.

آذرخش: تمام هزینه های نصب و راه اندازی رایگان و حتی همراه با یک ماه تست رایگان است.

شما می توانید برای دریافت سرویس یک ماهه رایگان ثبت نام و پس از رضایت از آن، سرویس اینترنت های وب را بخرید. شما احتیاجی نیست دنبال کابل کشی و خرید مودم و مسایل دیگری بروید و کارشناسان های وب همه کارها را برای شما انجام می دهند.

تانوما در برابر آذرخش: مودم

تانوما: همراه با سرویس باید یک مودم GPON هم بخرید؛ دقیقا مانند سرویس های ADSL و VDSL که همراه با سرویس یک مودم هم به شما فروخته می شود.

آذرخش: های وب یک مودم GPON فیبرنوری امانی به شما می دهد. شما یک مبلغ (375 هزار تومان) به اسم ودیعه مودم پرداخت نموده و پس از انتها سرویس، با تحویل دادن مودم آن ودیعه را دریافت خواهید کرد.

کاملا معین است که در این بخش سرویس اینترنت های وب به صرفه تر است؛ چون شما پس از مدتی می توانید پول خود را پس بگیرد ولی در تانومای مخابرات باید هزینه ای 700 الی 800 هزار تومانی برای مودم بدهید.

تانوما در برابر آذرخش: ثبت نام

تانوما: برای اطلاع از شرایط ارائه سرویس در شهر و محله خود، هیچ راهی ندارید جز اینکه با مرکز مخابراتی منطقه خودتان تماس بگیرید و آنالیز کنید آیا سرویس تانوما ارائه می شود یا خیر!

اما یک فرم ثبت نام سرویس FTTH هم در وجود دارد که می توانید آن را پر نموده و منتظر تماس آن ها باشید.

همین طور، سایت های زیادی از سوی مخابرات استان ها برای ثبت نام اینترنت تانوما راه اندازی شده است. مثلا ، ، و غیره!

آذرخش: متقاضیان سرویس فیبرنوری های وب می توانند در ثبت نام نمایند تا هر زمان این سرویس به منطقه و شهر آن ها رسید؛ جزو اولین نفراتی باشند که آن را خریداری و استفاده می نمایند. البته، اگر در منطقه های باشند که این سرویس راه اندازی شده است؛ سریعا با آن ها تماس برقرار شده و کارهای خرید و راه اندازی سرویس انجام می شود.

تانوما در برابر آذرخش: قیمت

هر دو سرویس نایاب هستند؛ پس طبیعی است که گران قیمت باشند و برای کاربران کم مصرف و کاربران خانگی عادی به صرفه نباشند. قیمت اینترنت فیبرنوری نسبت به ADSL و VDSL و حتی 4G هم گران تر است؛ به ویژه اینکه وقتی سرعت بالا است؛ شما سریعا حجم مصرف نموده و دائما باید بسته های اینترنت خود را تمدید و هزینه بالایی برای آن بپردازید.

تانوما: هزینه های اینترنت فیبرنوری مخابرات برای استان های مختلف فرق دارد:

استان تهران:

استان گیلان:

استان خراسان رضوی:

آذرخش: یک مزیت عظیم سرویس FTTH آذرخش، معین و شفاف بودن هزینه ها و بسته های اینترنت است. آخرین جدول قیمت بسته ها و تعرفه اینترنت آذرخش های وب برای سال 1400 را در زیر مشاهده می کنید:

اگر بخواهیم فقط حجم هر بسته اینترنت را در نظر بگیریم؛ قیمت اینترنت های وب گران تر است ولی هنگامی که بحث خرید یا امانی مودم و همین طور هزنیه های نصب و راه اندازی برای تانوما را در نظر بگیریم؛ تقریبا میان این دو سرویس از نظر قیمتی تفاوت زیادی نیست.

گفتیم بیشتر از اینکه بخواهید آنالیز کنید کدام سرویس به صرفه تر است؛ باید آنالیز کنید کدام سرویس در منطقه شما ارائه می شود و بعد برای خرید یک بسته اینترنت مناسب احتیاج و مصرف خود اقدام کنید.

نتیجه گیری

سرویس اینترنت فیبرنوری آذرخش های وب از نظر نصب و راه اندازی، کیفیت، سرعت و مودم امانی و پشتیبانی بهتر از اینترنت تانومای مخابرات است.

اما سرویس اینترنت آذرخش در همه کشور نیست و فعلا به دو شهر تهران و کرج محدود شده است. اگر در این دو شهر زندگی کنید؛ شاید یک انتخاب داشته باشید وگرنه باید سراغ اینترنت تانومای مخابرات بروید.

از نظر قیمت، هر دو سرویس گران قیمت هستند و شما پس از مدتی ناچار می شوید دائما بسته اینترنت نو به قیمت های بالا بخرید. هزینه های نصب و راه اندازی سرویس آذرخش پایین تر از مخابرات است.

در نهایت، امیدواریم که هر دو سرویس با سرعت بیشتری توسعه پیدا نموده و یک فضای رقابتی و انتخاب گونه را ببینیم تا کاربران بتوانند یک سرویس FTTH واقعی دریافت نمایند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4462

به "مقایسه اینترنت فیبرنوری تانومای مخابرات و آذرخش های وب: کدام یک بهتر و به صرفه تر است؟" امتیاز دهید

12 کاربر به "مقایسه اینترنت فیبرنوری تانومای مخابرات و آذرخش های وب: کدام یک بهتر و به صرفه تر است؟" امتیاز داده اند | 3.6 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه اینترنت فیبرنوری تانومای مخابرات و آذرخش های وب: کدام یک بهتر و به صرفه تر است؟"

3 دیدگاه

پوریا 26 مرداد 1401

اینترنت مخابرات خیلی افتضاحه و مرکز مخابرات پیام نور تهران اصلا اجازه گرفتن اینترنت ثابت به شرکت های خصوصی نمیده و همه محل از اینترنت مخابرات مینالن و هرچه شکایت کردیم به هیچ جا نرسید واگذارشون به خدا

پاسخ به پوریا

محمد 3 خرداد 1401

منطقه مصباح کرج فیبر نوری نداره.
خدایا به داد ما برس.
خسته شدیم دیگه.
به اینترنت پر سرعت نیاز دارم. شهرستانها فیبر نوری دارند و مصباح کرج هنوز نداره.

پاسخ به محمد

علیرضا 11 بهمن 1400

در سیستمی که رقابت نباشد کیفیت بی معناست شرکت مخابرات یکسری کارمند رسمی داره که چه خوب و چه بد خدمات میدن حالته آش کشک خالته
با آن کارمندان خانم که با گرفتن ماهی شش هفت تومان حقوق زورشون‌ میاد سرشونو بالا بیارن و جواب سلام بدن آخه کلی سرشون گرمه

پاسخ به علیرضا
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید