سیاست مصالحه و تهدید برای تقویت روابط دوجانبه

به گزارش دور زمین، نشست سه ساعت و نیمه مجازی رؤسای جمهوری چین و امریکا در اوج مناقشات بر سر تایوان، هنگ کنگ و... در حالی برگزار گردید که طرفین با سیاست مصالحه و تهدید برای تقویت روابط چانه زنی کردند و به این دستاورد رسیدند که سوءتفاهمات نباید دو کشور را به تقابلی ناخواسته سوق دهد.

سیاست مصالحه و تهدید برای تقویت روابط دوجانبه

به گزارش نیویورک تایمز، گرچه جو بایدن و شی جین پینگ بارها در طول این چند ساعت بر تقویت روابط تأکید کردند اما خروجی نشست هیچ اقدام تعیینی را برای نیل به این هدف تعیین نکرد. در عین حال همان طور که انتظار می رفت جو بایدن به نگرانی های ایالات متحده از نقض حقوق بشر، تجارت ناعادلانه و سیاست های مالی چین پرداخت و شی جین پینگ نیز در حالی که او را دوست قدیمی خطاب کرد، حمایت امریکا از تایوان را بازی با آتش خواند و هشدار داد که هرگونه کوشش دنیای در این راستا به عنوان ابزاری برای تحت فشار قراردادن چین، وقوع فاجعه ای دنیای را اجتناب ناپذیر خواهد نمود.

پیش از این نشست مقامات کاخ سفید تأکید کردند، قرار نیست این مذاکرات به بیانیه مشترکی ختم گردد و دو مقام ارشد نیز تمایلی برای مدیریت اختلافات دو کشور در راستای پیشگیری از وقوع درگیری نشان ندادند. اما اظهارات بایدن درباره اینکه احتیاج است چارچوب های عمومی تعیین گردد. ما مسئولیت دنیا و ملت هایمان را داریم نشان از تلطیف ولو ظاهری مواضع دولت بایدن در قبال چین نسبت به روزهای ابتدایی حضور او در کاخ سفید دارد.

درست زمانی که برنامه نخستین ملاقات مقامات ارشد دو کشور به خاطر اخطار دیپلمات های ارشد چینی به تیم مذاکره کننده امریکا به بن بست کشید و مناقشات میان دو کشور بویژه بر سر مسائلی مانند استقلال تایوان، لفاظی های خطرناکی را رقم زد. اظهاراتی که همچنان تلخی آنها در نشست مجازی اخیر نیز آشکار بود. با این حال به نوشته الجزیره تفسیر رسانه های چینی از شروع این مذاکرات مثبت بود و بازتاب آن را تمایل رؤسای جمهور دو کشور بر برقراری روابط خواندند اما فانگ یی چن، استادیار دانشگاه سوچو در تایوان معتقد است: به نظر نمی رسد که این مذاکرات تشریفاتی بتواند تأثیر عمیقی بر روابط امریکا و چین داشته باشد اما اثباتی بر تغییر سیاست امریکا در قبال چین و نگاه آن به پکن به عنوان یک رقیب خطرناک بالقوه است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این نخستین بار است که امریکا به دوستی وانمود نکرد و در عین بی پروایی سعی در حفظ روابط با چین داشت اما باید گفت حتی با تداوم این مذاکرات و کنفرانس ها تغییر در روابط چین و امریکا محتمل به نظر نمی رسد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 4671

به "سیاست مصالحه و تهدید برای تقویت روابط دوجانبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست مصالحه و تهدید برای تقویت روابط دوجانبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید