صادرات نمد چهارمحال و بختیاری 116درصد افزایش یافت

به گزارش دور زمین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: صادرات نمد این استان به خارج از کشور در نیمه نخست سال جاری 116درصد رشد داشته است.

صادرات نمد چهارمحال و بختیاری 116درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، بهمن عسگری سوادجانی مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز یکشنبه 6 آبان 97 با اعلام این خبر اظهار کرد: در نیمه نخست امسال 9150 کیلوگرم انواع فراوریات نمدی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد.

او اضافه نمود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 4220 کیلوگرم بوده رشد 116.82 درصدی دارد.

عسگری سوادجانی اضافه نمود: صادرات نمد چهارمحال و بختیاری تا سال قبل به ایالات متحده آمریکا انجام می شد که امسال برای نخستین بار این فراوریات به سوئد نیز صادر شده است.

او توضیح داد: ارزش ریالی این میزان صادرات نمد در امسال 4 میلیارد و 117 میلیون ریال بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بیان نمود: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال که 2 میلیارد و 750 میلیون ریال بوده 49.7 درصد رشد را نشان می دهد.

او اضافه نمود: در نیمه نخست امسال ارزش دلاری نمد صادراتی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور 97 هزار دلار اعلام شد.

عسگری سوادجانی عنوان نمود: این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته که 85 هزار دلار بوده 14 درصد رشد دارد.

او اظهار داشت: آمار صادرات نمد چهارمحال و بختیاری به خارج کشور از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت، تأیید و اعلام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هم اینک 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ فراوری نمد در استان با اشتغالزایی 500 نفر فعال است.

او بیان نمود: سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری فراوری می گردد که قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.

عسگری سوادجانی عنوان نمود: فراوری محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به 2 روش سنتی و نوین صورت می گیرد که امروزه در بخش فراوری نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد فراوری و روانه بازار مصرف می گردد.

او اظهار کرد: برخی فراوری کنندگان نمد چهارمحال و بختیاری تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.

با توجه به آنالیز های علمی انجام شده، محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص و در حوزه پزشکی و صنعت خودرو کاربرد دارد.

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی آنالیز و تأیید شد.

نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد و به همین علت ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر به دانشگاه شهرکرد نیز پیشنهاد شده است.

هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و فراوری پشم به عنوان ماده اولیه، فراوری این هنر دستی از قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری برخوردار است.

کارشناسان معتقدند شهرکرد توان ارتقا و تبدیل به شهر جهانی نمد را دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 اسفند 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 1113

به "صادرات نمد چهارمحال و بختیاری 116درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات نمد چهارمحال و بختیاری 116درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید