شعبده بازی و رقابت تا پای مرگ ، روایت متفاوت دو کریستوفر از حقه و غافلگیری

به گزارش دور زمین، داستان پرستیژ را بیشتر با فیلم کریستوفر نولان می شناسیم تا رمان کریستوفر پریست. این رمان مدتی است به فارسی ترجمه شده و هر چند فیلم نولان ما را با راز و رمز شعبده بازهای قرن نوزدهمی درگیر می کند، کتاب سرگرم کننده و با جزئیات جذابتری داستان را روایت می کند.

شعبده بازی و رقابت تا پای مرگ ، روایت متفاوت دو کریستوفر از حقه و غافلگیری

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، کریستوفر پریست، نویسنده انگلیسی رمان های علمی-تخیلی، برنده جایزه های متعددی از جمله جایزه جهانی فانتزی World Fantasy Award در سال 1966 برای رمان پرستیژ است. رمانی که در سال 2006 کریستوفر نولان با اقتباس از آن فیلم موفقی ساخت که در آن کریستین بیل، هیو جکمن، اسکارلت جوهانسون و دیوید بوئی نقش آفرینی کرده اند.

پرستیژ شرح رقابت ها و دشمنی های دو شعبده باز در آستانه قرن بیستم و تلاش هایشان برای رو کردن دست همدیگر در برابر تماشاگر است. این رقابت برای ارائه بهترین نمایش شعبده بازی، هر دو را درگیر ماجراهای گوناگونی می کند و آن ها را تا پای مرگ می کشاند. فیلم نولان، ماجرا را از جایی تعریف می کند که آلفرد بوردن شعبده باز به جرم قتل رابرت انجییر، شعبده بازِ رقیبش زندانی است و در زندان در حال خواندن خاطرات انجییر است. فیلم با بازگشت به گذشته، ماجرای این دو را از جایی تعریف می کند که دستیاران شعبده بازی به نام میلتون بودند. در یکی از نمایش ها، جولیا همسر انجییر هنگام اجرای یک حقه در برابر چشم تماشاگران می میرد و انجییر، بوردن را مقصر می داند. از اینجای داستان، این دو به رقیب و دشمن یکدیگر تبدیل می شوند. در ادامه، واقعه هایی که به دلیل رقابت این دو رخ می دهد، یکی پس از دیگری بیننده را غافلگیر می کند.

روایت کتاب با فیلم متفاوت است. در کتاب، پریست داستان را از جایی شروع می کند که نوه یکی از شعبده بازها که اکنون به عنوان فرزندخوانده با خانواده دیگری زندگی می کند، ناخواسته پایش به ماجراهای گذشته کشیده می شود. کتابی به شکل ناشناس به دستش می رسد که ظاهرا خودزندگینامه جد او است. پدربزرگ در این کتاب همه آنچه بر او گذشته و شرح حقه هایش را نوشته است. به این ترتیب است که ابتدا داستان، شرح حال نوه او در زمان حال است، در جهانی موبایل و تکنولوژی و از جایی به بعد این کتاب جد پدری است که داستان دو شعبده باز را تعریف می کند. شعبده بازهایی که برای رقابت با یکدیگر، دست به دامن علومی می شوند که در نزدیکی قرن بیستم در حال ایجاد دگرگونی های بزرگی در جهان هستند.

کتاب، لحنی روان و گیرا دارد و داستان، پیچیده و جذاب است. شرح ماجراهای شعبده بازانی باهوش و جسور، از لا به لای کلمات کتاب، لذتی متفاوت با فیلم نولان دارد. کریستوفر پریست چند سال قبل در اظهار نظری جنجالی مدعی شده بود که نولان تنها دو فیلم خوب دارد، یکی ممنتو و دیگری پرستیژ که دومی اقتباس از کتاب او است. طرفداران سینما ممکن است با این نظر پریست موافق یا مخالف باشند، با این حال خواندن کتاب او تجربه ای جالب خواهد بود.

پرستیژ را انتشارات آوند دانش با ترجمه راضیه راضی منتشر کرده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 3059

به "شعبده بازی و رقابت تا پای مرگ ، روایت متفاوت دو کریستوفر از حقه و غافلگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعبده بازی و رقابت تا پای مرگ ، روایت متفاوت دو کریستوفر از حقه و غافلگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید