فضای هنر حماسی را در کشور توسعه خواهیم داد

به گزارش دور زمین، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر حوزه هنری خراسان رضوی گفت: با برنامه های محوری در دبیرخانه هنرهای حماسی فضای هنر حماسی را در کشور توسعه خواهیم داد.

فضای هنر حماسی را در کشور توسعه خواهیم داد

مجید عسگری در نشست هم اندیشی با مستندسازان خراسان رضوی و رونمایی از فراخوان بخش مستند جشنواره سینما حماسه که چهارشنبه، 18 اسفند ماه، در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار گردید، در رابطه با برگزاری جشنواره سینما حماسه اظهار کرد: دبیرخانه هنر حماسی چهار سال است که در حوزه هنری خراسان رضوی تشکیل شده است. هنگام تشکیل این دبیرخانه 2 نگاه و آسیب شناسی مد نظر قرار داشت. ابتدا اینکه شاید نتوانستیم در فضای ادبیات کهن، حماسی و شاهنامه فردوسی به عنوان یک مصداق و قله این عرصه در کنار باقی ژانرهای ادبی مانند ادبیات شیعی، انقلابی و... پیوندهای خوبی را ایجاد کنیم و این پیوند باید پیوندی پویا باشد نه وصله پینه ای؛ لذا احیای مساله هنر حماسی و حکمی با ظرفیت های خراسان رضوی، یکی از نگاه هایی بود که قرار شد در حوزه هنری خراسان رضوی پیگیری گردد.

وی ادامه داد: بعلاوه اینکه مساله امروز کشور ما امید و انگیزه بخشی است، باعث شد هنر حماسی در خراسان رضوی با توجه به ظرفیت هایی که هم در ادبیات کهن و هم در ادبیات دینی و انقلابی داریم، شکل بگیرد.

عسگری اضافه کرد: در آینده سه محور اساسی در برنامه های خود خواهیم داشت که اگر این محورها به درستی پیش رود، فضای هنر حماسی در کشور شکل می گیرد و اتفاقات خوبی رخ می دهد. محور اول دقیق کردن مفهوم هنر حماسی در جامعه امروز است که یک نگاه پژوهشی و کاربردی دارد؛ یعنی وقتی از هنر حماسی نام می بریم، منظور ما هنر حماسی اسلامی ایرانی است که انگیزه بخش و رویاساز است. برای ایجاد این محور ظرفیتی از نخبگان مشهد و کشور را پای کار آوردیم و سلسله همایش هایی را نیز برگزار کردیم. بر این اساس در سال آینده چند کتاب با این موضوع در فضای نخبگانی رونمایی و منتشر خواهد شد.

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی گفت: یکی از اشکالات فضای اجتماعی و هنری ما این است که کسانی که در فضای دانشگاهی حضور دارند، وقتی می خواهند در کنار هنرمندان بنشینند و گفت وگو نمایند، ذهنیت ها و فضاهای دور از هم دارند. بنابراین احتیاج است نشست های مختلفی برای نزدیک شدن هنرمندان و دانشگاهیان برگزار کنیم. نگاه ما این نیست که فعالیت های آکادمیک انجام دهیم بلکه نگاه ما این است که فعالیت های کاربردی به معنای دقیق مورد احتیاج هنرمندان صورت بگیرد.

عسگری توضیح داد: هدف محور دوم که نام آن را حساس سازی هنرمندان گذاشته ایم، این است که فضای هنری را تحت تاثیر این نگاه قرار دهیم. 2 فراخوان محوری در برنامه های مان وجود دارد که قصد داریم تداوم یابد که یکی از آن فراخوان جایزه داستان حماسی بوده و دوم فراخوان سینما حماسه است که دومین فراخوان آن را امروز منتشر کردیم. هدف ما این است که مساله حماسه در سینما و ادبیات را در فضای امروز کشور به یک مساله اساسی و ذهنی برای هنرمندان تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: قطعا در اول راه قرار داریم و اشکالات جدی در فراخوان ها وجود دارد اما در حدی که توانسته ایم کوشش خود را به کار بسته و بازخوردهای خوبی نیز دریافت نموده ایم. محور سوم که پیگیر آن هستیم نیز حوزه نمونه سازی فراوریات هنری است که در 2 محور قالب های کهن و نوین قرار می گیرد. نمونه آن پرده های نقالی و کمیک موشن هایی است که به صورت نمونه فراوری و ارائه شده است.

در ادامه این نشست مستندسازان خراسان رضوی با امیر مهریزدان، مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری، به گفت وگو نشستند و از پوستر فراخوان بخش مستند جشنواره سینما حماسه رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5680

به "فضای هنر حماسی را در کشور توسعه خواهیم داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای هنر حماسی را در کشور توسعه خواهیم داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید