مبنای بودجه 1400 حمایت از قشر ضعیف و توسعه زیرساخت هاست

به گزارش دور زمین، حسن روحانی امروز در جلسه ستاد هماهنگی مالی دولت، به تشریح مهم ترین مولفه های بودجه سال آینده پرداخت و اظهار داشت: بودجه سال 1400، راه را برای تحرک کشور در جهت پیشرفت و توسعه زیرساخت ها باز می نماید.

مبنای بودجه 1400 حمایت از قشر ضعیف و توسعه زیرساخت هاست

رئیس جمهور اظهار کرد: حفظ و تقویت فرایند توسعه کشور و همزمان حمایت از قشرهای ضعیف مبنای اصلی تدوین بودجه در سال آینده بوده و با کوشش های صورت گرفته در امسال و ریل گذاری های صورت گرفته می توانیم افق پیش روی اقتصاد کشور و معیشت مردم را روشن تر و رو به بهبود ترسیم کنیم.

روحانی متکی نبودن به نفت در بودجه جاری سال آینده را از دیگر متغیرهای مثبت این بودجه برشمرد و گفت: دولت با محاسبات دقیق و با توجه به تجارب بدست آمده در فرایند مقابله با تحریم های سخت اقتصادی تحمیل شده به کشور، برنامه ریزی های لازم را انجام داده که این امر دستاورد بزرگی است.

او همچنین ایجاد نگرانی نسبت به آینده کشور و برهم زدن آرامش روانی مردم دقیقا بازی در میدان دشمن خواند و توضیح داد: اگر چه این سختی ها و مشقات در دوره شیوع کرونا راستا را برای دولت ناهموارتر می کرد اما نسبتا توانسته این موضوع را نیز خنثی کند و از این نظر همه باید مراقب اقدامات و اظهارات خود باشند که آرامش فضای اقتصادی کشور و امنیت خاطر مردم مورد خدشه قرار نگیرد.

پیش از این، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، کاهش اقتصادیات بخش فراوری و افزایش اقتصادیات بر مصرف را از ویژگی های مهم بخشنامه بودجه 1400 سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده و شرح داده بود: برای اینکه این منابع به افزایش تعهدات آینده دولت منجر نگردد روی سیاست های اقتصادی متمرکز شدیم و در بودجه سال آینده، تعرفه های اقتصادیاتی بخش فراوری 4 تا 5 درصد کاهش خواهد یافت و اقتصادیات بر فراوری نماینده کمتر می گردد و از سوی دیگر، اقتصادیات بر مصرف افزایش خواهد یافت.

بحران کرونا و ضرورت واقع نگری در تدوین بودجه 1400

لایحه بودجه سال 1400 در حالی تدوین و تقدیم مجلس می گردد که به گفته فعالان و صاحب نظران اقتصادی این بودجه انقباضی خواهد بود و دولت باید برای جبران خسارت های اقتصادی ناشی از کرونا تمهیدات ویژه ای را در نظر گیرد. به خصوص اینکه شواهد و قرائن حاکی از تداوم این ویروس حداقل تا پاییز 1400 است.

در این شرایط، احمد پورفلاح مشاور عالی رئیس اتاق ایران، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تاکید می نماید: انتظار داریم تا این بودجه واقع بینانه تدوین و تصویب گردد و فشارهایی که در روی کاغذ برای بودجه سال آینده وجود دارد به بخش خصوصی منتقل نگردد.

فعالان اقتصادی پیشنهاد می دهند دولت در تدوین بودجه سال 1400، منابعی را جداگانه برای مقابله با کرونا اختصاص دهد؛ به خصوص اینکه قطعا بخشی از درآمدهای دولت در بودجه از جمله درآمدهای اقتصادیاتی در امسال با ریزش سنگین روبرو خواهد شد. بنابراین لازم است که از الان فکری برای جبران کسری بودجه گردد. آنها در عین تاکید می نمایند که همزمانی تدوین بودجه 1400 با آخرین سال فعالیت دولت نباید شرایطی را به وجود آورد که این بودجه با سهل انگاری تدوین گردد.

در همین زمینه کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران، تاکید می نماید: دولت باید در تدوین بودجه سال آینده شجاعانه تر عمل و به بخش خصوصی اجازه دهد تا آزادانه تر فعالیت داشته باشد.

اتحاد و همدلی مجلس و دولت نیز از دیگر پیشنهادهای بخش خصوصی برای اثربخشی هرچه بیشتر بودجه 1400 است که در این خصوص لطفعلی بخشی، اقتصاددان به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: . مساله مهمی که باید به آن توجه گردد، رفتارهای متضاد دولت و مجلس است که اگر برای این مسأله چاره ای اندیشیده نگردد، دو بخش تصمیم ساز کشور به جای راهکار سازی، بحران ساز خواهند شد. درحالی که بودجه 1400 تحت تأثیر مسائل مهمی مانند بحران کرونا قرار گرفته است و باید بخشی از منابع صرف این بخش گردد. در چنین شرایطی تنها برخوردهای هوشمندانه و اتحاد میان بخش های سیاست گذار و همفکری آن ها برای نجات بودجه و اقتصاد می تواند به رهایی از بحران ها یاری کند.

لازم به ذکر است،لایحه بودجه، پانزدهم آذرماه هر سال تقدیم مجلس می گردد.با این حال، احمد امیری آبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس روز گذشته در مصاحبه ای گفت: چنانچه جمع بندی دولت به تأخیر بیفتد و روز 16 آذر برای تقدیم بودجه از سوی دولت به مجلس در نظر گرفته گردد، مجلس هفته آینده به منظور تحویل لایحه بودجه سال آینده از دولت جلسه علنی خواهد داشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3489

به "مبنای بودجه 1400 حمایت از قشر ضعیف و توسعه زیرساخت هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبنای بودجه 1400 حمایت از قشر ضعیف و توسعه زیرساخت هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید