سوتروویماب با نام تجاری Xevudy، اولین داروی درمانی اومیکرون؟

به گزارش دور زمین، سویه تازه کرونا به نام اومیکرون در حال حاضر حداقل در 24 کشور جهان شناسایی شده است. گونه ای که به عقیده بخشی از محققان سرعت انتقال بیشتری دارد، اما در خصوص اندازه عفونت آن نسبت به گونه دلتا هنوز اختلاف نظر هایی وجود دارد. با این حال هنوز امیدهایی برای مقابله با گونه تازه وجود دارد. در این رابطه جی اس کی، شرکت داروساز انگلیسی مدعی شده که داروی سوتروویماب روی سویه اومیکرون اثر بخش بوده است.

سوتروویماب با نام تجاری Xevudy، اولین داروی درمانی اومیکرون؟

به گزارش خبرنگاران، در طول 24 ساعت اخیر امارات، آمریکا، ژاپن، فرانسه و عربستان اعلام نموده اند که اولین مبتلا به اومیکرون در کشورشان شناسایی شده است. با این حساب اومیکرون تا پشت مرز های ایران رسیده، اما وزارت بهداشت می گوید هنوز موردی از ابتلا به این سویه دیده نشده است.

اما آنچه مشهود است، اومیکرون با وجود ممنوعیت پرواز از آفریقای جنوبی - به عنوان کشور مبدا ایجاد جهش و شیوع سویه- مرز ها را بی گذرنامه پشت سر می گذرد.

در این رابطه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم معتقد است که اومیکرون ممنوعیت پرواز و محدودیت مرزی نمی شناسد.

به گزارش الجزیره، او می گوید: با ویروسی که واقعاً بدون مرز است، محدودیت های سفر که هر کشور یا منطقه ای را منزوی می نماید نه تنها عمیقاً ناعادلانه و تنبیه کننده است، بلکه بی اثر است.

البته تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز دیدگاه گوترش را تایید نموده است.

دارویی برای درمان اومیکرون وجود دارد؟

هنوز هیچ یک از سازندگان واکسن کرونا اطلاعات دقیقی از تاثیر دارو و واکسن های شان بر سویه اومیکرون ندارند. اما مسئولان شرکت داروسازی گلاس-اسمیت کلین (جی اس کی) مدعی اند که داروی سوتروویماب آن ها روی درمان مبتلایان به اومیکرون موثر بوده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، در اطلاعیه این شرکت داروسازی آمده است که تست های آزمایشگاهی و مطالعه روی همستر ها نشان داد که داروی سوتروویماب علیه تعدادی از جهش های تعیین سویه اومیکرون، کار می نماید.

نکته قابل توجه اینجاست که وزارت بهداشت انگلیس در نخستین گام مجوز مصرف اضطراری داروی سوتروویماب را با نام تجاری Xevudy صادر کرد.

علاوه بر آن، آژانس تنظیم مقررات دارویی و محصولات مراقبت بهداشتی (MHRA) نیز استفاده از Xevudy را توصیه نموده است.

سازمان جهانی بهداشت هنوز به ادعای این شرکت داروسازی واکنشی نشان نداده است.

اومیکرون چه علائمی دارد؟

در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت می گوید که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد علائم مرتبط با اومیکرون با علائم ایجاد شده در گونه های پیشین فرق دارد.

اما بعضی از محققان و پزشکان در آفریقای جنوبی گفته اند که بیماران مبتلا به گونه اومیکرون با سردرد و بدن درد به آن ها مراجعه نموده اند.

دراین میان دکتر آنجلیک کوتزی که نخستین بار اومیکرون را شناسایی کرد، در خصوص علائم بیماران مبتلا به این سویه می گوید افراد مبتلا، علائم خود را خستگی شدید، خارش گلو به جای گلو درد، بدن درد و سر درد اعلام کردند.

البته فعلا این علائم تجربه پزشکان در مواجهه با بیماران مبتلا به اومیکرون است و تا انجام تحقیقات علمی سازمان جهانی بهداشت و دیگر مراکز بهداشتی باید صبر کرد.

علائم عمومی سویه های پیشین شامل تب یا لرز، سرفه، تنگی نفس، خستگی، درد های عضلانی، سردرد، گلودرد، از دست دادن چشایی یا بویایی و آبریزش بینی بود.

سویه آفریقای جنوبی چقدر خطرناک است؟

محققان هنوز بر سر مقدار خطر و عفونت سویه اومیکرون اختلاف نظر دارند. مثلا دکتر کوتزی، کشف کننده گونه نو معتقد است که مبتلایان به اومیکرون بیماری خفیفی را تجربه کردند.

در این میان بعضی از پزشکان و متخصصان آفریقایی جنوبی نیز حرف او را تایید نموده اند.

اما در مقابل وزیر بهداشت انگلیس می گوید تحقیقات آن ها نشان داده جهش های خطرناکی در سویه اومیکرون وجود دارد. جهش هایی که می تواند شدت عفونت را در بیماران بالا ببرد.

دو روز قبل هم استفان بانسل، رئیس شرکت مدرنا گفته بود که بعید است واکسن ها همانند سابق در برابر سویه نو هم موثر باشند.

در سوی دیگر هم سازمان جهانی بهداشت صحبت های هر دو طرف را رد نموده است. کارشناسان این سازمان می گویند که اطلاعات دقیق در این رابطه در روز های آینده در دسترس قرار می گیرد و براساس آن باید نتیجه گرفت که اومیکرون خطرناک تر از دلتا است یا نه.

البته ناگفته نماند که کارشناسان بهداشتی این سازمان بین المللی احتمال داده که سرعت انتقال این سویه بیشتر از گونه دلتا باشد. داده های اولیه سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که مقدار بستری شدن در بیمارستان در آفریقای جنوبی رو به افزایش است.

آن ها بعلاوه می گوید که مانند همه گونه های ویروس کرونا، اومیکرون نیز ممکن است منجر به ایجاد بیماری شدید یا مرگ، به ویژه در میان افراد دارای بیماری زمینه ای گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.com شناسه مطلب: 5562

به "سوتروویماب با نام تجاری Xevudy، اولین داروی درمانی اومیکرون؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوتروویماب با نام تجاری Xevudy، اولین داروی درمانی اومیکرون؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید