ماجراجویی در هولناک ترین منطقه ایران!

به گزارش دور زمین، تنگه رغز

در فصلی هستیم که با اطمینان خاطر کامل می توانیم بگوییم که خب، دیگر وقت آن است که کوله های خود را برداریم و راهی ماجراجویی بشویم. از بین مقصدهای فراوانی که وجود دارد، نمی توان به راحتی از هیچ کدامشان گذشت. گویی که می خواهی هزاران نفر باشی و در آن واحد هیچ جا را از دست ندهی ولی خب، تمامی این ها خواسته های ماست و در واقعیت جای ندارد. امروز می خواهیم از بین تمامی مقاصدی که در فهرست بلند بالایمان وجود دارد، ماجراجویی در مکان تنگه رغز را به اتفاق یکدیگر تجربه کنیم. بیایید تا با یکدیگر در خبرنگاران هم درباره مکان تنگ رغز در شهر داراب در استان فارس بدانیم و هم ماجراجویی در این تنگه زیبا انجام دهیم و کشف کنیم که مکان تنگه رغز کجاست.

ماجراجویی در هولناک ترین منطقه ایران!

مکان تنگه رغز

بند کفش هایتان را سفت ببندید، کوله هایتان را بردارید تا به اتفاق یکدیگر به مکان تنگه رغز در شهر داراب و استان فارس برویم. مکان تنگه رغز در نزدیکی شهر داراب فارس، مجموعه ای بی نظیر از آبشارهای متنوع و چشمه هایی با آب زلال و شفاف را در خود جای داده است. این تنگه زیبا که جزئی از طبیعت بکر این استان است، جایی است با چشمه های فراوان و ماهی های شیطون و نترس بسیار که حتی با این که اگر به آن ها نزدیک گردد، مطمئن باشید که آن ها سر جای خود می مانند و از شما نمی ترسند!

این تنگ که دارای چشمه های فراوانی است که نزدیک به 64 آبشار است، یکی از خوش آب و هواترین عضوهای محیط زیست استان فارس محسوب می گردد. آب چشمه رغز پس از طی راستا 5 کیلومتری و گذر از جاذبه ها و دیدنی های طبیعی بی نظیر و دل انگیز بسیار فراوان، پس از گذر از راستا پر پیچ و تاب به پای کوه می رسد.

این تنگ که از دو طرف با دیواره هایی بلند محصور شده است، به خاطر وجود 12 آبشار نیازمند فرود با طناب است. البته این نکات لازم به ذکر است که ارتفاع فرودها حداقل 6 و حداکثر 65 متر و مابقی آبشارها با پرش در آب قابل گذر است. توجه داشته باشد که اگر آموزش ندیده اید، به صعود و یا فرود از این آبشارها نپردازید. حوضچه های زیر آبشارها حداقل 6 و حداکثر 20 متر عمق دارند.

مکان تنگه رغز در فاصله 30 کیلومتری مرکز این شهر در منطقه حسن آباد داراب قرار گرفته است. برای رفتن به این تنگه زیبا بعد از این که خودتان را به استان فارس و از پس از آن به شهرستان داراب رساندید، بعد از طی یک راستا 35 کیلومتری در جاده داراب شیراز، به گردنه ای به نام دراکویه خواهید رسید.

بعد از آن نیز باید راستای خاکی را بپیمایید که در حدود 2 ساعت وقت شما را خواهد گرفت و این را به شما می گوییم که ممکن است کمی برایتان خسته کننده باشد، اما بعد از تمام شدن این جاده خاکی وقت آن می رسد که دست به کار شوید و این بار ادامه راستا را با پای پیاده باید بروید. بعد از کمی پیاده روی به چشمه به یدک می رسیم و بعد از کمی سنگ نوردی و گذر از سنگ های بزرگ، به چشمه تنگه رغز می رسیم.

از آن جایی که این تنگه به چشمه ها و آبشارهای بسیار پر آبش مشهور است، بهتر است در فصل های پر آب سال همانند ماه اردیبهشت تا اوایل مهر ماه به آن سفر کنید تا هر آن چه که از ماجراجویی و لذت از این چشم انداز را باید به دست آورید؛ برایتان مهیا باشد.

البته از دیگر مزیت های رفت به مکان تنگه رغز در این فصول، فرار از گرمای سوزان تابستان و حشرات و جایگزینی آن ها با خنکای آب و و در خلاصه هر چه زیبایی طبیعی این محیط است، عوض کنید.

با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع 35 متر دره به بن بست می رسد. منطقه سرچشمه رغز نیز که از راستا دیگری پیمایش می گردد، جنگلی زیباست که محل آغاز آبشخور رغز است. رسیدن به این منطقه نیز با 3 ساعت کوه پیمایی امکان پذیر است.

تمامی آبشارهای این تنگ عبارتند از: آبشار نگین با ارتفاع 16 متر، آبشار بوم رنگ به ارتفاع 7 متر، آبشار مسعود به ارتفاع 8 متر، آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع 11 متر، آبشار فتح به ارتفاع 8 متر، آبشار حکمت به ارتفاع 11 متر، آبشار کبوتر به ارتفاع 25 متر، آبشار جام به ارتفاع 9 متر، آبشار دماغه به ارتفاع 12 متر، آبشار آذرخش به ارتفاع 65 متر، آبشار یادگار به ارتفاع 4 متر، آبشار وداع به ارتفاع 46 متر که از این نظر در منطقه یکی از کمیاب ترین ها می باشد.

برای ایرانگردی، ماجراجویی، کوله گردی، طبیعت گردی یا هر نام دیگری که بر روی این گشت و گذار می گذارید باید برای راحتی به چند نکته توجه نمایید:

  • حشره های این منطقه زیاد است، بهتر است حتما همراهتان اسپری ضد حشره ببرید.
  • آب این منطقه خوراکی است اما بهتر است مستقیما از آب چشمه بنوشید.
  • وسایلتان را در کوله پشتی به همراه خود ببرید. از کوله های دره نوردی بهره ببرید زیرا معمولا ضد آب هستند.
  • اخبار هواشناسی را چک کنید، مکان تنگه رغز باران های شدیدی دارد.
  • لانه های کبوتر در راستا شما فراوانند، مواظب باشید تا با آن ها برخورد نکنید.
  • برای بازدید از این تنگ برای افزایش ضریب ایمنی خود از همراهان کمتری بهره ببرید.
  • همانطور که در متن نیز اشاره کردیم، برای این سفر ماجراجویانه شما حتما به آمادگی جسمانی و آموزش نیاز دارید.
  • معمولا شب ها هوا سر می گردد و از این رو بهتر است از کیسه خواب هایی همانند بی واک بهره ببرید.
  • همانطور که قابل حدس است، آب بسیار سرد است و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که از لباس های ضد آب استفاده نمایید.
  • برای گذر از این تنگ در هنگام روز نیاز به لامپ های کلاهی و یا چراغ قوه در روز نیست و تنها در شب به منبع نور نیاز پیدا می کنید.
  • برای سفر خود حتما مواد خوراکی مدت دار و کنسرو شده به همراه انواع وسایل یک بار مصرف و بعلاوه گونی برای حمل آشغال های خودتان و آشغال های رها شده در طبیعت به همراه داشته باشید.
منبع: الی گشت
انتشار: 30 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5409

به "ماجراجویی در هولناک ترین منطقه ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی در هولناک ترین منطقه ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید