صدور پروانه های ساختمانی در خراسان رضوی کاهش یافته است

به گزارش دور زمین، معاون راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در خراسان رضوی، بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد کاهش یافته است.

صدور پروانه های ساختمانی در خراسان رضوی کاهش یافته است

تعداد پروانه های ساختمانی که هر فصل در شهر های مختلف صادر می گردد بازگوکننده شرایط ساخت وساز در کشور است. از مهم ترین معضلات کلان شهر مشهد در چند سال اخیر کمبود مسکن بوده و یکی از اساسی ترین برنامه های دولت سیزدهم تأمین کسری مسکن در کلان شهرهاست که بر اساس سیاست گذاری دولت سهم استان خراسان رضوی از طرح ملی مسکن 400 هزار واحد مسکونی است.

اما داده های مرکز آمار کشور حاکی از آن است که طی یک سال گذشته شرایط ساخت وساز در استان چندان مطلوب نبوده طوری که تعداد کل پروانه های مسکونی صادر شده در شهر های استان در بهار سال گذشته بیش از 3580 فقره بوده و در بهار سال جاری تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در استان به 2502 فقره (کاهش 43 درصدی) تنزل یافته است.

البته تعداد کل پروانه های ساختمانی صادر شده در کل شهر های کشور نیز کاهش داشته و از بیش از 37 هزار فقره در بهار سال گذشته به حدود 31 هزار فقره (کاهش حدود 20 درصدی) در بهار سال جاری رسیده است. بدین ترتیب کاهش تعداد پروانه های ساختمانی استان خراسان رضوی دو برابر کاهش میانه کشوری است.

علاوه بر این تعداد پروانه های احداث ساختمان در بهار سال جاری در شهر های استان 2241 فقره بوده در حالی که در بهار سال گذشته 3058 فقره پروانه احداث ساختمان در استان صادر شده است که کاهش حدود 37 درصدی را نشان می دهد.

کاهش 41 درصدی واحد های مسکونیداده های مرکز آمار حاکی از آن است که بر اساس تعداد پروانه های ساختمانی و کاربری تعریف شده برای پروانه ها، در بهار سال جاری 8237 واحد مسکونی برآورد شده است درحالی که در بهار سال گذشته تعداد واحد های مسکونی برآورد شده بر اساس تعداد پروانه های ساختمانی 11715 واحد مسکونی بوده است؛ بنابراین در بهار سال جاری تعداد واحد های مسکونی نیز نسبت به بهار سال گذشته کاهش 41 درصدی داشته است.

کاهش 55 درصدی مساخت زیربنایی ساخت وسازعلاوه بر این مساحت زیربنا در پروانه های احداث ساختمان برحسب مورد استفاده ساختمان در بهار سال جاری برای شهر های خراسان رضوی معادل یک میلیون و 332 هزار و 898 مترمربع بود و در بهار سال گذشته مساحت زیربنا در پروانه های ساختمانی استان معادل دو میلیون و 51 هزار و 512 مترمربع بوده است که این آمار نشان می دهد مساحت زیربنای ساخت وساز در شهر های استان در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته بیش از 55 درصد کاهش یافته است درحالی که برای کل شهر های کشور از 20 میلیون مترمربع در بهار سال گذشته به 17 میلیون مترمربع در بهار سال جاری رسیده که بیانگر کاهش 20 درصدی است.

علاوه بر این نسبت کل مساحت زیربنای مسکونی از کل مساحت ساخت وساز تعریف شده در بهار سال گذشته برای استان خراسان رضوی حدود 80 درصد بوده یعنی 50 درصد زیربنای ساخت وساز استان در بهار سال گذشته با کاربری مسکونی تعریف شده بود که این نسبت در بهار سال جاری به 70 درصد تنزل پیداکرده است.2 علت اصلی کاهش ساخت وساز معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان در تحلیل علل کاهش ساخت وساز در بهار سال جاری دو علت عمده را بازگو می نماید.

محمدعلی منصوری معاون راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ابتدا باید بین ساخت مسکن به وسیله دولت و بخش خصوصی تفاوت قائل بود و آن چه در آمار منتشر شده مربوط به عملکرد بخش خصوصی است، اما دو علت عمده در ریزش ساخت وساز بهار سال جاری مؤثر بوده.

او اضافه نمود: ابتدا این که از اواسط سال گذشته ما شاهد رشد و افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی در کشور بودیم این مسئله به طور مستقیم بر ساخت و ساز کشور تأثیر گذشت، زیرا قیمت تمام شده ساختمان برای سازندگان افزایش داشته به همین علت اندازه تقاضای پروانه ساختمان در کشور و استان کاهش یافت و این شیب از تابستان سال گذشته آغاز شده و تا بهار سال جاری هم ادامه داشته است.

معاون راه و شهرسازی خراسان رضوی عامل دوم را کاهش تقاضای مسکن خاطرنشان کرد و ادامه داد: وقتی هزینه های تمام شده ساخت وساز افزایش می یابد طبیعتاً قیمت واحد های مسکونی هم افزایش می یابد که این مسئله در موج دوم ساخت وساز خود را نشان می دهد که تقاضای خرید واحد های مسکونی کاهش می یابد.

منصوری بیان نمود: درنتیجه کاهش تقاضا به علت بالا بودن قیمت شاهد کاهش تقاضای پروانه ساخت از سوی سازندگان هستیم. به رغم این که از تابستان سال گذشته دولت کوشش های زیادی کرد تا با بعضی مشوق ها مانند بخگرددگی ها و مدیریت قیمت مصالح انگیزه برای ساخت وساز را افزایش دهد، اما تأثیر سیاست های تشویقی دولت را می توانیم از تابستان سال جاری ببینیم.

او توضیح داد: در 10 استان صدور پروانه ساختمان افزایش داشته استاین اظهارات معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی در حالی است که داده های مرکز آمار کشور نشان می دهد حداقل در 10 استان کشور ما شاهد افزایش صدور در تعداد پروانه های ساختمانی بودیم که نمونه شاخص آن استان اصفهان است که بعد از تهران بالاترین اندازه ساخت وساز را در کشور داراست و برعکس استان های تهران و خراسان رضوی تعداد پروانه های ساختمانی اصفهان در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است؛ بنابراین می توان اذعان کرد اجرای بعضی سیاست های تشویقی در بعضی شهر های کشور پیروز بوده و در بعضی شهر های کشور مانند استان خراسان رضوی پیروز عمل نکرده است و نیازمند جدیت بیشتر متولیان این حوزه برای حمایت از ساخت وساز در استان است.

منبع: خراسان

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 مهر 1401 بروزرسانی: 16 مهر 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5851

به "صدور پروانه های ساختمانی در خراسان رضوی کاهش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور پروانه های ساختمانی در خراسان رضوی کاهش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید