مرمت آرامگاه پیر خموش و دو مسجد تاریخی در شهرستان مرند آذربایجان شرقی

به گزارش دور زمین، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از مرمت آرامگاه پیر خموش و دو مسجد تاریخی شهرستان مرند تا انتها سال 99 اطلاع داد.

مرمت آرامگاه پیر خموش و دو مسجد تاریخی در شهرستان مرند آذربایجان شرقی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان اداری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده امروز پنجشنبه 11 اردیبهشت ماه 99 ضمن اعلام این خبر، گفت: مرند یکی از شهرستان های عظیم آذربایجان به شمار می آید که در کنار ظرفیت های گردشگری طبیعی و بوم گردی، مواریث تاریخی مهمی همچون آرامگاه پیر خموش، مساجد تاریخی جامع و بازار را در دل خود جای داده و این اداره کل اتمام مرمت این 3 اثر تاریخی را طی سال 99 در دستور کار قرار داده است.

او در ادامه به اجرای عملیات مرمتی در آرامگاه پیر خموش اشاره نمود و گفت: این آرامگاه متعلق به دوره سلجوقیان است و این اداره کل طی سال های اخیر مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی و فرهنگی را در دستور کار قرار داده است و تا به امروز اقداماتی نظیر مرمت طاق و تویزه، مرمت دیوارهای آجری، اجرای تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، اجرای قاب بندی دورتادور محوطه و کف سازی با آجر، سنگ و چوب اجرا شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه به مرمت و ساماندهی مسجد جامع مرند و محوطه آن اشاره نمود و گفت: در راستای ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی نیز اقداماتی نظیر تعویض تیرهای فرسوده، اجرای کف سازی، اجرای سفیدکاری و گچ بری، مرمت تزئینات وابسته به معماری و مرمت پنجره ها صورت گرفته است.

حمزه زاده عملیاتی چون محوطه سازی حیاط، حفاظت و استحکام بخشی، مرمت نما، سبک سازی پشت بام، برطرف رطوبت و راهنمایی آب های سطحی را از دیگر اقداماتی مطرح نمود که در عملیات محوطه سازی مسجد جامع مرند صورت گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه به مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی بازار مرند نیز اشاره نمود و گفت: همچنین در راستای ساماندهی این مسجد تاریخی نیز اقداماتی چون سبک سازی و برداشت پشت بام، تعویض تیرهای فرسوده، اجرای عایق رطوبتی، مرمت تزئینات وابسته به معماری، برطرف رطوبت و راهنمایی آب های سطحی و مرمت نما و محوطه سازی صورت گرفته است.

حمزه زاده در انتها اظهار کرد: حجم کل سرمایه گذاری در مرمت و ساماندهی این سه ابنیه تاریخی اعتباری قریب به 472 میلیون تومان است که بر اساس عملیات صورت گرفته تا سرانجام سال 99 شاهد اتمام مرمت آن ها خواهیم بود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2543

به "مرمت آرامگاه پیر خموش و دو مسجد تاریخی در شهرستان مرند آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

1 کاربر به "مرمت آرامگاه پیر خموش و دو مسجد تاریخی در شهرستان مرند آذربایجان شرقی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت آرامگاه پیر خموش و دو مسجد تاریخی در شهرستان مرند آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید