شکایت مکزیک از دولت کودتای بولیوی در دیوان دادگستری بین المللی

به گزارش دور زمین، دولت مکزیک گفت دادخواستی را درخصوص محاصره سفارت این کشور در لاپاز توسط دولت کودتای بولیوی، به دیوان دادگستری بین المللی تحویل می دهد.

شکایت مکزیک از دولت کودتای بولیوی در دیوان دادگستری بین المللی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی محاصره سفارت مکزیک در شهر لاپاز توسط نیروهای پلیس تحت حمایت دولت کودتای بولیوی، مکزیکوسیتی دادخواستی را به دیوان دادگستری بین المللی ارسال می نماید.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه مکزیک روز پنجشنبه در نشستی خبری گفت دولت این کشور درحال تنظیم دادخواستی به این دادگاه است تا درخصوص منازعه میان مکزیکوسیتی و دولت کودتای بولیوی به قضاوت بپردازد.

سفارت مکزیک در لاپاز به 9 تن از مقامات دولت اوو مورالس رئیس جمهور سابق بولیوی پناه داده و برای آن ها پناهندگی صادر نموده است. دولت کودتای بولیوی در پاسخ به این اقدام شمار نیروهای پلیس در اطراف این سفارت را افزایش داد تا از فرار این مقامات به خارج از کشور جلوگیری گردد.

ابرارد در این زمینه گفت، 11 روز پس آن که دولت مکزیک به این 9 نفر پناهندگی اعطا کرد، دولت کودتای بولیوی خاطرنشان کرد برای چهار نفر از این افراد حکم بازداشت صادر نموده است.

وی با بیان این که اجماع جامعه جهانی با مکزیک است اضافه کرد، امیدوار است این دادگاه حق دادن پناهندگی به این افراد را به این کشور بدهد.

دولت مکزیک روز چهارشنبه نیز، این اقدام کودتاچیان در بولیوی را به وضوح در راستای ارعاب افراد داخل سفارت دانست.

این در حالی است که ویلیام کوردرو فرمانده پلیس لاپاز گفته است: نمایندگان مکزیک باید همکاری بهتری با وزارت دادگستری بولیوی داشته باشند و افرادی که درون این سفارت پناه گرفته اند تحویل دهند.

کارن لونگاریک وزیر امور خارجه دولت کودتا در بولیوی پنجشنبه شب در واکنش به سخنان ابرارد گفت، اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مکزیک اشتباه و مغالطه قانونی است.

لونگاریک گفت: هیچ کس نمی تواند بر اساس مواردی اثبات نشده، شکایت تنظیم کند، هیچ کس نمی تواند به خاطر کاری که انجام نداده مورد شکایت قرار گیرد.

پیش از این، آندرس مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک برای مورالس پناهندگی سیاسی صادر نموده و او را به مکزیکوسیتی دعوت کرد.

مورالس، اولین رئیس جمهور بومی بولیوی، 10 نوامبر (19 آبان)، در حالی که برای بار چهارم در انتخابات پیروز شده بود، از سوی احزاب مخالف به تقلب متهم شد و در نهایت با تهدید ارتش بولیوی و تحت فشار کشورهای غربی، مجبور به استعفا و سپس ترک کشورش شد. وی در حال حاضر در آرژانتین به سر می برد و درخواست پناهندگی سیاسی داده است.

هرچند دولت موقت بولیوی به ریاست جنین آنز بسیاری از متحدان مورالس را بازداشت نموده، اما مورالس در این مصاحبه ابراز اطمینان نموده که حزب او بار دیگر در انتخابات پیروز می گردد.

مجلس بولیوی کمیته ای را برای برگزاری انتخابات تازه در این کشور تشکیل داده است. قرار است این کمیته تا 7 روز دیگر موعد انتخابات تازه را اعلام کند. همزمان، دادستانی بولیوی به درخواست دولت موقت این کشور، حکم بازداشت مورالس را به اتهام فتنه، تروریسم و حمایت اقتصادی از تروریسم صادر نموده است.

مورالس هفته گذشته در مصاحبه ای افشا کرد که دلیل فشار آمریکا برای برکناری او، قراردادهای گسترده بولیوی با چین در زمینه استخراج لیتیوم و همچنین خودداری وی از قطع روابط با ایران، کوبا و ونزوئلا بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 2310

به "شکایت مکزیک از دولت کودتای بولیوی در دیوان دادگستری بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکایت مکزیک از دولت کودتای بولیوی در دیوان دادگستری بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید