برآمدگی و تَرَک کف بازار تاریخی ساوه

به گزارش دور زمین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: برآمدگی و ترک کف ابتدای بازار تاریخی این شهر ناشی از احداث مجتمع تجاری شهرداری ساوه است.

برآمدگی و تَرَک کف بازار تاریخی ساوه

به گزارش خبرنگاران رضا ایاز در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: احداث ساختمان تجاری شهرداری ساوه در مجاورت ابتدای بازار این شهر(گاراژ قدیم قم) فشار وزنی را به بنای تاریخی بازار وارد نموده است.

وی اضافه نمود: به محض دریافت گزارش در این رابطه به اتفاق کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری ساوه از محل آسیب واقع در آغاز ابتدای تاق ها و پایه ستون های سنتی ابتدای بازار از سمت خیابان امام بازدید بعمل آمد و مشاهده شد به دلیل فشار وزنی ناشی از احداث مجتمع تجاری شهرداری در بخش شرقی ابتدای بازار، زمین زیر ساخت و پی مغازه ها و پایه ستون ها در این بخش به سمت غرب حرکت نموده و در نتیجه باعث ایجاد ترک در جرزهای باربر و دیوار و ستون ها و برآمدگی و ترک در کف بازار در قسمت جنب پایه ستون ها شده است.

ایاز اضافه نمود: در این خصوص با شهرداری ساوه در راستای برطرف مشکل و معضل هماهنگی و مکاتبه شده است و با توجه به پیگیری مالکین مغازه های بازار از شهرداری ساوه، باید مجموعه مدیریت شهری نسبت به برطرف این معضل اقدام کند.

وی بیان نمود: با مقصر شناخته شدن شهرداری ساوه، مجموعه مدیریت شهری مکلف به بازسازی و بازسازی آسیبی است که متوجه این بنای تاریخی شده و میراث فرهنگی نیز در این خصوص همکاری خواهد نمود.

لازم به ذکر است، مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است، امتداد این بنا از شمال به خیابان امام(ره) و از جنوب در میدان انقلاب واقع شده است. این اثر در تاریخ 15 آذر 1378 با شمارهٔ ثبت 2526 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بازار حدود 600 متر طول دارد و در آن انواع حجره ها با انواع شغل ها مشغول به کسب و کار هستند. بازار تاریخی ساوه دارای چند دالان، مسجد، چهارسو و تیمچه است و در انتهای جنوبی بازار و در میدان انقلاب، مسجدی به چشم می خورد به نام مسجد انقلاب که بسیار بزرگ و دیدنی است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5840

به "برآمدگی و تَرَک کف بازار تاریخی ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآمدگی و تَرَک کف بازار تاریخی ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید